Korona fører til økt pågang på hjelpetelefonen til Mental Helse. – Jeg har aldri opplevd maken til supportgjeng.
Fra mellom 500 og 700 anrop i døgnet til hele 1700 anrop – det var utfordringen Mental Helse sto overfor. Løsningen ble tjenesten Bedriftsnett fra ice, som ga full kontroll og stabilitet over telefonlinjene.
– Vi økte bemanningen for å kunne takle pågangen, og siden samarbeidet vårt med ice er så bra kunne vi åpne nye linjer raskt. Selv i perioder med veldig stor pågang førte det ikke til brudd. Tjenesten fungerte som den skulle, og det var imponerende stabilt. Det skal ice virkelig ha, sier daglig leder Aslaug Timland Dale i Mental Helse Hjelpetelefonen med underliggende tjenester, inkludert Arbeidslivstelefonen.
Selv i perioder med stor pågang er det imponerende stabilt
Daglig leder, Mental Helse
Nye utfordringer med korona
Hun er klar på at koronautbruddet kommer til å forårsake problemer i lang tid fremover, noe som igjen vil føre til at pågangen til Hjelpetelefonen og Arbeidslivstelefonen vil være stor. I januar 2021 har de hatt en økning på 13,5 % sammenlignet med samme periode i 2019.
– I begynnelsen av pandemien handlet mange av samtalene om frykt for smitte, men så skiftet det veldig fort til å handle om redsel for hva tiltakene kunne føre til – jobber som kunne forsvinne og utslitte foreldre, forklarer Dale.
– Langtidsvirkningene kommer lenge etter. Det vet vi fra tidligere kriser, som finanskrisen. Undersøkelser viser at selvmord øker i de påfølgende årene, og samtidig dør flere av høyt blodtrykk, slag, hjerteinfarkt og stress. Det er veldig viktig å ha noen å snakke med, og ikke gå med stresset i seg.
Bestill Bedriftsnett i dag