Lurer du på noe?
Vi har samlet de oftest stilte spørsmålene om:
Mitt kundeforhold
1. Hva skjer med mitt kundeforhold?
Kundeforholdet ditt blir automatisk flyttet over til ice i juni. Du trenger ikke foreta deg noe som helst, og Release-abonnementet ditt vil fungere helt frem til du er flyttet over til ice. Hos ice vil du få et tilsvarende abonnement som det du har i dag og SIM-kortet vil bli sendt i god tid i forveien.
Du vil i slutten av mai bli holdt oppdatert på alt som skal skje av ice, hvor vi sender deg alt du trenger god tid før overføringen skal skje. Vi vil også forsøke å kontakte deg etter at du har blitt kunde hos ice for å sikre at du har alt du trenger.
Du vil bli holdt oppdatert om alt som skal skje, og du kan fortsette å forholde deg til Release sin kundeservice frem til du får informasjon fra ice om flytting av ditt kundeforhold.
2. Kan jeg si opp eller overføre abonnementet til en annen operatør?
Ja, vi har ingen bindingstid, men vi anbefaler deg uansett å prøve ice med velkomstgaven du får ved overføringen. Du står du fritt å endre senere om det likevel ikke skulle passe for deg.
3. Jeg har i dag eFaktura, avtalegiro eller e-postfaktura, følger dette over til ice?
Kunder med eFaktura eller avtalegiro vil automatisk få dette videreført. Kunder med e-postfaktura vil miste denne fakturatypen og bli satt på eFaktura dersom "Ja takk til alle” (JTTA) er valgt for eFaktura i nettbanken. De kundene som ikke har JTTA vil bli satt til papirfaktura.
4. Vil det være endringer på måten jeg betaler for mobilabonnementet og tjenester på?
Nei, du fortsetter med et etterskuddsbetalt abonnement. Har du spørsmål til faktura fra ice finner du mer informasjon her.
Fra ice får du faktura med forfall mot slutten av måneden.
5. Hva skjer med dataen jeg har spart opp hos Release?
Den oppsparte dataen blir ikke med over til ice, men ice har samme tilbud for Data Rollover som Release. I tillegg vil du få en veldig god velkomstpakke:
- Ingen fast avgift i juni og ut juli
- Ekstra datagave i juni, juli og august
- 1GB topup for ice lite og 1GB abonnementene
- 10 GB topup for 5GB, 10GB og 16GB abonnementene
- 25 GB topup for 30GB og 50GB abonnementene
Du vil bli flyttet over på et abonnement med minst like mye data som tidligere til konkurransedyktige priser, med ekstra datagave ut august. Ubrukt data blir overført til neste måned med Data Rollover, hvor du kan spare opp like mye data som du har i abonnementet.
Du bruker opp den oppsparte dataen først, så dataen du har igjen på abonnementet vil alltid flyttes over til neste måned.
PS. Med ice er det mulig å dele oppspart data med andre ice-kunder.
6. Jeg har Data-SIM i dag, vil jeg beholde dette?
Ja. Om du i dag har et Data-SIM hos Release vil dette være med over til ice. Du mottar et ekstra SIM-kort samtidig med hoved SIM-kortet ditt i starten av juni. Dette kommer i en egen konvolutt.
Du får gratis månedsavgift i juni og juli.
Dersom du har mer enn to Data-SIM så tilbyr ikke ice dette, kontakt ice Kundeservice så ser vi om vi kan finne en løsning på behovet ditt.
7. Hvilke fordeler får jeg ved overføringen til ice?
Vi ønsker å gjøre overgangen til ice til en positiv opplevelse. Derfor har ice gleden av å tilby deg:
- Første månedsavgift betales først i august.
- Ekstra data ut august måned
- Prisvinnende kundeservice
- Tilgang til et bredt utvalg av abonnement, tjenester og telefoner
- Alle dine behov dekket via min side eller ice-appen
8. Kan jeg prøve ice en periode og si opp?
Ja, ice har ingen bindingstid.
9. Når vil overføringen fra Release til ice skje for meg?
I starten av juni sender vi ut SIM-kort med informasjon om overføringsdatoen som vil skje i midten av juni, med mulighet til å endre om dagen eller tidspunktet ikke passer, overføringen må skje senest 30. juni. Har du eSIM vil du få nytt eSIM.
Vi vil holde deg oppdatert med når overføringen vil skje. Du vil få god tid til å forberede deg.
10. Kan jeg overføre abonnementet allerede nå?
For å dra nytte av fordelene med overføringen er det ikke mulig å overføre på nåværende tidspunkt. Når du har fått beskjed om overføringsdato fra ice kan denne endres i ice-appen med noen dager om det ikke passer (senest til 30. juni), alternativt kan du kontakte ice-kundeservice om du har behov for ytterligere hjelp.
11. Hvilken informasjon sender Release til ice, og hvorfor?
For at ice skal kunne fortsette å tilby deg tjenester, må enkelte opplysninger om deg overføres. Det innebærer navn, type abonnement, kontaktdetaljer (adresse, mobilnummer og e-postadresse) og fødselsdato. Kryptert fødselsnummer på juridisk eier for sikker identifisering. Du kan være trygg på at ice behandler dine data på en sikker måte.
Du har rett til å benytte deg av dine rettigheter etter GDPR artikkel 21 og du kan ta kontakt på e-post personvern@release.no dersom du har innsigelser mot overføringen.
12. Må jeg bytte SIM-kort når jeg går over til ice?
Ja, dette fordi ice har egne SIM-kort. Release sine tjenester kommer til å virke akkurat som før frem til du må bytte SIM-kort. ice vil gi informasjon i god tid, om når og hva du skal gjøre og tenke på når overføringen skjer.
Du vil motta mer informasjon i perioden mai til juni og trenger ikke å foreta deg noe nå.
Vi anbefaler deg også å lese ice sin kom i gang side.
13. Beholder jeg BankID på mobil når jeg overføres til ice?
Nei. Bankene har besluttet at BankID på mobil skal erstattes med app, enten BankID-appen eller bankens egen app (SpareBank 1 og Nordea). Appene er helt gratis å bruke, og vi anbefaler at du laster ned og tar i bruk appen som tilbys av din bank.
NB! Bruker du BankID på mobil er det den du identifiserer deg med for å få den nye BankID-appen. BankID-appen må du derfor laste ned og ta i bruk før det nye SIM-kortet fra ice aktiveres. Gjør det allerede i dag!
14. Hvorfor kan jeg ikke beholde BankID på mobil når jeg flyttes til ice?
BankID på mobil fases ut til fordel for en enklere og sikrere BankID-hverdag. Utfasingen av gammel løsning startet 01.09.2022, og du kan laste ned den nye appen i App Store eller Play Store. Du kan lese mer om den nye appen på www.bankid.no
Du bruker BankID på mobil når du identifiserer deg for å få den nye BankID-appen. BankID-appen må du derfor ta i bruk før det nye SIM-kortet fra ice aktiveres. Gjør det allerede i dag!
15. Kan jeg endre adresse for levering av SIM?
Vi sender SIM-kortet til den folkeregistrerte adressen til eier av abonnementet. Om du ikke befinner på denne adressen må du kontakte ice kundeservice.
Du kan også hente et nytt SIM-kort gratis i ice-butikkene på Gulskogen, Ski, Storo, Strømmen eller Sandvika storsenter.
SIM-kort er også tilgjengelig hos Narvesen, 7-Eleven, Elkjøp og Power. På disse stedene må du betale for SIM-kortet (mellom 50 kr og 200 kr). Hvis du kontakter ice sin kundeservice i etterkant, vil du bli refundert dette beløpet på neste faktura.
16. Jeg skal flytte og trenger få oppdatert adressen min.
Vi oppdater din adresse med det som er registrert i folkeregistret til eier av abonnementet når det overføres til ice, men noen ganger kan det ta tid før folkeregistret blir oppdatert. Om du nylig har flyttet, eller flytter i løpet av juni kan du ta kontakt med ice sin kundeservice for å oppdatere denne.
Produkter og tjenester
1. Hvilke tjenester og priser vil jeg få hos ice?
Release-kunder vil bli tatt imot hos ice på en skikkelig måte. ice ønsker at kundene skal føle seg «hjemme» og er opptatt av en god kundeopplevelse. Alle Release-kunder får gratis månedsavgift ut juli og ekstra datagave ut august når de tar i bruk abonnementet hos ice. I tillegg til velkomstgaven får uansett alle kunder hos ice blant annet:
- Ingen overfakturering som betyr at det er ingen overpris på mobildata når inkludert datamengde er brukt opp
- Prisvinnende kundeservice
- Gode selvbetjeningsløsninger på Min Side og i ice-appen
- Data Rollover og Rollover Deling som lar deg dele oppspart data med andre ice-kunder
- Inkludert bruk i EU/EØS og utlandspakker for deg som reiser utenfor EU
- Fri bruk av tale, SMS og MMS
- Gunstige abonnement til de under 29 år og barn
ice har også tilleggstjenester som Data Frihet, Data- og Tvilling-SIM og iceTrygg du som kunde kan dra nytte av.
2. Har ice 4G-tale?
4G-tale er tilgjengelig for alle med en telefon som støtter dette. Les mer om 4G-tale og hvilke telefoner som støtter det her.
3. Får jeg 5G?
Alle med en 5G kompatibel telefon hos ice har tilgang til 5G der det er tilgjengelig. Du kan lese mer om ice sin 5G utrulling her.
4. Har ice WiFi-tale?
WiFi-tale er tilgjengelig for alle med en telefon som støtter dette. Les mer om WiFi-tale og hvilke telefoner som støtter det her.
5. Kan jeg kjøpe ny eller brukt mobil hos ice?
Det kan du! Du kan alltid finne gode tilbud på telefoner i vår nettbutikken eller i en av våre ice-butikker. Vi tilbyr betaling med kort, Vipps og Klarna – i tillegg til en MobilBytte-ordning du kan lese mer om her.
Ice tilbyr også PentBrukt mobiltelefoner, det kan du lese mer om her.
6. Jeg har Utenlandspakke hos Release, vil den overføres?
Utenlandspakken din hos Release vil ikke bli videreført. Du kan bestille den utenlandspakken som passer dine behov best hos ice her.
7. Hvordan vil løpende tilleggstjenester håndteres i migreringen?
Så lenge du er kunde hos Relase vil du faktureres av Release for dette, Når du er portert inn til ice vil du bli fakturert av ice for eventuelle løpende tilleggstjenester etter innportering
8. Hvordan fungerer overføringen av mitt mobile bredbånd
Du vil motta et brev med SIM-kort til ditt mobile bredbånd på samme måte som med mobilabonnementet og kan sette det rett inn i ruteren du bruker i dag. Dersom du er usikker på om det fungerer på din ruter ta kontakt med ice KS.
9. Jeg har barn under 13, har dere barneabonnement?
Ice tilbyr Junior abonnement til kr 0 og Junior+ til kr 50 tilgjengelig for alle under 13 år. Mer informasjon finner du her.
Tjenesten til ice
1. Hvordan kan jeg vite at dekningen er like god som den jeg har i dag?
Som kunde hos ice får du dekning i vårt splitter nye 4G og 5G-mobilnett, og kan være trygg på at du har ett av verdens beste, og mest stabile mobilnett i Norge.
ice startet å bygge eget mobilnett i Norge i 2015, og er nå landets tredje største operatør med eget nett. Mobilnettet dekker allerede 99,6% prosent av befolkningen. Omtrent halvparten av basestasjonene er allerede klargjort for 5G. I områder hvor ice ikke har dekning vil du få dekning via Telias mobilnett.
Du kan lese mer om ice sin dekning og se dekningskartet her.
2. Kan jeg ringe gratis i EU/EØS?
ice sine mobilabonnement lar deg bruke telefonen din uten ekstra kostnad når du oppholder deg i EU/EØS-land! Du kan med andre ord ringe, sende SMS og MMS og bruke mobildata i EU og EØS, uten å bekymre deg for regningen. Du kan også ringe og sende SMS internt i EU/EØS uten ekstra kostnad.
ice inkluderer Færøyene og Storbritannia (unntatt Jersey, Guernsey og Isle of Man) i sin EU-sone.
I tillegg kan du kjøpe utlandspakker som inkluderer Data, Tale og SMS i land utenfor EU her.
3. Kan jeg bruke abonnementet mitt utenfor EU/EØS?
Ja, ice tilbyr ulike pakker som du kan bruke til og i land utenfor EU/EØS. Se detaljer om utlandspriser her.