Hvordan kan en app gjøre arbeidsdagen enklere og samtidig bidra til å bygge kunderelasjoner? Henning Langeland, ansvarlig for utvikling og vedlikehold av Bedriftsnett og tilleggstjenester, forteller hvordan ice-appen kan gjør arbeidsdagen enklere.
ice-appen er utviklet med en intensjon om å gjøre arbeidsdagen enklere, effektiv og gi deg en bedre oversikt over (blant annet) innkommende anrop.
Men hvordan kan en bedrift sørge for at de får mest mulig utbytte og glede av appen i løpet av dagen, uken og året?
Vi har spurt ansvarlig for utvikling og vedlikehold av bedriftsnett-og tilleggstjenester i ice, Henning Langeland, om hvilke funksjoner ansatte i en bedrift bør vite om i ice-appen.
Gir alle ansatte full oversikt
– Kan du forklare – i korte trekk- hvordan ice-appen fungerer for bedrifter?
– ice-appen gir alle ansatte en full oversikt over hva som er inkludert i abonnementet og hvor mye de har brukt hittil i måneden. Samtidig har du også en telefonliste med alle kollegaene der du enkelt kan se om en kollega er ledig, i møte, eller opptatt i samtale - dersom alle er flinke på å oppdatere status i appen. I tillegg husker appen hvilke kollegaer du ringte til nylig, så man slipper å søke de opp på nytt, og du kan lagre kollegaer fra appen til telefonens adressebok.
– Hvordan kan ice-appen bidra til å gjøre arbeidsdagen enklere?
– Appen er et fullverdig sentralbord i lommeformat, som du kan ta med overalt, og gjør den daglige kundekontakten litt enklere. Det blir også en mer sømløs kommunikasjon blant ansatte internt. Ved å for eksempel sette fravær i appen, kan du enkelt signalisere hvis du er opptatt, men også gi beskjed om når du er ledig igjen.
– Hvordan blir kundekontakten enklere?
– Fordi alle kan betjene sentralbordet ved å være en del av “svargrupper”: Der kan hver ansatt melde seg som tilgjengelig for å motta anrop som er gjort til bedriftens hovednummer. Hvis det et ubesvart anrop, vil også alle ha full oversikt over besvarte og tapte anrop i hovednummerloggen og kan ringe opp igjen så snart de har tid. Dersom du ønsker at henvendelsen skal bli besvart av en kollega med en annen kompetanse internt i bedriften, kan du sette over samtalen til kollega.
Henning Langeland, ansvarlig for utvikling og vedlikehold av Bedriftsnett og tilleggstjenester
Samtalelogg og kollegaliste
– Hvilke funksjoner i appen må alle bedrifter vite om – og hvorfor?
– Samtaleloggen for bedriftens hovednummer. Her fanger du opp viktige samtaler som ellers kunne ha gått tapt, og ser hvem som besvarte samtalen du har ventet på fra en viktig kunde. Du kan til og med se hvem som snakket med kunden. Noe som kan være ekstremt nyttig!
– Er det noen funksjoner du synes er skikkelig bra og som du bruker mye?
– Her synes jeg kollegalisten er gull! Spesielt hvis du jobber i et ikke altfor stort, men veldig raskt voksende selskap, med stadig nye kollegaer. Da kan det fort bli uoversiktlig. Derfor bruker jeg kollegalisten flittig for å velge avdeling og se hvem på avdelingen som er ledig for en forespørsel.
ice-appen er med andre ord et praktisk verktøy i arbeidsdagen, og kan gjøre kontakten med både kunder og kollegaer litt enklere - og, ikke minst, mer oversiktlig.