Dekke mobil for ansatte? Vær obs på dette!
Før du som arbeidsgiver kjøper mobiltelefoner til dine ansatte, bør du tenke på hvilken løsning som er trygg, effektiv og riktig for din virksomhet. Her er 6 tips!
Før du som arbeidsgiver kjøper mobiltelefoner til dine ansatte, bør du tenke på hvilken løsning som er trygg, effektiv og riktig for din virksomhet. Her er 6 tips!
Som arbeidsgiver har du ikke anledning til å pålegge ansatte å bruke sin private mobiltelefon i jobbsammenheng. Det betyr at hvis ansatte tar jobbtelefoner, svarer på mail og lignende via mobilen, må du stille en telefon til disposisjon. Alternativt kan du tilby en kompensasjon for bruk av privat telefon i arbeidet.
Her er mer om regler du bør kjenne til for jobbtelefon.
Dersom bedriften bestemmer seg for å kjøpe mobiler til de ansatte, er det ikke sikkert at det er nødvendig med den nyeste og dyreste modellen til alle. Ansatte i markedsavdelingen som produserer bilder og video-innhold til sosiale medier, har kanskje behov for bra kamera og stor lagringskapasitet. Medarbeidere som jobber ute på byggeplasser trenger robuste telefoner som tåler røffe forhold. En idé kan være å lage en avdelingsvisoversikt over behov. Vurder lagrings- og batterikapasitet, robusthet, størrelse og så videre basert på avdelingenes arbeidsoppgaver.
Sjekk hvilken mobil som passer din bedrift!
I bedrifter hvor arbeidsoppgavene og telefonbehovene er relativt like, er bedriftseide mobiltelefoner av samme modell en grei løsning. Da bruker alle ansatte samme maskinvare og programvare. Det sikrer sømløs kommunikasjon internt, og gjør det enklere å oppdatere og skifte ut telefonene.
Samtidig har mange sterke preferanser når det kommer til for eksempel operativsystem. Medarbeidere som jobber på Mac eller andre Apple-produkter vil foretrekke iPhone slik at systemene snakker sammen. For andre kan Android-telefoner være favoritten. Derfor er det ofte greit å velge en standardmodell for bedriften, eller sette et utgiftstak. Hvis noen ønsker dyrere modeller må de betale mellomlegget selv.
Av sikkerhetsmessige grunner er det en fordel å oppgradere mobilutvalget jevnlig. Mobiltelefoner kommer stadig med bedre sikkerhetssystemer for å beskytte innholdet.
Nasjonal sikkerhetsmyndighet anbefaler sentralstyrt oppdatering av mobiltelefoner for bedrifter. De oppfordrer også til å unngå bruk av åpne WiFi-nettverk. Her er deres 13 råd om sikkerhet for mobile enheter.
Når en ansatt får utlevert mobiltelefon fra bedrifter, bør det følge med en anmodning om gode sikkerhetsrutiner og sunt nettvett.
Ikke glem personvernet for jobbtelefoner – les mer her.
Som bedriftskunde hos ice får alle dine ansatte tilgang til ice-appen. Her kan de selv holde oversikt over sin databruk, mobilabonnementene til resten av familien og kjøpe tilleggspakker. De kan også styre sentralbordet, og får automatisk kontaktliste med navn og nummer til alle kolleger. Å samle både privat- og jobbinformasjon på ett sted er enkelt, oversiktlig og tidsbesparende.
Les mer om bedriftsabonnement hos ice!
Mobiltelefoner som er innkjøpt av bedriften, eies av bedriften. Hvis en ansatt som skal slutte ønsker å beholde telefonene sin, kan vedkommende overta abonnementet ved å fylle ut et eierskifteskjema. Enkelte bedrifter praktiserer en restverdi-løsning, hvor den ansatte betaler en viss sum for å kjøpe ut telefonen.