Vanlige årsaker til høyere faktura
- Har du eller dine ansatte kjøpt varer eller tjenester med mobiltelefonen?
- Hvordan logge inn på Strex og se detaljer.
- Har du ringt til utlandet eller til personer i utlandet?
- Har du vært i utlandet?
- Mottar du faktura i posten?
- Har du bestilt ekstra data?
- Har du andre tjenester som DataFrihet eller Tvilling-SIM?
Husk at du finner alle fakturaene dine på Min Bedrift. Du kan også se statusen på fakturaen din - om den er ubetalt, forfalt eller betalt.
Er det bedriftens første faktura?
Som ny kunde blir du belastet både for måneden du blir kunde, og den kommende måneden.
La oss sette opp et eksempel:
Du bestiller et 30 GB abonnement til 399,-
Kundeforholdet ditt starter hos oss den 22. januar.
For perioden 22. januar – 31. januar betaler du 135,-
For februar betaler du vanlig, full månedspris på 399,-
Totalen på første faktura vil da være 534,-
Se eksempel og forklaring på første faktura her.
Etter den første måneden betaler du kun din vanlige månedspris.
Har du eller dine ansatte kjøpt varer eller tjenester med mobiltelefonen?
Strex er ice, Telenor og Telia sin løsning for kjøp av innholdstjenester over mobilregningen.
Mange tjenester kan betales via mobilfaktura, som for eksempel parkering, taxi, bussbilletter eller givertjenester, disse varene og tjenestene markeres med stjerne * i detaljoversikten på fakturaen.
Ansatte kan selv logge inn på Min Side på strex.no med sitt mobilnummer for en detaljert oversikt over kjøp og betalinger. Der kan ansatte også sette opp trekk fra eget betalingskort om de skal betale disse utgiftene selv. På grunn av rettigheter knyttet til personvern har ikke ice anledning til å vise detaljert informasjon, annet enn hovedkategori på fakturaen.
Hvordan logge inn på Strex og se detaljer:
- Logg inn på strex.no med mobilnummer eller personnummer.
- Legg inn koden du mottar på SMS.
- Scroll ned til «Siste transaksjoner».
- Klikk på transaksjoner du ønsker mer informasjon om.
- Skulle du ha noen spørsmål kan du sjekke ut deres Ofte stilte spørsmål.
Har du ringt til utlandet eller til personer i utlandet?
Her finner du oversikt over priser for å ringe fra Norge til utlandet, samt hva det koster å bruke telefonen i ulike land. Velg landet i listen under for å se prisen som gjelder for deg. Månedspris betales forskuddsvis, mens samtalekostnader betales i etterkant. Vi tar forbehold om prisendringer.
Finn ditt land for å se priser til og i utlandet.
Samtaler
Samtaler belastes normalt med en startpris på 0,74 kroner og deretter
belastes samtalen per sekund eller minutt. Ved sekundfakturering belastes hvert sekund samtalen varer. Ved minuttfakturering belastes hvert påbegynte minutt.
- Samtaler fra Norge til EU: Ingen startpris. Minuttfakturering.
- Samtaler fra Norge til utlandet utenfor EU: Sekundfakturering.
- Samtaler i utlandet utenfor EU: Minuttfakturering.
- Samtaler fra EU/EØS til andre land i EU/EØS: EU inkludert.
- Samtaler fra EU/EØS til land utenfor EU/EØS: Minuttfakturering – 25,- per minutt.
Meldinger
Meldinger belastes per stykk. Vær oppmerksom på at en SMS har en øvre grense på 160 tegn, og meldingen belastes som flere meldinger dersom du overskrider denne grensen. Mange telefoner gjør også om SMS til MMS hvis meldingen er lang, eller hvis det er spesialtegn i meldingen (som emojis), som ikke støttes av SMS. MMS kan ikke sendes til utenlandske numre, men MMS kan sendes og mottas i utlandet, på samme måte som hjemme.
Merk at bruk av emojis i en SMS kan telle som opptil 100 tegn per emoji.
- Utgående SMS fra Norge til EU faktureres med 0,73 per stykk.
- Utgående SMS fra Norge til utlandet utenfor EU faktureres med 1,50 per stykk.
- Utgående SMS/MMS fra EU/EØS til Norge: EU inkludert.
- Utgående SMS fra EU/EØS til andre land i EU/EØS: EU inkludert.
- Utgående SMS fra EU/EØS til land utenfor EU/EØS faktureres med 1,50 per stykk.
- Innkommende SMS faktureres ikke.
- Innkommende MMS utenfor EU/EØS faktureres med 2,50 per stykk.
- Innkommende MMS i EU/EØS faktureres ikke.
Mottar du faktura i posten?
Fakturaene vil også inkludere et fakturagebyr på 6,15,- per måned hvis du velger å få faktura i posten.
Se andre muligheter for å motta faktura her
Har du bestilt ekstra data?
Opplever du ofte at mobildataen din ikke strekker helt til, og at du ofte ser deg nødt til å bestille ekstra data? Da kan det lønne seg å oppgradere abonnementet ditt.
Våre datakvoter koster:
- Datakvote 1 GB kr 79,-
- Datakvote 3 GB kr 179,-
Om du til stadighet opplever å gå tom vil det i nesten alle tilfeller lønne seg å oppgradere abonnementet ditt. For eksempel koster det 100,- mer i måneden å oppgradere til vårt 20 GB abonnement om du allerede har 10 GB-abonnementet. Det er 10 ekstra GB hver måned, til lavere pris enn en datakvote på 3 GB.
Du kan alltid følge med på forbruket ditt på Min Side eller i ice-appen.
Har du andre tjenester som DataFrihet eller Tvilling-SIM?
Benytter du deg av andre tjenester, som Tvilling-SIM eller Utlandspakker, så vil fakturaen være høyere enn vanlig.
Våre priser:
- Data Frihet: 99,- per måned.
- Data-SIM: 29,- per måned.
Ring til EU:
- 99,- per måned ved bruk.
- 10,- per måned uten bruk.
Utlandspakke 300:
- 149,- per måned ved bruk.
- 12,50,- per måned uten bruk.
Utlandspakke 600:
- 211,- per måned ved bruk.
- 12,50,- per måned uten bruk.
Logg inn på Min Side for å se om du har noen av våre tilleggstjenester.