En inspirerende musikkvideo som får barna til å danse med, eller en maleguide for å tegne et vakkert landskap. Det finnes millioner av videoer på nett der mye kan være underholdende, lærerikt og spennende for unge. Samtidig finnes det også innhold som kan være destruktivt.
I den sammenheng har apper som TikTok, Snapchat, Instagram og YouTube utviklet algoritmer som velger ut innhold for den enkelte. Det betyr at unge får mer av det de liker og interesserer seg for, men det kan skje at det sniker seg inn innhold som er hverken oppbyggende eller bra.
Skadelig innhold blant 13 – 18-åringer:
- 43% av unge har sett innhold om skremmende eller voldelige bilder.
- 34% av unge har sett innhold om måter å være svært tynn på (eks. spiseforstyrrelser).
- 31% har sett innhold som dreier seg om slåsskamper.
- 30% av unge har sett innhold som dreier seg om selvskading.
(Barn og Medier, 2020)
Allerede ved 5 – 8-årsalder er nesten 6 av 10 barn på YouTube (Foreldre og Medier, 2020). Og fra 12 årsalder har de fleste også fått tilgang til andre sosiale medie-apper.
Algoritmestyrt innhold er ikke bare negativt. Barn og unge kan fordype seg i univers som de brenner for. Det kan være gaming, motorsport, fotball, musikk eller hva enn det måtte være. Ved hjelp av algoritmer slipper barna å pløye seg gjennom tusenvis av lite relevante videoer.
Hvordan virker algoritmene?
- Tenk på det som en trakt som slipper gjennom en håndfull videoer om gangen blant alle de millioner av videoene som finnes på plattformen.
- Basert på din alder, kjønn, bosted og hvilke videoer du liker og kommenterer på, håndplukkes innhold til deg.
- Det betyr at det voksne ser på TikTok vil være svært annerledes fra det barna ser i appen.
Alle de store sosiale medie-appene har en egen del av appen der man kan se en uendelig strøm med videoer som aldri stopper opp. YouTube har Shorts, Instagram har Reels og Snapchat har Spotlight. TikTok er unikt blant de sosiale mediene vi har i dag, da hele plattformen deres er en uendelig strøm med videoinnhold.
Hvordan påvirker du algoritmene?
For å påvirke algoritmestyrt innhold har appene laget en ikke-interessert-knapp. Helt enkelt, ved å trykke på denne, vil du kunne påvirke algoritmene til å sende mindre av lignende innhold:
- På TikTok finner du denne knappen ved å trykke og holde inne fingeren nede på en video.
- På Snapchat finner man denne funksjonen (heter ‘jeg liker ikke’) ved å trykke og holde fingeren nede på en video når man bruker Spotlight.
- På Instagram må man trykke på de tre punktene i menyen når man ser på en video i Reels.
- På YouTube Shorts er det en egen tommel ned-knapp når man titter på Shorts-videoer.
Ellers er det verdt å vite om at det finnes andre funksjoner for å begrense innhold i disse appene. TikTok har et innholdsfilter, i tillegg til at man kan skrive inn nøkkelord og filtrere ut videoer som inneholder angitte ord. YouTube har også eget innholdsfilter som kan tilpasses 9+ og 13+ år, og Instagram har også et eget innholdsfilter for sensitivt innhold.
Men, disse løsningene er ikke feilfrie. De erstatter ikke den viktige dialogen mellom foreldre og barn om det som er positivt og utfordrende på nett.
iceJunior – gratis mobilabonnement for barn!