Om dekning og hastighet
I over ti år har ice levert unik datadekning med vår mobile bredbåndstjeneste over 450 MHz-frekvensen. Vi er alene i Norge om å ha utelukkende 4G-teknologi i hver bredbåndsmast, med arealdekning i over 75 prosent av landet, og rundt 95% av Norges befolkning.
Se vårt dekningskart for å lære mer om dekningen i ditt område. Husk å velge «Ruter» under adresseboksen.
Forhold som kan påvirke dekningen og hastigheten på Mobilt Bredbånd
- Om du har ruteren inne eller ute.
- Avstand til basestasjonen som sender signal til deg.
- Hvor mange som er tilkoblet samme basestasjon.
- Hvor mange enheter som er tilkoblet din ruter.
- Geografiske forhold, som bratte fjell, daler, og tett skog.
- Uvær som regn, snø og storm.
- Bygningsmaterialer som stål, betong, og skjermet glass.
- Om du bruker eksternantenne.
- Andre trådløse elementer kan forstyrre signalene.
Høy trafikk på senderen
Høy trafikk på senderen som ruteren din er koblet opp mot kan medføre lavere hastighet, fordi Mobilt Bredbånd er en delingstjeneste. Dette merker man typisk fra klokken 17 til 23 om kvelden, og rundt ferietider som påske og sommerferie.
Månedlig forbruksgrense
Alle kunder har også en månedlig forbruksgrense, og ved bruk over forbruksgrensen vil hastigheten din reduseres. Gå inn på Abonnement på Min Side og sjekk om dette er grunnen til at du opplever lavere hastighet.
Hvis du har nådd forbruksgrensen din kan kjøp av en ekstra datapakke eller oppgradering til et større abonnement være en løsning. Da får du høy hastighet og høyere forbruksgrense, og alt gjøres enkelt på Min Side.