Dette må du vite om første faktura
- Har du kjøpt varer eller tjenester, med din mobiltelefon? (innholdstjeneste)
- Hva er Strex?
- Har du ringt til utlandet eller til personer i utlandet?
- Har du vært i utlandet?
- Får du faktura i posten?
- Har du bestilt ekstra data?
- Har du andre tjenester, som Data Frihet, eSIM, Bedriftsnett, Tvilling- eller trilling-SIM?
Husk at du finner alle fakturaene dine Min Bedrift. Der kan du også se statusen på fakturaen din - om den er ubetalt, forfalt eller betalt.
Er det bedriftens første faktura?
Som ny kunde blir du belastet både for måneden bedriften blir kunde, og den kommende måneden. La oss sette opp et eksempel:
- Du bestiller et 20 GB abonnement til 399,-
- Kundeforholdet ditt starter hos oss den 22. januar.
- For perioden 22. januar – 31. januar betaler du 135,-
- For februar betaler du vanlig, full månedspris på 399,-
- Totalen på første faktura vil da være 534,-
Se eksempel her (PDF). Etter den første måneden betaler du kun din vanlige månedspris.
Har du kjøpt varer eller tjenester, med din mobiltelefon? (innholdstjeneste)
Det finnes mange tjenester som du kan betale via din mobilfaktura. Dette kan for eksempel være annonser, konkurranser, varer i automat, parkering, bussbilletter, mobilspill, kinobilletter eller lignende. Er du trukket for kjøp av varer og tjenester?
Logg inn på Min Side på www.strex.no for en detaljert beskrivelse av tjenesten du er belastet for. Der finner du også kontaktinformasjon til de du skal kontakte, hvis du mener belastningen er feil. ice kan ikke tilbakeføre disse beløpene, dette må gjøres av leverandøren som har belastet deg for kjøpet. Husk at du er beskyttet av personvern, også ved bruk av mobilen. ice har derfor ikke mulighet til å se detaljer rundt tjenesten du er belastet for.
Hva er Strex?
Strex er firmaet som gjør det mulig for deg å betale for dine tjenester gjennom mobilfakturaen. Du kan logge inn på strex.no med telefonnummeret ditt for å få oversikt over dine betalinger. Hvordan logge inn på Strex og se detaljer:
- Logg inn på strex.no med mobilnummer eller personnummer.
- Legg inn koden du mottar på SMS.
- Når du er logget inn, Scroll ned til «Siste transaksjoner».
- Klikk på transaksjonen du ønsker mer informasjon om.
- Skulle du ha noen spørsmål eller noe du lurer på om Strex kan du sjekke ut deres «Ofte stilte spørsmål».
Har du ringt til utlandet eller til personer i utlandet?
Her finner du oversikt over priser for å ringe fra Norge til utlandet, samt hva det koster å bruke telefonen i ulike land. Velg landet i listen under for å se prisen som gjelder for deg. Velg land i listen, for alle priser til og fra hvert enkelt land. Alle priser er ekskl. MVA. Månedspris betales forskuddsvis, mens samtalekostnader betales i etterkant. etterskuddsvis. Vi tar forbehold om prisendringer.
Søk etter destinasjon Finn ditt land for å se priser til og i utlandet.
Har du vært i utlandet?
Samtaler belastes normalt med en startpris på 0,59 kroner og deretter faktureres samtalen pr. per sekund, eller minutt. Ved sekundfakturering belastes hvert sekund samtalen varer. Ved minuttfakturering belastes hvert påbegynte minutt.
- Samtaler fra Norge til EU: Ingen startpris. Minuttfakturering.
- Samtaler fra Norge til utlandet utenfor EU: Sekundfakturering.
- Samtaler i utlandet utenfor EU: Minuttfakturering.
- Samtaler fra EU/EØS til andre land i EU/EØS: EU inkludert.
- Samtaler fra EU/EØS til land utenfor EU/EØS: Minuttfakturering – 25,- per kr. pr. minutt.
Meldinger belastes takseres per stykk pr. stk. Vær oppmerksom på at en SMS har en øvre grense på 160 tegn, og meldingen belastes som flere meldinger dersom du overskrider denne grensen. Mange telefoner gjør også om SMS til MMS, dersom hvis meldingen er lang, eller hvis det er spesialtegn i meldingen (som emojis), som ikke støttes av SMS. MMS kan ikke sendes til utenlandske numre, men MMS kan sendes og mottas i utlandet, på samme måte som hjemme. Merk at bruk av emojis "emotikon" (smileys og figurer) i en SMS kan telle som opptil 100 tegn pr emotikon per emoji.
- Utgående SMS fra Norge til EU faktureres med 0,73 per stykk.
- Utgående SMS fra Norge til utlandet utenfor EU faktureres med 1,50 per stykk.
- Utgående SMS/MMS fra EU/EØS til Norge: EU inkludert.
- Utgående SMS fra EU/EØS til andre land i EU/EØS: EU inkludert.
- Utgående SMS fra EU/EØS til land utenfor EU/EØS faktureres med 1,50 per stykk.
- Innkommende SMS faktureres ikke.
- Innkommende MMS utenfor EU/EØS faktureres med 2,50 per stykk.
- Innkommende MMS i EU/EØS faktureres ikke.
Fakturaene vil også inkludere et fakturagebyr på 6,15,- per måned hvis du velger å få faktura i posten. Du kan slippe å betale gebyr for papirfaktura ved å opprette en AvtaleGiro med elektronisk varsling, en eFaktura-avtale i nettbanken din eller EHF. Dette er den enkleste måten å betale fakturaen din på, og du slipper å betale fakturagebyret på 6,15,-
Med AvtaleGiro trenger du kun å passe på at du har dekning på kontoen og at maksbeløpet på regningen ikke overstiges.
Med eFaktura får du regningene rett i nettbanken, ferdig utfylt med KID-nummer, og alt du trenger å gjøre er å godkjenne. Ønsker du å opprette AvtaleGiro eller eFaktura kan du enkelt gjøre dette selv i din nettbank, eller få hjelp ved å kontakte banken din. Med EHF sendes fakturaen fra ett økonomisystem til et annet. Den blir mottatt og lest automatisk, samtidig som det kommer frem til riktig mottaker. For å benytte seg av EHF-faktura hos oss, må bedriftskunder være registrert på anskaffelser.no.
Har du bestilt ekstra data?
Opplever du ofte at mobildataen din ikke strekker helt til, og at du ofte ser deg nødt til å bestille ekstra data? Da kan det lønne seg å oppgradere abonnementet ditt F.eks. har du 10 GB til kr 249,- per måned så vil det lønne seg å oppgradere abonnementet. For kun 50,- kroner mer, så får du 10 GB mer i måneden. I tillegg slipper du å bestille ekstra datakvote hver måned.
Priser på Våre datakvoter koster:
- Datakvote 1 GB kr 79,-
- Datakvote 3 GB kr 179,-
Om du til stadighet opplever å gå tom vil det i nesten alle tilfeller lønne seg å oppgradere abonnementet ditt. For eksempel koster det 50,- mer i måneden å oppgradere til vårt 10 GB abonnement om du allerede har 3 GB-abonnementet. Det er 7 ekstra GB hver måned, til lavere pris enn en datakvote på 1 GB.
Du kan alltid følge med på forbruket på abonnementet ditt på Min Side eller i ice-appen.
Har du andre tjenester, som Data Frihet, eSIM, Bedriftsnett, Tvilling- eller trilling-SIM?
Benytter du deg av andre tjenester, som blant annet Tvilling- SIM/Utlandspakker Tvilling- og trilling-SIM, Utlandspakker eller Bedriftsnett, så vil fakturaen være høyere enn vanlig.
Priser:
- Data Frihet: 99,- per måned.
- Tvilling- og trilling-SIM: 20,- per måned. 40,- i etablering
- eSIM: 20,- per måned. 40,- i etablering
- Bedriftsnett: 29,- per måned
Ring til EU:
- 99,- per måned. ved bruk.
- 10,- per måned uten bruk.
Utlandspakke 300:
- 119,- per måned ved bruk.
- 10,- per måned uten bruk.
Utlandspakke 600:
- 169,- per måned ved bruk.
- 10,- per måned uten bruk.
Alle priser er oppgitt ekskl. MVA