Jeg opplever dårlig hastighet
Faktorer som påvirker hastigheten
Modemet bør plasseres i høyden og så nært et vindu som mulig. Opplevd hastighet kan påvirkes av følgende faktorer:
- Avstand til basestasjon
- Antall brukere som er koblet opp mot samme basestasjon
- Tidspunkt på døgnet
- Topografiske forhold (fjell, daler, skog)
- Bygningsmasse (stål, betong, skjermet glass)
Har du brukt opp antall gigabyte inkludert i ditt abonnement, blir modemet satt ned i hastighet. Sjekk forbruk av data ved å gå inn på Min Side, eller send en SMS med kodeord FORBRUK til 08200. Du kan få satt opp hastigheten i løpet av få minutter igjen ved å kjøpe en datapakke på Min Side.
Du kan lese mer om dekning her.
Høy trafikk på senderen
Høy trafikk på senderen modem ditt er koblet opp mot kan medføre lavere hastighet, fordi mobilt bredbånd er en delingstjeneste. Dette er typisk fra kl. 17 til 23 om kvelden, og rundt ferietider som påske og sommerferie.
Månedlig forbruksgrense
Alle kunder har også en månedlig forbruksgrense, og ved bruk over forbruksgrensen vil hastigheten reduseres. Gå inn på Abonnement på Min Side og sjekk om dette er årsaken til at du opplever lavere hastighet. Da kan kjøp av en ekstra datapakke være løsningen.