Vi har inngått en ny nasjonal avtale med Telenor
Hva betyr det for deg som ice-kunde?
Vi har inngått en ny nasjonal avtale med Telenor
Hva betyr det for deg som ice-kunde?
ice har allerede et mobilnett i verdensklasse med 95% befolkningsdekning, og vi fortsetter å bygge ut for å gi kundene våre enda bedre dekning over hele landet. Til nå har vi hatt en avtale med Telia, der vi sikret tilgang til deres nett i de områdene vi selv enda ikke har bygget ut vårt eget. Nå som vår egen utbygging har kommet så langt, ser vi at Telenor sitt nett er det som komplementerer vårt eget nett best, og har derfor fra 2025 inngått en avtale med dem. Det betyr at du vil få Telenor-dekning i de få områdene vi enda ikke har bygget ut eget nett.
De fleste kunder vil ikke trenge å foreta seg noe som helst da overgangen vil skje automatisk. Dersom du behøver å gjøre noe vil du i så fall få beskjed om det!
Hvorfor har vi ikke 100 prosent dekning selv?
Det kommer! Vi jobber kontinuerlig med å bygge Norges råeste 5G-nett, og investerer milliarder av kroner i dette. Denne avtalen med Telenor gjelder mens vi fullfører utbyggingen.
Hvorfor er det så viktig at ice bygger sitt eget nett?
Konkurranse er gull for deg som kunde. Og som utfordrer til duopolet Telenor og Telia, er vi stolte av å bidra til at det norske mobilmarkedet blir enda bedre.
En av fordelene med å ha vårt eget nett er at vi har full kontroll over hele prosessen. Det gir oss friheten til å bestemme hvor vi bygger ut og hvilke teknologier vi satser på – for å kunne gi deg som ice-kunde den beste opplevelsen og de beste tilbudene.
Vi i ice er stolte av å være en pådriver for høyere konkurranse i mobilmarkedet, og jobber knallhardt for å levere den beste løsningen for deg!
Ser du ice+ øverst på mobilskjermen din? Da trenger du ikke å foreta deg noe.
Android:
Slik gjør du det:
Hvis den står på manuell, må du bare aktivere automatisk valg igjen.
iOS:
Slik gjør du det:
Dette gjør at iPhone automatisk velger beste tilgjengelige nettverk
Har du problemer med å ringe eller motta anrop, kan du forsøke følgende:
Har du en eldre Android-telefon, kan det være at du må gjøre noen ekstra steg for å aktivere VoLTE. Gå til ringe-appen på telefonen din (der du taster telefonnummer for å ringe). Tast inn koden nedenfor for din telefonmodell og trykk på ringesymbolet. I de fleste tilfeller skal du da finne valg om å aktivere VoLTE. Etter aktivering kan du forsøke å ringe.
*#*#86583#*#*: Aktiverer/deaktiverer VoLTE.
*#*#869434#*#*: Aktiverer/deaktiverer VoWiFi/WLAN-anrop.
*#800#: Gir deg tilgang til EngineerMode/OnePlus Logkit. Scroll nedover og aktivere VoLTE/VoWiFi.
*#801#: Aktiverer "Rndis,diag switch," som ofte er en del av VoLTE-aktiveringsprosessen på OnePlus.
*#*#3642623344#*#*: Tvinger midlertidig VoLTE-aktivering. Fungerer ikke etter en omstart. Permanent løsning kan kreve bruk av AsusVoLTE-appen eller ADB-kommandoer.
*#*#4636#*#*: Brukes primært for å få tilgang til "Phone information" og sjekke IMS-tjenestestatus (inkludert VoLTE-provisioning). Aktiverer ikke VoLTE direkte i de fleste tilfeller. Aktivering krever ofte ADB, Pixel IMS-appen, Shizuku, QPST eller Magisk.
VoLTE aktiveres primært gjennom innstillingsmenyen. *#*#4636#*#* kan benyttes for å sjekke status.
VoLTE aktiveres primært gjennom innstillingsmenyen. *#*#4636#*#* kan benyttes for å sjekke status.
VoLTE aktiveres primært gjennom innstillingsmenyen. *#*#73788423#*#* gir tilgang til servicemenyen med ulike alternativer, men ikke en alltid et valg for VoLTE-aktivering.
Følg denne oppskriften for å oppgradere til nyeste programvare med VoLTE aktivert:
Dersom telefonen støtter 4G-tale, vil det vises «4G» eller «LTE» øverst på skjermen din når du er i en pågående samtale. Les mer og se hvilke telefoner som støtter 4G-tale her.
Har du en telefon som ikke støtter 4G-tale (VoLTE), må du bytte til en nyere telefon med 4G-tale. Les mer og se hvilke telefoner som støtter 4G-tale her. Dersom mobilen din kun støtter 2G, kommer du til å miste dekningen helt når 2G-tjenesten slukkes i mai 2025.
De fleste kunder trenger ikke å foreta seg noe når vi bytter partner på nasjonal gjesting. Har du en telefon som støtter 4G-tale og 5G-nett, vil den fungere sømløst videre.
Dersom du opplever endringer i dekningen der du er, kan du sjekke følgende:
De aller fleste kunder vil ikke trenge å bytte SIM-kort. Dersom du er en av de få som må bytte SIM-kort, vil du få en melding fra ice om dette.
Nasjonal gjesting er en tilgangsform for en aktør som har egen mobildekning i deler av landet og som ønsker å la brukerne sømløst gjeste et annet nett utenfor egen dekning. Ice har allerede 95% befolkningsdekning, og bruker nasjonal gjesting hos Telenor mens det tredje mobilnettet bygges ferdig i hele landet. Du som kunde forholder deg kun til ice.
ice har kommet godt på vei i utbyggingen av vårt nasjonale 4G- og 5G-nett og har i dag over 95% befolkningsdekning. Det betyr at ice har egen mobildekning de fleste steder i Norge. Der vi ikke har bygget egen dekning ennå, vil du få dekning fra Telenor på 4G og 5G.
Nei, dette påvirker ikke din mobile bredbåndstjeneste (MBB) fra ice.