Internett på mobilen er for tregt eller virker ikke
Er du tom for data?
Gå inn på Min Side eller ice-appen og sjekk at du har mer data tilgjengelig.
Hvis du er tom for data, kan du kontakte vår kundeservice på 21 00 00 00 eller via chat slik at vi kan endre abonnementet for deg.
Har du data, men lav hastighet?
Dersom du opplever at mobildata fungerer dårlig, kan du ta en hastighetsjekk på speedtest.net. I teorien kan 4G-nettet levere hastigheter på opptil 300 megabit i sekundet, men variasjon i dekning, overføringskapasitet og andre forhold gjør at gjennomsnittsfarten du faktisk opplever er lavere.
NB! Har du Data Frihet? Da vil teoretisk hastighet være begrenset til 25 Mbp/s.
Dersom du måler en lav hastighet uten å ha aktivert Data Frihet, kan det være nettverket du er koblet til som er problemet. Sjekk derfor om 4G er aktivert på telefonen du bruker, og at du har 4G tilgjengelig i ditt område på dekningskartet vårt.
Befinner du deg på et sted med god dekning?
Dekningen du har kan påvirke datahastigheten din. Sjekk vårt dekningskart for å lære mer.
Er alle innstillingene korrekte?
For å utelukke feil med selve telefonen kan du først ta en omstart. Det er også viktig å sjekke at mobildata og dataroaming er aktivert. Dersom databruk fortsatt ikke fungerer som det skal, må du legge inn APN-innstillinger på din telefon. Om du befinner deg i utlandet, er det viktig at du har aktivert dataroaming på din telefon. Dette gjør at du kan koble deg opp til andre nettverk enn vårt nett i Norge, og vil ikke ha noen kostnad så lenge du benytter mobildata innenfor EU eller EØS.
Jeg har iPhone:
- Innstillinger
- Mobilnett
- Mobildata valg
- Dataroaming (på)
- Tale og data (4G)
Jeg har Android:
- Innstillinger
- Tilkoblinger
- Mobilnett
- Dataroaming (på)
Fungerer det fortsatt ikke?
All elektronikk kan trenge en liten pause i ny og ned. Heldigvis trenger ikke pausen være så lang. Skrur du av og på telefonen kan det være at problemet løses av seg selv. Hvis ikke må du fortsette å feilsøke.
Virker det hvis du prøver SIM-kortet i en annen telefon? Ved å sjekke dette kan vi utelukke eventuelle feil på selve telefonen.
Hjelper ingen av våre tips, kan du ta kontakt med vår kundeservice på 21 00 00 00 eller via chat.