Vender tilbake til ice for god mobildekning
Rørleggerfirmaet Fossum & Kristiansen AS har prosjekter i hele Stor-Oslo. Derfor er stabilt mobilnett helt avgjørende i hverdagen. Det fikk selskapet til å velge ny mobilleverandør.
Rørleggerfirmaet Fossum & Kristiansen AS har prosjekter i hele Stor-Oslo. Derfor er stabilt mobilnett helt avgjørende i hverdagen. Det fikk selskapet til å velge ny mobilleverandør.
Daglig leder Hans-Erik Fossum i rørleggerfirmaet Fossum & Kristiansen sier god mobildekning er avgjørende for å utføre en god jobb. Foto - Eivor Eriksen
Fossum & Kristiansen AS har 12 rørleggere i stallen, samt en lærling. De utfører alle typer tradisjonelle rørleggerarbeider, og har i tillegg spesialisert seg på fornybar energi og energiøkonomisering.
– Røreleggerne vår jobber stor sett ute hos kundene. Derfor er telefonen et viktig arbeidsverktøy for oss, og vi er helt avhengig av stabilitet i nettet, sier daglig leder Hans-Erik Fossum.
Fossum & Kristiansen AS har var sist kunde hos ice i 2018, men byttet til en annen leverandør på grunn av tekniske utfordringer. Med den massive utbyggingen av mobilnettet til ice, som nå skårer høyt på tester på stabilitet, var det naturlig for selskapet å vende tilbake til ice i starten av 2021.
– Vi kjenner jo ice fra før og nå har de bygget ut nettet betraktelig og har mye bedre dekning i vårt område, så vi var ikke i tvil om at vi ønsket å komme tilbake til ice, sier Fossum.
Mobildekning å stole på
Alle medarbeiderne i Fossum & Kristiansen AS har telefon gjennom jobben.
– Tilbudet vi fikk fra ice var meget konkurransedyktig på både pris og datapakker. Når vi dessuten ikke trenger å bekymre oss for nedetid var det enkelt å takke ja, forteller Fossum.
For håndverkerbedrifter med ansatte som ikke sitter på kontor, men jobber ute i felten, er god mobildekning og rause mengder mobildata svært viktig.
– Vi bruker telefonen for å holde kontakt både med hverandre og med kunder og leverandører i løpet av dagen. Det blir ofte mange samtaler i løpet av en arbeidsdag. Derfor er et stabilt nett vi kan stole på veldig viktig for oss, sier han.
Fossum & Kristiansen AS har hovedkontor i Oslo, hvor administrasjonen holder til. Nedslagsfeltet for deres rørleggertjenester strekker seg over større deler av Østlandet.
– Våre ansatte jobber med mange ulike typer prosjekter, som totalrenoveringer av boliger, nyanlegg, sprinkler, renovering av bad og sanitæranlegg, drenering og service på varmepumper og røropplegg. Vi utfører også gravearbeider selv, eller samarbeider med underleverandører i større prosjekter, forteller Fossum.
Hans-Erik Fossum og sønnen Anders Fossum kan drive rørleggerfirmaet Fossum & Kristiansen uten å bekymre seg for mobildekningen. Foto - Eivor Eriksen
Oppdager feilen før kunden
I tillegg til tradisjonelle rørleggertjenester har Fossum & Kristiansen AS spesialisert seg på fornybare løsninger.
– Vi erstatter olje-og parafintanken med bergvarme og luft-til-vann-varmepumpe. Det gir effektiv, økonomisk og miljøvennlig oppvarming av huset, i tillegg til varmtvann, forteller Fossum.
Når rørleggerne monterer bergvarmepumper ute hos kundene, kan de sette opp en ice-ruter med et 2 GB-kort slik at anlegget kan fjernstyres. Det er en stor fordel i områder uten fast nett.
– Hvis kunden ønsker en slik tjeneste kan vi sette opp ruteren samtidig som vi installerer bergvarmeanlegget. Da kan vi fjernstyre varmepumpene, og blir automatisk varslet hvis det skulle gå en alarm. Ofte er vi på vei for å fikse feilen før kunden i det hele tatt vet at alarmen har gått, sier han.
Det er et ekstratilbud som gir god service til kundene.
– Det er spesielt viktig hos større kunder som sameier og borettslag, hvor det er en risiko for at mange mennesker kan bli berørt hvis anlegget slutter å fungere. For kundene er det en trygghet å vite at vi kan overvåke bergvarmeanlegget, og er på ballen med én gang hvis noe skulle skje, poengterer Fossum.
Hunden Thaio vokter utstyret i bilen mens rørlegger Hans-Erik Fossum jobber ute på prosjekter. Foto - Eivor Eriksen
God relasjon gjør hverdagen bedre
Fossum & Kristiansen AS har en god relasjon til ice Bedrift-forhandleren på Økern i Oslo.
– Vi kjenner dem som jobber der, og vet at de er veldig hjelpsomme, tilgjengelige og gir utmerket service. Det er enkelt for oss å stikke innom kontoret hvis vi trenger utstyr, eller hjelp til å sette opp nye telefoner for våre ansatte, sier Fossum.
– Den personlige kontakten betyr mye, fordi det innebærer at vi kan konsentrere oss om faget vårt, og overlate til SmartKom å ta seg av alt som har med bedriftsnettet vårt å gjøre, legger han til.
Dermed gjør avtalen med ice hverdagen enklere for firmaet.
– Vi har valgt ice som leverandør fordi vi har gode erfaringer med dem fra tidligere. Når vi nå er tilbake som kunde er vi enda mer fornøyd, fordi de tekniske utfordringene er historie. Vi har fått en avtale som er forutsigbar og uten skjulte kostander, vi får hjelp når vi trenger det og blir alltid mottatt på en hyggelig måte. Da er det ingen grunn for oss til å være kunde noe annet sted, fastslår Hans-Erik Fossum.