Problemer med mobilen i utlandet
Forsøk først å slå av og på telefonen, og vent så i noen minutter for å se om problemet er løst. Dersom du fortsatt har problemer, følg instruksjonene under for å sikre at du har riktige innstillinger. Husk også at du må bruke landskode foran numrene som skal ringes eller sendes melding til, også norske, når du er i utlandet. Landskode for Norge: +47.
Problemer med tale i USA
Grunnet avviklingen av 2G og 3G i USA, kreves det mobiltelefon med støtte for VoLTE (4G tale) for roaming.
Uten dette vil ikke normal taletjeneste virke, verken for utgående eller innkommende samtaler, inkludert nødnummer. Data og SMS vil fungere som normalt. Ved mangel på taletjeneste kan man ringe over applikasjoner som Messenger, FaceTime, WhatsApp eller lignende.
Kundeservice på tlf. 21 00 00 00 vil være tilgjengelige for veiledning til taletjeneste gjennom T-mobile i en kortere periode.
Problem med tjeneste
I mange land har vi avtaler med de utenlandske operatørene, slik at SIM-kort oppdateres automatisk med riktige innstillinger for den lokale operatøren. I noen tilfeller kan det likevel være nødvendig å endre innstillingene på SIM-kortet manuelt for å få dekning. Dette gjøres via SIM-programmet "Internat.roaming".
Jeg har iPhone:
- Gå til Innstillinger.
- Velg Mobilnett.
- Velg SIM-programmer.
- Gå til Internat.Roaming.
- Gå til Modus.
- Velg Manuell.
- For land der vi har avtale med operatøren velger du Hjemmenett. For andre land velges Roamingnett/Sponsor.
Jeg har Android:
Android-telefoner har en egen app for SIM-programmer. Denne har et SIM-kort som ikon, med et overliggende tannhjul. Appen heter ice.net eller SIM Tool kit.
Når du er inne på SIM-programmer, gå til Internat.Roaming, til Modus, og til Manuell. For land der vi har avtale med operatøren velger du «Hjemmenett/Home». For andre land velges «Roamingnett/Sponsor».
Ønsker du oversikt over om landene du skal reise til eller befinner deg i krever «Hjemmenett» eller «Roamingnett/Sponsor», kan du ta kontakt med vår kundeservice på 21 00 00 00 eller via chat. Du kan da også få oversikt over hvilke operatører som er aktuelle der du er.
Får du fortsatt ikke kontakt med nettverk, kan du forsøke å starte opp telefonen uten SIM-kort på plass. La telefonen stå påslått et par minutter før du slår den av og setter SIM-kortet på plass igjen. Når du nå slår på telefonen, skal den søke etter tilgjengelig nettverk og koble seg til hvis innstillinger er lagt inn korrekt.
Vær oppmerksom på at hvis modus settes til «Roamingnett/Sponsor», må du endre modus tilbake til «Hjemmenett/Home» eller «Automatisk» når du er tilbake i Norge (og EU/EØS). Her vil ikke «Roamingnett/Sponsor» gi deg tilgang til nettverk.
Problem med mobildata
Har du problemer med mobildata vil det antakelig hjelpe å oppdatere innstillingene på telefonen din. Her finner du veiledninger til hvordan du setter opp mobildata:
- iPhone
- Android
- Windows Phone 10