![]()
Måten vi jobber på har endret seg, og mobilen er ikke lenger bare til samtaler. Den er sentral for bestillinger, betaling, dokumentasjon, kundekontakt og deling av nett til andre enheter. Og vi jobber fra den hjemme, ute hos kunde og på reiser.
Det krever et mobilnett som bare funker. Det skal være raskt, stabilt og tilgjengelig – uansett om du deltar i digitale møter på toget eller følger opp kunder fra en annen del av landet.
– Vi jobber hver eneste dag for at virksomheter i hele Norge skal kunne stole på mobilnettet. Enten du har mange ansatte på farten, avdelinger spredt geografisk eller bruker mobilen som en integrert del av forretningsdriften – nettet skal bare funke, sier Tobias Lindholm, leder for mobil radio i ice.
Skal sikre god dekning og høy kapasitet overalt
Kapasiteten i nettet handler om hvor mye data mobilnettet klarer å håndtere samtidig. Når mange bruker mobilnettet til Teams-møter, videostrømming, betaling og fildeling på samme sted, er det viktig med god nok kapasitet slik at alt flyter sømløst.
Vi må derfor ta ulike hensyn når vi bygger ut mobilnettet: I tettbygde områder handler det om å ha mange basestasjoner med høy kapasitet, mens utenfor byene handler det om å sikre god overlapp og kvalitet.
– Det er utrolig viktig at vi samarbeider godt med grunneiere og lokale aktører for å få på plass basestasjoner der behovet er størst, forteller Lindholm.
![]()
Når du beveger deg, for eksempel går ut av kontoret, kjører bil eller sitter på toget, kobles mobilen din automatisk mellom ulike basestasjoner. For at du ikke skal merke dette skiftet, må dekningen ha god overlapp og basestasjonene være riktig plassert. Da får du en sømløs overgang, uten at samtalen hakker, nettet faller ut eller du mister forbindelsen.
Sjekk dekningen der du befinner deg
Du skal ikke merke at signalet skifter
I sum dekker de fleste basestasjonene like mange kunder, men størrelsen på det geografiske området varierer veldig. Målet vårt er at du uansett aldri skal merke når signalet ditt skifter fra en basestasjon til en annen.
– Det betyr at ansatte kan jobbe sømløst på tvers av kontorer, avdelinger og regioner. Videomøter, datasynkronisering og driftssystemer, skal fungere like stabilt når en ansatt jobber fra et tog eller et avsidesliggende prosjektkontor, forteller Lindholm.
Milliardsatsning på oppgradering av mobilnettet
Dagens ice-nett er allerede i toppklasse og dekker om lag 96 prosent av befolkningen med en oppetid på 99,6%. Som en del av Lyse-konsernet har vi sterk ryggrad og god støtte til å satse på videre utvikling av mobilnettet vårt:
– Kjerag-prosjektet er en milliardsatsing på videre utbygging av vårt nasjonale 5G-nett. Vi har oppgradert nesten alle basestasjonene våre, og fortsetter å bygge ut mange nye for å møte veksten i dataforbruket, sier Kristian Eliassen, direktør for nettverk.
![]()
Måler er at kundene får enda raskere nett, bedre dekning og at vi sikrer kapasitet for fremtidens behov. Når Kjerag-prosjektet er fullført, vil vi ha full nasjonal dekning.
Les mer om det store utbyggingsprosjektet her.
Dessuten har vi sikret oss viktige spektrumrettigheter – altså tillatelse til å bruke bestemte frekvenser til å sende mobil- og datatrafikk.
– Nøkkelen til å møte fremtidens databehov ligger i disse tilgangene, og her har vi gjort store fremskritt.
– Det vil si at vi nå har potensiale til å tilby bedre kapasitet enn konkurrentene, sier Eliassen.
Tester ny teknologi for raskere læring og bedre løsninger
Da vi startet satsingen på mobil for ti år siden, var det som en liten utfordrer med begrensede ressurser – men med en sterk gründerånd og dyktige folk. Og selv om vi har nådd én million kunder og har et nett i toppklassen, glemmer vi ikke hvor vi kommer fra:
– For ti år siden måtte vi være best for å lykkes, og den kulturen lever videre i dag, mener Eliassen.
– Derfor gjør vi fortsatt piloter når vi tester ny teknologi – ikke i en lukket lab, men ute i felt sammen med partnere og brukere. Det gir oss raskere læring og bedre løsninger, fortsetter han.
5G-drone: Norsk gründer får hjelp av ice til å realisere ny teknologi
Bruker KI og maskinlæring for å utvikle mobilnettet
Med vårt eget 4G- og 5G-nett kan vi tilby kundene våre tjenester på løpende bånd, og det gir enorme muligheter. Ny teknologi tas alltid imot med åpne armer:
– Blant annet har vi tatt i bruk kunstig intelligens og maskinlæring for å analysere store datamengder fra nettet. Det gjør at vi kan se hvor det er økt behov for kapasitet og utvikle nettet deretter, sier han.
I fremtiden spår Eliassen og Lindholm at «dekning on demand» er et begrep som vil bli stadig mer vanlig:
– Dette er små, flyttbare basestasjoner som kan settes opp der det trengs, eller løftes med droner for å sikre midlertidig signal i krevende situasjoner – for eksempel ved arrangementer eller strømbrudd.
Les hvordan Forsvaret benytter seg av denne teknologien
Ønsker du et godt tilbud?
Ring oss på 21 00 00 00 eller fyll inn kontaktinfoen din, så ringer en av våre rådgivere deg tilbake.