Problemer med dekning for Mobilt Bredbånd?
Viktig å vite om dekning og hastighet
Hastigheten og dekningen du opplever kan avhenge av flere forhold. Antallet brukere på nettet, området du befinner deg i, og hvor ruteren er plassert kan ha betydelig innvirkning. Dekningen kan også bli redusert av tykke og ugjennomtrengelige vegger.
Dekningskartet vårt gir deg en oversikt over hvordan dekningen kan være. Dekningen er basert på teoretiske signaler og kan derfor variere noe fra de faktiske forholdene.
Ting som kan påvirke dekningen og hastigheten på Mobilt Bredbånd
- Hvilken frekvens signalene går gjennom:
- 450MHz - gule 4G-barer - lavere hastighet, men høy rekkevidde.
- 800 MHz - blå 4G-barer - bra hastighet og bra rekkevidde.
- 1800 MHz - grønne 4G-barer - best hastighet, men lavere rekkevidde.
- Om du har ruteren inne eller ute.
- Avstand til nærmeste basestasjon.
- Hvor mange som er tilkoblet samme basestasjon som deg.
- Hvor mange enheter som er tilkoblet din ruter.
- Naturen kan skape problemer for dekningen. Både dårlig vær, tett skog, fjell og andre naturelementer kan redusere dekningen.
- Tykke vegger (mur, betong, med mer).
- Om du bruker ekstern antenne.
- Andre trådløse elementer kan forstyrre signalene.
Alle kunder har en månedlig forbruksgrense, og hastigheten din vil reduseres hvis du går over grensen. Du kan gå inn på Min Side eller sende en SMS med kodeord FORBRUK til 08200 for å sjekke om dette er årsaken til at du opplever lavere hastighet. Du kan få satt opp hastigheten i løpet av få minutter igjen ved å kjøpe en datapakke eller oppgradere abonnementet ditt på Min Side.
Jeg opplever dårlig dekning
Prøv å plassere ruteren andre steder i huset eller hytten. Tykke vegger kan påvirke signalene ruteren mottar. Andre trådløse elementer kan også forstyrre signalet.
Anbefalt plassering av ruteren er i nærheten av et vindu, med utsikt til nærmeste basestasjon. Du kan sjekke vårt dekningskart for å finne ut hvor den sterkeste basestasjonen står i forhold til din adresse. Trykk på ruter og legg inn din adresse for å få opp riktig dekning.
Signalbarene på ruteren din gir deg en god pekepinn på hvor god dekningen er.
En ekstern antenne kan også hjelpe med å forbedre dekningen din. Du kan lese mer om våre antenner her.
Jeg opplever dårlig hastighet
Dersom du opplever lav hastighet på nettet, kan du ta en hastighetsjekk på speedtest.net.
Forventet hastighet på Mobilt Bredbånd er mellom 2 og 40 Mbit/s. Hvis du har bra signal på din ruter, men fortsatt opplever at hastigheten ikke er så høy som den kunne vært, kan det være andre årsaker som medfører lavere hastighet.
Høy trafikk på senderen som ruteren din er koblet opp mot kan føre til lavere hastighet fordi mobilt bredbånd er en delingstjeneste. Dette er typisk fra klokken 17 til 23 om kvelden, og rundt ferietider som påske og sommerferie.