Røde Kors
Når «alarmen» går og de frivillige i Røde Kors rykker ut, er det blitt en forutsetning at det mobile datanettverket fungerer som det skal.
Når «alarmen» går og de frivillige i Røde Kors rykker ut, er det blitt en forutsetning at det mobile datanettverket fungerer som det skal.
–Det å ha et godt nett og tilgang til de verktøyene vi trenger, er avgjørende for at lete- og henteaksjoner blir gjennomført mest mulig effektivt, sier påtroppende operativ leder i Trondheim Røde Kors hjelpekors, Atle Nes.
Ofte foregår aksjonene i det Nes kaller «grisgrendte strøk», der vanlig mobildekning ikke alltid er til å stole på.
– Derfor bruker vi ice i aksjonene våre, sier Nes.
– Aksjoner kan gå ut på å lete etter savnede, folk som har gått seg bort i terrenget eller på tur. Men det kan også være mennesker som har psykiske lidelser eller demens, beskriver han.
Røde Kors Hjelpekorps har eksistert i Norge siden 1932, og har som primæroppgave å bistå ved søk- og redningsaksjoner.
Felles for alle typer oppdrag som hjelpekorpset rykker ut på i dag, er at de forholder seg til verktøy og utstyr som er avhengig av moderne teknologi for å fungere.
Noen funksjoner er helt grunnleggende i hverdagen anno 2018, som det å kunne gå på nettet for å finne kontaktinformasjon og opplysninger man trenger.
Men på større og mer alvorlige oppdrag, er hjelpekorpset også avhengig av nett for å få sine digitale kart til å fungere.
– Vi har digitale kart som både viser områder, og som vi har programvare for å tegne direkte inn i for å vise hva oppdrag går ut på, og hvor man skal lete, forteller Nes
Uten nett, er det bare en ting å gjøre: Da må de frem med papirkart og kompass - og alt må gjøres på «gamlemåten».
Under leteaksjoner settes det opp ei kommandobrakke som fungerer som sentral for kommunikasjon. Derfra koordineres alt arbeidet av en aksjonsledelse.
Røde Kors og ice er i ferd med å videreutvikle sitt samarbeid på dette området med en stor oppgradering av utstyr som mannskapene har med seg på slike oppdrag. Da leverer ice SIM-kort til tablets som de frivillige bruker under aksjoner.
Etter hvert som dette utstyret er på plass hos hjelpekorpsene landet over, vil nettilgang bli enda mer avgjørende.
Nes er på sitt fjerde år i Trondheim Røde Kors Hjelpekorps, og skal snart ta over som operativ leder. Alt arbeidet med hjelpekorpset er frivillig, og Nes er universitetslektor i IT på NTNU i sitt vanlige yrkesliv.
Med denne bakgrunnen er det kanskje naturlig at han har hatt spesielt ansvar for hjelpekorpsets IT-arkitektur og digitale løsninger. I alle disse årene har ice vært leverandør av mobilt bredbånd for Røde Kors.
Selv om den store overgangen fra papirkart og kompass til digitale, nettbaserte kart og kommunikasjonsverktøy ligger noen år tilbake i tid, forteller Nes at det stadig vekk skjer fremskritt på teknologien.
Dette kommer blant annet til syne i det Nes beskriver som «et lite museum av modemer» fra ice som Røde Kors har benyttet opp gjennom årene.
Røde Kors Trondheim har et eget ice-museum av modum som er benyttet.
I løpet av ett år har det midtnorske korpset rundt 50 leteaksjoner og 50 henteoppdrag. Deres dekningsområde strekker seg fra Snåsa i nord til Oppdal i sør, noe som innebærer at når et oppdrag kommer inn til aksjonsleder i Trondheim, kan de frivillige måtte sette seg i bil og kjøre i opptil tre timer.
I Trondheim står 150 frivillige på den såkalte alarmplanen - dette er folk som har nødvendig opplæring for å bistå i eller iverksette slike oppdrag.
– Når det er leteaksjoner ringes alle i korpset opp, det vil si alle som har nødvendig opplæring. Ved henteoppdrag ringes utrykningslaget som er i beredskap opp. Dersom de frivillige er på jobb, har de avtale med arbeidsgiver om at de må kunne dra på kort varsel, sier Nes.
Når tiden er knapp og mange personer og oppgaver skal koordineres så raskt som mulig, er det en forventing både fra de frivillige og publikum at alt det tekniske fungerer - og for at det skal skje er de idag avhengig av internett.
– Det er det som må til for at vi skal klare våre oppgaver effektivt og bra. Det skal bare være å slå på PC-en.
Vil du vite mer om hvordan Mobilt bredbånd fra ice kan hjelpe deg og din bedrift? Ta kontakt med oss i dag!
Produsert av Brand Studio