![]()
Akkurat sånn skal det være! Med en stadig mer hybrid arbeidshverdag krever det at mobilnettet følger etter.
Derfor legger vi stor vekt på å sikre pålitelig dekning og høy kapasitet overalt. Mobilnettet må være raskt, stabilt og tilgjengelig, uansett hvor du jobber fra.
– Vi jobber hver eneste dag for at bedrifter og folk over hele landet aldri skal bekymre seg for mobildekningen – det skal bare funke, sier Tobias Lindholm, leder for mobil radio i ice.
Sjekk dekningen der du befinner deg
Du skal ikke merke at signalet skifter
Kapasiteten i nettet er viktig. Det handler om hvor mye data mobilnettet klarer å håndtere samtidig. Når mange bruker mobilnettet til Teams-møter, videostrømming, betaling og fildeling på samme sted, må det ha nok kapasitet til at alt flyter sømløst.
Vi må derfor ta ulike hensyn når vi utbygger nettet: I tettbygde områder handler det om å ha mange basestasjoner med høy kapasitet, mens utenfor byene handler det om å sikre god overlapp og kvalitet.
– Det er utrolig viktig at vi samarbeider godt med grunneiere og lokale aktører for å få på plass basestasjoner der behovet er størst, forteller Lindholm.
![]()
Når du beveger deg, for eksempel går ut av kontoret, kjører bil eller sitter på toget, kobles mobilen din automatisk mellom ulike basestasjoner. For at du ikke skal merke dette skiftet, må dekningen ha god overlapp og basestasjonene være riktig plassert. Da får du en sømløs overgang, uten at samtalen hakker, nettet faller ut eller du mister forbindelsen.
– Målet vårt er at du aldri skal merke når signalet ditt skifter fra én basestasjon til en annen. For bedrifter betyr dette at alt fra timebestillinger til betaling går knirkefritt – selv om du holder til i midt i sentrum eller langt utenfor byen, sier han.
Basestasjonene har fått en oppgradering
ice er allerede blant de beste mobilselskapene i verden på pålitelighet og brukeropplevelse, men vi gir oss ikke der:
– Kjerag-prosjektet er en milliardsatsing på videre utbygging av vårt nasjonale 5G-nett. Vi har oppgradert nesten alle basestasjonene våre, og fortsetter å bygge ut mange nye for å møte veksten i databruk, sier Kristian Eliassen, direktør for nettverk i ice.
![]()
Når prosjektet er fullført, vil vi ha full nasjonal dekning. Dagens ice-nett er allerede i toppklasse og dekker om lag 96 prosent av befolkningen med en oppetid på 99,6%.
Med vårt eget 4G- og 5G-nett kan vi gi kundene våre tjenester på løpende bånd som gir enorme muligheter. For eksempel samarbeider vi med Forsvaret om private 5G-nett som er tilpasset deres behov.
Tester ny teknologi for raskere læring og bedre løsninger
Da vi startet satsingen på mobil for ti år siden, var vi en liten utfordrer – med store ambisjoner. I dag er vi Norges raskest voksende mobilselskap og har nylig rundet én million kunder, men vi har ikke glemt hvor vi kommer fra:
– Vi måtte være best for å lykkes, og den kulturen lever videre. Derfor tester vi fortsatt ny teknologi i ekte omgivelser, sammen med partnere og kunder. Det gir oss raskere læring og bedre løsninger, sier Eliassen.
Ny teknologi tas alltid imot med åpne armer:
– Blant annet har vi tatt i bruk kunstig intelligens og maskinlæring for å analysere store datamengder fra nettet. Det gjør at vi kan se hvor det er økt behov for kapasitet og utvikle nettet deretter, avslutter han.
5G-drone: Norsk gründer får hjelp av ice til å realisere ny teknologi
Ønsker du et godt tilbud?
Ring oss på 21 00 00 00 eller fyll inn kontaktinfoen din, så ringer en av våre rådgivere deg tilbake.