Jeg kommer ikke på nett med mobilt bredbånd
- Kommer ikke inn på nett. Ikke lys i Connect.
- Har ikke nett. Blinker med fem røde barer på 4G.
- Aktiver SIM-kort til Mobilt Bredbånd.
- Endre nettverksnavn og passord på ruteren.
- Låse Smartrouter til en spesifikk båndbredde.
- Manuell oppgradering av programvare.
Har du problemer med at ruteren din ikke kommer på nett, kan du først prøve å løse problemet på følgende måte:
- Slå av ruteren, og ta ut støpselet fra veggen. La den være helt strømløs, i 10 minutter.
- Slå på ruteren igjen.
Hvis dette ikke løser problemet, kan du kontakte vår kundeservice på 21 00 00 00 eller via chat, så skal vi hjelpe deg!
Får ikke nett. Kun lys i Power.
Hvis det bare er den første lampen som lyser på din Smartrouter, så kan det hende at den har fryst seg, eller er avslått, men fortsatt har et batteri tilkoblet.
Dette kan du gjøre for å få tilgang til nett igjen:
- Først koble strømledningen fra Smartoruteren.
- Hvis Power-lampen slukner, så har ruteren bare fryst seg, og du kan gå til punkt 6.
- Hvis det fortsatt lyser i Power-lampen, bør du sjekke om det er et batteri tilkoblet. Ta av luken på baksiden, for å komme til lommen der.
- Vi anbefaler på det sterkeste at batteripakken til Smartrouteren ikke brukes, så om du ser en blå batteripakke der, ber vi deg om å koble ut den.
- Når batteripakken er koblet fra, skal Power-lampen bli slukket.
- Du kan koble tilbake strømledningen. Ruteren skal starte opp som normalt igjen.
- Hvis det fortsatt bare er Power-lampen som lyser, vil vi anbefale deg å kontakte vår kundeservice på 21 00 00 00 eller via chat.
Kommer ikke inn på nett. Ikke lys i Connect.
Hvis du ikke kommer på nett og ser at det mangler lys i Connect-lampen, så kan årsaken være at du ikke har dekning, eller at SIM-kortet i ruteren ikke er aktivt.
Denne veiledningen kan hjelpe deg med å avgjøre om problemet ligger ved dekningen, eller om det er i SIM-kortet.
- Se først på hvordan 4G-barene lyser. Blinker barene med rød farge, se neste veiledning: «Har ikke nett. Blinker med fem røde barer på 4G.»
- Hvis det lyser med fire blå barer anbefaler vi at du sjekker vårt dekningskart. Her kan du legge inn din adresse og få nøyaktig informasjon om dekningen i ditt område. Husk å velge «Router» under feltet hvor du skriver adressen for å få opp dekningen for Mobilt Bredbånd.
- Er du i et område med dekning, så kan du lese videre i denne veiledningen.
- Ta ut SIM-kortet fra din ruter. Det finner du i lommen på undersiden av enheten.
- Se på SIM-nummeret som er på SIM-kortet. Det skal begynne med tallene 894707150000xxxxxxx. De siste tallene er unike for ditt SIM-kort. Serien skal være på 19 tall totalt.
- Logg inn på Min Side.
- På oversikten velger du ditt mobile bredbåndabonnement.
- Trykk deretter på lenken til «SIM-kort, PIN og PUK».
- Se om SIM-nummeret der er det samme som står på kortet ditt.
- Er det samme SIM-nummer, så kan du sette SIM-kortet tilbake i ruteren og ta en omstart.
- Er det ikke samme SIM-nummer, kan du forsøke å aktivere ditt SIM-kort ved å trykke på «Aktiver erstatnings-SIM».
- Hvis du ikke får aktivert SIM-kortet, eller ikke får nett selv om det er riktig SIM-nummer, ber vi deg kontakte vår kundeservice på 21 00 00 00 eller via chat.
Har ikke nett. Blinker med fem røde barer på 4G.
Når 4G-barene på Smartrouteren blinker rødt, betyr det at ruteren enten mangler et SIM-kort, eller at den ikke klarer å lese SIM-kortet som står i den. Denne veiledningen kan hjelpe deg med å finne ut om det mangler et SIM-kort i din ruter, eller om SIM-kortet ikke blir lest.
- SIM-kortet finner du i lommen under ruteren.
- Se om det sitter et SIM-kort på siden i lommen. Er det ikke noe SIM-kort der, kan du gå til punkt 5.
- Du skal se en lapp i lommen som viser hvordan SIM-kortet skal sitte. Sjekk at SIM-kortet sitter i som anvist. Siden med skråhjørne skal inn først og chipen skal være vendt mot deg. SIM-kortet må dyttes helt inn, slik at pressklemmen låser seg.
- Ta ut SIM-kortet og sett det inn igjen som forklart over, og ta en omstart av ruteren.
- Er det ikke SIM-kort i ruteren, så kan du se om det er lagt med i esken til Smartrouteren. Sett det inn i ruteren som anvist og ta en omstart.
- Fulgte det ikke med noe SIM-kort, så kan du bestille et nytt fra Min Side. Velg ditt mobile bredbåndabonnement i oversikten, og trykk på «SIM-kort, PIN og PUK». Trykk deretter på «Bestill erstatnings-SIM» og velg «Bestill» når du har verifisert adressen din.
- Du kan også bestille et nytt SIM-kort ved å kontakte vår kundeservice på 21 00 00 00 eller via chat.
Hvis du har et SIM-kort i ruteren og det fortsatt blinker rødt på 4G-barene, kan du ta kontakt med vår kundeservice på 21 00 00 00 eller via chat for videre hjelp.
Aktiver SIM-kort til Mobilt Bredbånd
Har du fått et nytt SIM-kort og trenger å aktivere det til ditt mobile bredbånd? Det kan du enkelt gjøre på Min Side ved å følge stegene under.
- Velg ditt mobile bredbåndabonnement i oversikten.
- Trykk på «SIM-kort, PIN og PUK».
- Trykk deretter på «Aktiver erstatnings-SIM».
- Legg inn nummeret på SIM-kortet du har fått. Påse at SIM-nummeret på kortet er på 19 siffer totalt. Er det på 20 siffer, så er dette et SIM-kort til mobil, og kan ikke brukes til mobilt bredbånd.
- Trykk «Aktiver». Det kan gå fem til 10 minutter før det nye kortet er aktivert. Vi anbefaler å skru Smartrouteren av mens det nye kortet aktiveres.
Har du fortsatt problemer med å aktivere det nye SIM-kortet? Du kan kontakte vår kundeservice på 21 00 00 00 eller via chat for videre hjelp.
Endre nettverksnavn og passord på ruteren
Hvis du ønsker å ha et annet navn og passord på ruteren din, så kan du følge denne veiledningen.
- Først må du påse at du er koblet til din Smartrouter eller Minirouter. Smartrouteren kan du koble deg til via Wi-Fi, eller med nettverkskabel. Minirouteren kan du kun koble deg til via Wi-Fi.
- Trykk på lenken her.
- Logg på med «admin» som både brukernavn og passord. Nå vil du se hovedsiden til din Smartrouter.
- Trykk på «Settings» på den svarte linjen.
- Trykk på «Basic Settings».
- Trykk på «Wi-Fi».
- På Network Name (SSID) kan du endre navnet på nettverket til din ruter. Du kan kombinere tall, små og store bokstaver i nettverksnavnet, men de norske bokstavene æ, ø og å kan ikke brukes.
- På Password endrer du passordet du må oppgi for å koble til ruteren. Du kan kombinere tall, små og store bokstaver i passordet, men de norske bokstavene æ, ø og å kan ikke brukes.
- Trykk på «Apply» når du har lagt inn det du ønsker å bruke.
- Ta en omstart av ruteren og koble deg til det nettverksnavnet du endret til.
Hvis du er koblet til nettverket når du trykker «Apply» for å innføre endringene dine, er det helt normalt at du vil bli koblet ut av nettverket. Du må ta koble til igjen med nettverkets nye navn og/eller passord.
Det er også normalt å oppleve at siden fryser, og at det står «Applying changes, please wait» på siden når du innfører endringene. Du kan trygt lukke siden. Endringene er lagt inn og gjennomførte, og vil være gjeldene når ruteren starter opp igjen.
Låse Smartrouter til en spesifikk båndbredde
Hvis ruteren din ofte bytter mellom forskjellige farger på 4G-barene, så kan veiledningen under hjelpe deg med å få ruteren på en mer stabil båndbredde.
Hvis det skifter ofte mellom blå og oransje farge på 4G-barene, vil vi først anbefale å sjekke om det blir mer stabilt uten antennene du kan skru på.
Dersom dette ikke forbedrer din tilgang, kan du låse ruteren til spesifikke frekvenser gjennom veiledningen under.
- Først må du påse at du er koblet til din Smartrouter eller Minirouter. Smartrouteren kan du koble deg til via Wi-Fi, eller med nettverkskabel. Minirouteren kan du kun koble deg til via Wi-Fi.
- Trykk på lenken her.
- Logg på med «admin» som både brukernavn og passord. Nå vil du se hovedsiden til din Smartrouter.
- Trykk på «4G» i menylinjen, og trykk på «LTE Frequency bands» i undermenyen.
- På «Band Lock Enable», velger du «Enabled». Du vil nå få mulighet til å sette på, eller fjerne, hakene til tallene under.
- Fjern haken til de frekvensene du ikke vil ha på, og trykk deretter på «Apply».
- Når endringen er utført bør du ta en omstart av din Smartrouter og koble til på nytt.
Manuell oppgradering av programvare
Våre rutere sjekker selv etter tilgjengelig programvareoppdateringer, og installerer dem selv når det er tilgjengelig. Dette gjør Smartrouteren normalt om natten, eller når den registrerer at det ikke er noen nettaktivitet.
Du kan enkelt sjekke om det finnes en tilgjengelig programvareoppdatering og så installere denne selv ved å følge veiledningen under.
- Først må du påse at du er koblet til din Smartrouter eller Minirouter. Smartrouteren kan du koble deg til via Wi-Fi eller med nettverkskabel. Minirouteren kan du kun koble deg til via Wi-Fi.
- Trykk på lenken her.
- Logg på med «admin» som både brukernavn og passord. Nå vil du se hovedsiden til din Smartrouter.
- Trykk på «Settings» på den mørkegrå menylinjen.
- Trykk på «System settings» i menyen på venstre side, og velg deretter «Firmware Upgrade» eller «Local Upgrade» hvis dette ikke allerede kommer opp.
- Under «Remote Upgrade» trykker du på «Check» for å få ruteren til å lete etter en oppdatering. Er det en oppdatering tilgjengelig, vil det komme en rød tekst med informasjon om det.
- Er det en ny programvareversjon tilgjengelig, trykker du på «Upgrade» for å starte installeringen av den.
Det tar normalt mellom to og fem minutter å fullføre installasjonen, men vi anbefaler å vente i 10-15 minutter. Smartrouteren vil starte seg selv på nytt når installeringen er ferdig.
Merk deg at installering av ny programvare kan føre til at ruteren også gjenopprettes til sine fabrikkinnstillinger. Endringer du har gjort på nettverksnavnet og passordet til ruteren kan dermed bli satt tilbake til hva den kom med.
Originalt nettverksnavn og passord til ruteren finner du på etiketten på undersiden av enheten.