Mobildata- og MMS-innstillinger
Sjekk at mobildata er aktivert
Jeg har iPhone:
- Gå til Innstillinger.
- Velg Mobilnett.
- Aktiver Mobildata ved hjelp av bryteren på siden.
- Dataroaming aktiveres under Mobildatavalg.
- Tale og data skal stå på 4G.
Jeg har Android:
- Gå til Innstillinger.
- Velg Tilkoblinger.
- Velg Databruk.
- Aktiver Mobildata ved hjelp av bryteren på siden.
Dataroaming aktiveres under Mobilnett etter Tilkoblinger.
Sjekk forbruk og sperringer
Dersom mobildata er aktivert og alt ser fint ut, kan det være lurt å sjekke at du ikke har brukt opp mobildataen som er tilgjengelig på ditt abonnement. Dette ser du enkelt på Min Side eller i ice-appen. Har du brukt opp mobildataen din, kan det lønne seg å oppgradere til et abonnement med mer data. Skulle du trenge litt ekstra data akkurat nå, kan du også bestille datapakker som gjelder ut den nåværende måneden.
Mobilabonnementet kan også være sperret for databruk med en sperretjeneste. Innstillingene for dette finner du her:
- Velg Sperring av Data.
- Her kan du legge til eller fjerne sperringer etter eget ønske.
Sjekk innstillinger og oppsett
For at MMS og mobildata skal fungere må det være konfigurert riktig oppsett på mobilen. Oppsettet hentes automatisk på de fleste mobiler.
I enkelte tilfeller kan oppsettet likevel falle ut eller slutte å fungere. Dette kan for eksempel skje hvis du nylig har vært ute på reise, eller om du har flyttet mobilabonnement til ice fra en annen operatør. I slike tilfeller kan oppsettet legges inn manuelt eller hentes automatisk ved å nullstille nettverksinnstillingene på telefonen din.
Slik henter du oppsett automatisk
Jeg har iPhone
- Gå til innstillinger.
- Velg mobilnett.
- Velg mobildatanettverk.
- Bla ned og velg nullstill innstillinger.
- Velg nullstill.
Å nullstille nettverksinnstillinger er ikke det samme som å nullstille hele mobilen. Du mister dermed ikke noe innhold på mobilen, men WiFi og Bluetooth må kobles til på nytt. Oppsett for mobildata og MMS hentes automatisk inn med riktige innstillinger fra operatøren.
OBS: Gjelder iPhone 6S og nyere
Jeg har Android
- Gå til innstillinger.
- Velg tilkoblinger.
- Velg mobilnett.
- Velg tilgangspunktnavn.
- Velg tilbakestill til standard.
- Velg nullstill.
Stegene kan variere litt, og du kan sjekke mobilens brukerveiledning hvis du ikke finner innstillingene. Oppsett for mobildata og MMS hentes automatisk inn med riktige innstillinger fra operatøren.
Merk at dette gjelder de fleste Samsung-, Huawei- og Sony-modeller produsert etter 2016. For komplett oversikt over produsenter og modeller, les «Hvilke telefoner støtter ice 4G-tale?»
Manuelle innstillinger
For Android-modeller som ikke støtter automatiske nettverksinnstillinger kan du legge inn innstillingene manuelt.
- Gå til innstillinger.
- Velg nettverk og internett.
- Velg mobilnett.
- Aktiver dataroaming (det vil ikke påløpe ekstra kostnader når du befinner deg i Norge).
- Velg tilgangspunktnavn (eller aksesspunkt).
- Velg «legg til» og fyll inn følgende:
Navn: ice.net
APN: ice.net
APN-type: default,supl
Felt som ikke er nevnt trenger du ikke endre eller legge inn verdier på.
Lagre innstillingene dine. Ofte finner du dette ved å trykke på knappen med tre prikker.
MMS:
Velg «legg til» og fyll inn følgende på samme sted som over:
Navn: mms.ice.net
APN: mms.ice.net
Brukernavn: mms
MMSC: http://mms
MMS-proxy: 10.10.10.10
MMS-port: 80
APN-type: mms
Lagre innstillingene. Ofte finner du dette ved å trykke på knappen med tre prikker.
Telefonen din vil trenge en omstart for å gjennomføre endringene. For å gjøre dette kan du sende MMS til deg selv. Hvilke innstillinger du har behov for å fylle inn kan variere hos forskjellige telefonprodusenter.
For å sjekke at MMS-innstillingene virker, kan du sende en MMS til deg selv.
Kontakt vår kundeservice på 21 00 00 00 eller via chat hvis problemet ikke løser seg.