Får all informasjon - alltid
Automatene er utstyrt med kamera, og Dag forklarer at det er routerne til ice som gjør det mulig å sende og motta informasjon – som for eksempel å måle hvor mange beholdere som er igjen.
– Dette innebærer blant annet at vi kan fjernstyre og fjerndiagnostisere automatene. Vi trenger heller ikke å sjekke dem fysisk, men kun fylle når det er behov. Med mobiltelefoni og mobilt bredbånd fra ice kan vi dessuten følge med på mobil, nettbrett og PC når som helst og hvor som helst. Og ved å samle alle mobile tjenester hos ice sparer vi mye penger.
Det er for øvrig ikke bare Gasspesialisten som nyter godt av informasjonen fra routerne til ice. Også kundene kan gå inn på nettsiden og se hvor mange beholdere det er igjen på hvert sted.
Service, teknologi og fleksibilitet
Dag trekker frem tre ting han er spesielt fornøyd med hos ice.
– Først og fremst er det service – at vi får hjelp på høyt nivå, og at de som hjelper oss har kompetanse. Så er det teknologi – blant annet routerne som starter av seg selv. Det tredje er fleksibilitet – ice er flinke til å finne alternative løsninger, og hva som passer best for oss.
Og i fremtiden vil det skje mye spennende i automatbransjen.
– Snart vil vi sette opp automater med solcellepanel som er “off grid” - altså at de ikke behøver å være tilkoblet noe, som strøm og internettkabel.
– Og da vil routere, mobiltelefoni og mobilt bredbånd fortsatt bli levert av ice?
– Jeg ser ingen grunn til å bytte!