En personopplysning er alle opplysninger eller vurdering som kan relateres til deg som enkeltperson. Det kan være informasjon som direkte knyttes til deg slik som navn og fødselsnummer. Men det kan også være opplysninger som indirekte identifiserer deg slik som kjøpshistorikk og bruk av nettsider. På Datatilsynets sider finner du en mer detaljert beskrivelse om hva personopplysninger er.
Personopplysningsloven (som har implementert personvernforordningen; «GDPR»), skal beskytte privatpersoner mot krenkelser av deres personvern, og regulerer virksomheters behandling av personopplysninger. I tillegg finnes det flere andre lover som lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven), markedsføringsloven samt bokføringsloven, som gir regler om hvordan personopplysninger skal behandles i særskilte tilfeller. ice ivaretar kundenes personopplysninger i henhold til det til enhver tid gjeldende regelverk.
- Behandlingsansvarlig
- Hvordan vi samler inn personopplysninger
- Personopplysninger som behandles
- Formålet med behandlingen av dine personopplysninger
- Behandling av barns personopplysninger
- Deling av personopplysninger
- Klarna
- Sikker oppbevaring av personopplysninger
- Hvor lenge vi lagrer dine personopplysninger
- Dine rettigheter
- Samtykke og reservasjon
- Kontakt oss om personvernspørsmål
- Klagerett
- Endringer i personvernerklæringen
- Bruk av Cookies
- ice Retail AS
Behandlingsansvarlig
Denne personvernerklæringen gjelder for behandling av personopplysninger som gjøres av Lyse Tele AS og Ice Retail AS for merkevaren ice (heretter omtalt som ice).
Hvordan vi samler inn personopplysninger
ice selger og leverer ulike tjenester og produkter. Den informasjon vi samler inn om deg avhenger av hvilke tjenester du kjøper, abonnerer på, eller faktisk benytter, samt hvilke opplysninger du gir ved avtaleinngåelse eller i andre sammenhenger.
Vi samler inn personopplysninger som:
- Du oppgir til oss for eksempel ved kjøp av abonnement og ved kontakt med kundesenteret
- Registreres automatisk, for eksempel ved bruk av våre tjenester eller besøk på våre nettsider
- Enkelte ganger bruker vi eksterne kilder for informasjon. Det gjelder for eksempel når vi innhenter kredittinformasjon i forbindelse med kjøpsprosessen, identifiserer deg i selvbetjeningsløsningene, eller innhenter demografiske opplysninger for analyse- og markedsføringsformål.
Personopplysninger som behandles
Vi behandler normalt følgende personopplysninger:
- Navn, telefonnummer, postadresse, og e-postadresse.
- Nødnummer, når dette er nødvendig for entydig identifisering.
- Finansielle opplysninger; tjeneste- og ordreinformasjon, kredittscore, faktura- og betalingshistorikk, samt relevant bank- og kontoinformasjon som kontonummer.
- Demografisk informasjon som kjønn, alder, bosted, boligtype og fritidsbolig.
- Dialog med kundeservice.
- Trafikkdata og annen lokaliseringsdata nødvendig for å overføre en samtale eller tekstmelding fra deg til en mottaker, tidspunkt og varighet og hvor du befinner deg når du bruker tjenestene.
- Brukernavn og passord som er nødvendig for å gi tilgang til selvbetjeningsløsninger.
- Teknisk bruksinformasjon som hva slags mobiltelefon eller PC du har, modell, innstillinger, operativsystem, nettleser, IP-adresse, og skjermstørrelse.
- Eventuelle andre personopplysninger som du har samtykket til at vi kan samle inn og behandle.
- Opplysninger vi mottar fra deg når du deltar i kundeundersøkelser og brukerpanel.
- Cookies for besøkende på nettsidene og nettbutikken.
Formålet med behandlingen av dine personopplysninger
ice behandler personopplysninger for å kunne levere avtalte tjenester og produkter, for aktiviteter du har samtykket til, der det er nødvendig for å oppfylle lovpålagte krav eller der vi har en berettiget interesse for behandlingen som for eksempel noen former for markedsføring, kundeundersøkelser, analyser samt oppfølging av svindelforsøk.
Personopplysninger behandles kun i den utstrekning det er nødvendig og forenelig med de angitte formålene.
Personopplysningene vi behandler vil typisk være nødvendig å behandle for å oppfylle følgende formål:
- Opprette kundeforhold, slik som å identifisere deg som kunde eller bruker, verifisere kjøpet gjennom samtaleopptak (ved telefonsalg) og gjennomføre kredittsjekk.
- Levere avtalte produkter og tjenester, slik som å overføre en samtale, tekstmelding eller e-post til mottaker.
- Administrere kundeforholdet, slik som å fakturere og kreve inn utestående beløp.
- Yte kundeservice, slik som å følge opp henvendelser og forbedre servicen gjennom samtaleopptak for kvalitetssikring og intern opplæring.
- Analysere bruken av nett og tjenester for å forstå kundebehov, forbedre og videreutvikle tjenester. Dette ved å bruke statistiske data basert på forbruksdata, kundeforholdets varighet, eller om hvordan bosted, alder eller andre karakteristika påvirker bruken av tjenestene. Vi kan også bruke personopplysninger for å tilpasse våre nettsider, optimalisere nettverket, eller for andre analyse- og profileringsbehov.
- Gi produktveiledning basert på dine preferanser og interesser.
- Markedsføre tjenester og produkter via ulike kanaler gjennom målrettede tilbud eller anbefalinger basert på ditt samtykke eller retten til å reservere deg.
- «Vaske» kontaktinformasjon mot kunderegistrene til Facebook, Instagram, Snapchat, Google, Schibsted og andre digitale aktører slik at vi kan kommunisere med deg og andre brukere gjennom slike kanaler.
- Gjennomføre kundeundersøkelser for å bli bedre på kundekommunikasjon og forbedre kvaliteten på tjenester og produkter slik at vi kan være mest mulig kundevennlige og konkurransedyktige.
- Behandle forslag fra kunder til forbedringer.
- Følge opp avtalebrudd og annet mislighold.
- Avsløre, avverge og stanse misbruk av tjenester og nett, slik som bedrageri.
- Drifte nettverket og feilrette
- Ivareta informasjonssikkerhet, slik som å forbedre, utvikle og teste tjenestene.
- Oppfylle lovpålagte plikter, slik som oppbevaring av regnskapsmateriale iht bokføringsloven eller utlevering av opplysninger til politiet.
- Bistå i nødsituasjoner.
- Nettverksplanlegging gjennom bruk av lokaliseringsdata.
- Anonymisere personopplysninger for analyser og testing.
- Lette eventuell tilbakeportering ved å lagre navn, telefonnummer, kontaktdata, fødselsdato og informasjon om tidligere tjenester og produkter i inntil to år.
- Dokumentere opplysninger for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.
- Spesifikke formål som du har samtykket til.
Behandling av barns personopplysninger
Barns personopplysninger behandles etter samtykke fra foreldre/foresatte eller når det er nødvendig og tillatt etter gjeldende lovgivning for å kunne levere produkter og tjenester.
Deling av personopplysninger
ice er ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger og for at de personopplysninger vi behandler ikke misbrukes eller kommer på avveie. Vi deler dine opplysninger med selskap som:
- Gjennomfører kredittsjekk.
- Bank i forbindelse med finansieringsavtale ved mobilbytte.
- Andre teleoperatører eller tjenesteytere når du benytter deres nett.
- Samarbeidspartnere, dersom det er nødvendig for å levere en tjeneste.
- Offentlige myndigheter som i enkelte tilfeller kan gi pålegg om å utlevere personopplysninger med hjemmel i lov, slik som domstolene og politiet.
- Offentlige myndigheter i nødsituasjoner der det er fare for liv og helse, slik som Hovedredningssentralen.
- Offentlige nummeropplysningstjenester som vi plikter å utlevere navn, telefonnummer og adresse til med mindre du har reservert deg.
Deling kan også skje ved eventuell virksomhetsoverdragelse, f.eks. som ledd i fusjon, kjøp, salg av eiendeler, overføring av tjenester til et annet selskap eller annen omorganisering av Lyse Tele AS.
Vi deler videre personopplysninger med våre underleverandører som utfører oppdrag og tjenester på vegne av oss. I så fall inngås en egen databehandleravtale der vi bl.a. forsikrer oss om at personopplysninger som overføres og behandles ikke blir brukt til andre formål enn å levere den tjenesten som er avtalt med oss. Vi forsikrer oss dessuten om at databehandler sørger for tilfredsstillende mekanismer og metoder for sikker behandling av personopplysningene.
Vi bruker underleverandører i forbindelse med levering og utvikling av tjenester og produkter, levering, drift og vedlikehold av nett, logistikk (forsendelse av fysiske produkter), analyse og markedsføring, postutsendelser, fakturering og innkreving, salg og kundeservice drift og vedlikehold av IT-systemer og løsninger samt selvbetjenings- og autentiseringsløsninger.
Våre underleverandører er hovedsakelig lokalisert innenfor EU/EØS. I visse tilfeller behandles personopplysninger i tredjeland. Vi har da forsikret oss om at det finnes et gyldig overføringsgrunnlag, slik som at det aktuelle landet står på EU’s liste over tredjeland med tilsvarende beskyttelsesnivå for personopplysninger eller at EU’s standard personvernbestemmelser er benyttet. For mer informasjon se Datatilsynets nettsider: Overføring av personopplysninger ut av EØS | Datatilsynet
Klarna
Vi bruker Klarna som tilbyder av betalingsløsning. Dette betyr at vi potensielt overfører personlig informasjon i form av kontakt og ordre detaljer til Klarna nå betalingen lastes, for at Klarna skal kunne prosessere din handel. Din personlige informasjon overføres og behandles i henhold til Klarnas personvern. For mer informasjon les her.
Utover dette deler vi kun dine personopplysninger med andre parter dersom du har gitt ditt samtykke til det.
Sikker oppbevaring av personopplysninger
Vi er opptatt av å beskytte dine personopplysninger, og gjør det vi kan for å sikre at dine data ikke kommer på avveie. Dette gjøres gjennom å implementere nødvendige fysiske, tekniske og administrative tiltak som for eksempel trygging av infrastruktur, kontorbygninger, basestasjoner og gjennom å stille krav til personell. Vi utfører regelmessige risikovurderinger, gjennomgår lovkrav og vurderer og kontrollerer ny teknologi.
Underleverandører som behandler personopplysninger på våre vegne, må også ha implementert tilstrekkelige sikkerhetstiltak.
Hvor lenge vi lagrer dine personopplysninger
Vi behandler opplysningene om deg så lenge det er nødvendig for å oppnå formålet de ble samlet inn for. Dette vil variere, avhengig av hvilke formål opplysningene behandles for. Opplysningene blir deretter anonymisert eller slettet.
Når du ikke lenger har et kundeforhold hos oss vil du bli slettet eller anonymisert i våre systemer, med mindre vi er pliktig til å oppbevare opplysningene i henhold til lov.
- Navn, adresse, fødselsdato, telefonnummer og produktopplysninger oppbevares i to år etter endt kundeforhold.
- Forbruks- og trafikkdata anonymiseres innen 90 dager.
- Lokasjonsdata anonymiseres etter 30 dager.
- Samtaleopptak ved kontakt med kundeservice slettes etter 30 dager.
- Regnskapspliktig materiale oppbevares i inntil 5 år.
Dine rettigheter
Kunder og andre registrerte har lovfestede rettigheter i henhold til Personopplysningsloven:
Rett til innsyn
Du har rett til å få informasjon om hvilke opplysninger vi behandler om deg, og hva vi bruker dem til. På Min Side ser du mye av den informasjonen vi har registrert om deg. Vi har laget et skjema som du kan bruke når du ønsker informasjon eller innsyn i personopplysningene vi behandler om deg. Last ned skjema for å be om innsyn.
Rett til korrigering
Du har rett til å få dine personopplysninger korrigert dersom de er feil eller unøyaktige. Du kan endre opplysninger på Min Side, i ice-appen eller kontakte Kundeservice.
Rett til sletting
Du har rett til å få personopplysninger slettet når de ikke lenger er nødvendige å behandle for å oppnå formålet de ble samlet inn for eller du trekker ditt samtykke til behandlingen tilbake. Dette gjelder med mindre det finnes et annet lovlig behandlingsgrunnlag. Du har ikke krav på at opplysninger som behandles på grunnlag av en lovpålagt plikt slettes. Det samme gjelder for opplysninger som er nødvendige for å fastsette, gjøre gjeldene eller forsvare rettskrav.
Rett til portering
Retten til portering innebærer at du som kunde skal kunne ta med deg dine personopplysninger fra en virksomhet til en annen. Dette gjelder kun opplysninger som du selv har gitt til oss, og som brukes for å oppfylle en avtale, eller opplysninger som er basert på et samtykke. Du har rett til å beholde samme telefonnummer ved flytting av abonnement til en annen tilbyder (nummerportering).
Rett til innsigelse mot behandling
Du har i visse tilfeller rett til å protestere på behandling av egne personopplysninger. Det gjelder ikke behandlinger relatert til det å levere de produkter og den tjenesten som avtaleforholdet ditt gjelder eller formål som er nødvendig for å drifte og administrere ditt kundeforhold.
Rett til begrenset behandling
Du har rett til å kreve begrensning av behandling av egne personopplysninger. Dette innebærer at personopplysningene ikke kan brukes til noe, kun lagres. Du kan for eksempel be om at vi ikke sletter opplysninger som du har behov for i forbindelse med å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.
For spørsmål om dine rettigheter kan du kontakte vår kundeservice.
Mer informasjon om dine rettigheter finner du på Datatilsynets sider.
Samtykke og reservasjon
Du kan til enhver tid trekke tilbake dine samtykker til markedsføring. En tilbaketrekking av samtykke påvirker ikke lovligheten av en behandling som var basert på samtykke før samtykket ble trukket tilbake.
Dersom markedsføringen er basert på berettiget interesse, kan du når som helst reservere deg mot å motta slik markedsføring.
Dine samtykker og reservasjoner kan du når som helst administrere på Min Side , via ice app’en, eller ved å kontakte Kundeservice.
Forbrukere kan dessuten reservere seg mot telefonmarkedsføring i Brønnøysundregistrene. Kunder kan også reservere seg direkte hos ice. Det er tillatt å rette telefonmarkedsføring mot egne kunder som gjelder tilsvarende produkter og tjenester som kundeforholdet bygger på selv om du har reservert deg i Brønnøysundregistrene.
Du kan også reservere deg mot at dine kontaktopplysninger vises i offentlige nummeropplysnings-tjenester. Kunder med hemmelig nummer blir automatisk reservert mot slik utlevering.
Kontakt oss om personvernspørsmål
Dersom du har spørsmål angående vår behandling av personopplysninger kan du kontakte Kundeservice. Du har i utgangspunktet krav på svar uten ugrunnet opphold, og senest innen 30 dager, dersom spørsmålet gjelder ditt personvern. Ved behov for bistand kan Kundeservice formidle henvendelsen videre til personvernombudet. Personvernombudet gir råd i personvernspørsmål og er kontaktperson i personvernspørsmål. Personvernombudet nås på; personvernombud@ice.no
Klagerett
Dersom du har fått endelig avslag på en klage vedrørende vår behandling av dine personopplysninger, og mener vi ikke respekterer dine rettigheter etter Personopplysningsloven, har du mulighet til å klage til Datatilsynet.
Endringer i personvernerklæringen
ice gjennomgår årlig erklæringen for å sikre at den oppdateres med nødvendige endringer, slik som ved utvikling og drift av tjenester og produkter. Ved betydelige endringer vil vi varsle deg direkte gjennom e-post, nyhetsbrev og/eller på våre nettsteder/digitale plattformer.
Bruk av Cookies
For mer informasjon om bruk av cookies (informasjonskapsler) les her.
ice Retail AS
I tillegg til det som fremgår over behandler ice Retail følgende personopplysninger:
- Bilder, for å kunne selge personaliserte mobildeksler. Slettes så fort bilde er printet ut.
- Brukernavn og passord (f.eks apple ID) for å forberede og sette opp mobiltelefoner og annen hardware på vegne av kunden slik at de er klare for bruk (for eksempel overføre informasjon fra gammel til ny iPhone). Personopplysningene slettes så snart mobiltelefonen eller annen hardware er ferdig satt opp.