![]()
– Svindelforsøk for å skaffe seg økonomiske fordeler har eksistert i alle år – og kommer dessverre aldri til å forsvinne. Men metodene endrer seg hele tiden og i dag skjer det meste på nett, sier Haugland..
Spørsmålet er: Hvordan kan vi unngå å bli lurt av stadig mer utspekulerte svindlere? Haugland forteller at mye handler om å kjenne sine egne svakheter.
– Man hopper gjerne over gjerdet der det er lavest. Det vil si at hver enkelt av oss har ansvar for å være på vakt – både som privatperson og som ansatt, forklarer han.
Les også: Dette er de seks vanligste formene for nettsvindel
– Viktig med sikkerhetspolicy i bedriften
Cyberkriminelle angriper like gjerne bedrifter som privatpersoner, og Erik Earl Haugland forteller at det er viktig å ha et bevisst forhold til hvordan du beskytter bedriftens digitale grenser:
– For å skape et robust forsvar må du starte med grunnmuren – altså dine ansatte. Gjennom regelmessig opplæring kan ansatte lære å identifisere og reagere på svindelforsøk. Bedrifter er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd, understreker han.
Betydningen av solide sikkerhetspolicyer skal heller ikke undervurderes.
– Dette inkluderer sterke passord, totrinnsverifisering, oppdatert programvare og tilgangskontroll. Tekniske løsninger som brannmurer, antivirusprogrammer og regelmessige sikkerhetskopier av kritisk informasjon er også viktig.
– Denne typen tiltak bidrar til at bedriften din kan stå imot stadig mer sofistikerte angrep fra hackere og nettsvindlere, sier Haugland.
Stoppet to millioner svindel-SMS-er
Ofte blir svindlerne stoppet allerede før de i det hele tatt får ringt eller sendt deg SMS. Haugland og kollegaene hans jobber nemlig kontinuerlig med å være ett steg foran kjeltringene.
– Vi kan selvsagt ikke forklare nøyaktig hvordan vi gjør dette, for vi vil ikke avsløre metodene våre for svindlerne. Men vi jobber veldig metodisk og får god effekt av arbeidet som legges ned, sier han.
Det er ulike tider av året som er «høytider» når det gjelder svindelforsøk, og et eksempel på det er Black Week.
– Under fjorårets Black Week stanset vi rundt to millioner SMS-er som var ment å ramme kundene våre. Dette er svindel-SMS-er som er skreddersydd til uka – med gode rabatter, tilbud og priser som gjelder kun i en tidsbegrenset periode, sier han.
– Svindlerne spiller haste-kortet, noe som er ganske effektiv når du som mottaker er i «klikkemodus» under Black Week, advarer Haugland.
Les også: Denne gjengen sørger for at ice-kundene trives
– Tenker sikkerhet i alt vi gjør
Haugland har flere års ledererfaring innen kontraterror, kontraetterretning og som stabssjef i Politiets sikkerhetstjeneste. Erfaringen har han tatt med seg videre som sikkerhetssjef i ice.
– Det er et stort ansvar å sørge for at alle våre 900 000 mobilkunder opplever det som trygt og godt å være ice-kunde. Samtidig har vi en holistisk tilnærming til sikkerhetsfaget – alt henger sammen med alt. Vi lever både av tilliten vi får fra hver enkelt kunde, samtidig som myndighetene stoler på at vi forvalter tale- og meldingstjenester med tanke på krisekommunikasjon, nødetater og lignende, sier han.
Som tidligere leder av det nasjonale cybersikkerhetssenteret vet han nøyaktig hvor viktig telekom-sektoren er for nasjonen – også sikkerhetspolitisk.
– Derfor tenker vi sikkerhet i alt vi gjør. Dette handler om hvilke partnere vi har, hvem vi ansetter, og hvordan vi greier å bygge en sikkerhetskultur i organisasjonen – helt fra resepsjonisten på kontoret til de som er ute i felten og installerer infrastruktur.
I tillegg har det gode samarbeidet med Altibox vært viktig for å gi økt sikkerhet og bedre løsninger.
– Fra 1. februar 2024 er vi dessuten organisert som ett felles selskap under navnet Lyse Tele. Dette får ingen praktiske konsekvenser for kundene våre – men betyr at kompetansen og innsatsen på sikkerhet styrkes ytterligere, avslutter Haugland.
Les også: Forsvarsmateriell signerer med ice
Ønsker du et godt tilbud?
Ring oss på 21 00 00 00 eller fyll inn kontaktinfoen din, så ringer en av våre rådgivere deg tilbake.