Mobildata og internettinnstillinger
Har du problemer med mobildata eller internett på mobilen? Da kan du forsøke å sette opp innstillingene på telefonen din på nytt ved å følge veiledningene under.
Husk også at mobilen din er som en liten datamaskin, og alle maskiner trenger en liten pause i ny og ne. Sjekk først om en rask omstart kan løse problemet ditt!
Jeg har iPhone:
For å sikre at du har de riktige data- og MMS-innstillingene på telefonen din, må du laste ned den siste oppdateringen av telefonens programvare.
Det er viktig at du godkjenner å oppdatere operatørinnstillinger. Da vil telefonen din automatisk hente innstillingene og du behøver ikke legge dem inn manuelt i fremtiden.
Oppdateringen bør gjøres når du er på et Wi-Fi-nettverk, da filen du må laste ned kan være ganske stor.
Slik setter du opp innstillingene på iPhone manuelt
Før du begynner å legge inn dine nye innstillinger anbefaler vi at du sletter de gamle innstillingene som ligger på telefonen. Slik gjør du dette:
- Gå inn på innstillinger.
- Velg Mobilnett.
- Velg Mobildatanettverk.
- Scroll helt ned på siden og trykk nullstill innstillinger.
Nå er du klar til å sette opp data- og MMS-innstillinger på telefonen din!
For å sette opp mobildata må du:
- Gå til Innstillinger.
- Velg Mobilnett.
- velg Mobildatanettverk og fyll inn:
- APN: ice.net
- Gå ned til LTE-fanen og fyll inn:
- APN: ice.net
For å sette opp delt internett må du:
- Gå ned til delt internett-fanen og fyll inn:
- APN: ice.net
Sørg for at dataroaming er på
Dataroaming lar telefonen benytte dekningen til andre operatører der du befinner deg. Hos ice har alle mobilabonnement EU-inkludert, noe som betyr at dataroaming og databruk ikke medfører noen ekstra kostnader så lenge du er innenfor EU/EØS.
Vi anbefaler derfor at du har dataroaming aktivert når du er i Norge for å få best mulig dekningsforhold.
Sjekk at mobildata er aktivert
- Gå til Innstillinger.
- Velg Mobilnett.
- Aktiver Mobildata ved hjelp av bryteren på siden.
- Aktiver dataroaming under Mobildatavalg.
- Tale og data skal stå på 4G.
I utlandet må dataroaming aktiveres hvis du ønsker å bruke mobildata.
Jeg har Android:
Sjekk først om dataroaming er aktivert. På enkelte telefoner kan man ikke bruke mobildata uten å aktivere dataroaming.
Dataroaming lar telefonen benytte dekningen til andre operatører der du befinner deg. Hos ice har alle mobilabonnement EU-inkludert, noe som betyr at dataroaming ikke medfører noen ekstra kostnader så lenge du er innenfor EU/EØS.
Aktiver dataroaming:
- Velg Innstillinger.
- Velg Tilkoblinger (evt. Flere nettverk).
- Velg Mobilnett.
- Aktiver dataroaming.
Befinner du deg i et land utenfor EU eller EØS, eller i internasjonalt farvann, anbefaler vi deg å deaktivere dataroaming slik at du unngår ekstra kostnader ved bruk av mobildata.
Slik setter du opp data- og MMS-innstillinger på Android-telefonen din:
- I innboksen for tekstmeldinger, velg "Mer".
- Velg konfigurasjonsmeldinger.
- Her vil du finne to meldinger med oppsett for MMS og Nettleser (mobildata). Åpne meldingene.
- Velg installer.
- Du har nå installert innstillinger for mobildata og MMS. Hvis dette ikke fungerer, må du legge inn innstillinger manuelt.
Manuelle innstillinger
Før du begynner å legge inn dine nye innstillinger anbefaler vi at du sletter de gamle innstillingene som ligger på telefonen.
Slik gjør du det:
- Gå inn på innstillinger.
- Velg Nettverk og internett.
- Velg Mobilnett.
- Velg Tilgangspunktnavn.
- Trykk på de tre prikkene øverst til høyre.
- Velg Tilbakestill til standard.
Mobilnettinnstillinger
- Gå til Innstillinger.
- Velg Nettverk og internett.
- Velg Mobilnettverk.
- Velg Tilgangspunktnavn (kan ligge under avanserte innstillinger).
- Velg «Legg til» og fyll inn følgende:
- Navn: ice.net
- APN: ice.net
- APN-type: default,supl
Husk å lagre innstillingene dine. Ofte må man trykke på de tre prikkene øverst til høyre for å finne dette valget.
Sørg for at dataroaming er på
Dataroaming lar telefonen benytte dekningen til andre operatører der du befinner deg. Hos ice har alle mobilabonnement EU-inkludert, noe som betyr at dataroaming og databruk ikke medfører noen ekstra kostnader så lenge du er innenfor EU/EØS.
Vi anbefaler derfor at du har dataroaming aktivert når du er i Norge for å få best mulig dekningsforhold.
I utlandet
Hvis du er utenlands, kan du bli bedt om å legge inn innstillinger for data manuelt. Gjør følgende:
- I innboksen for tekstmeldinger, velg "Mer".
- Velg konfigurasjonsmeldinger.
- Her vil du finne to meldinger med oppsett for MMS og Nettleser (mobildata). Åpne meldingene.
- Velg installer.
Hvis du fortsatt har problemer med å bruke data, kan du prøve dette:
- Gå til Innstillinger.
- Velg Nettverk og innstillinger.
- Velg Mobilnett.
- Velg Tilgangspunktnavn.
- Slett alle APN-innstillinger som ligger der fra før.
Deretter kan du installere Nettleser (mobildata) via konfigurasjonsmeldingen, som beskrevet ovenfor.
Hvis alt annet feiler, kan du også forsøke å sende å sende en SMS til 8530 med kodeord ALL. Da vil du få tilsendt konfigurasjonsmeldinger og kan installere mobildata og MMS. Merk at ikke alle telefoner støtter denne tjenesten.
Jeg har Windows Phone 10
Manuelt oppsett av data
- Gå til hovedmeny.
- Velg Innstillinger.
- Velg Nettverk og trådløst.
- Velg Mobiltelefon og SIM-kort.
- Velg SIM-innstillinger.
- Velg Legg til internett APN.
- I APN-feltet fyller du inn: ice.net
- Husk å huke av «Bruk dette tilgangspunktet for APN for LTE» og «Bruk denne profilen» for å sikre at du har mobildata.