For å være i forkant av nettsvindlerne jobber vi i ice døgnet rundt. – Nå samarbeider vi med nasjonale aktører og tar i bruk kunstig intelligens for å gjøre mobilhverdagen din tryggere, forteller sikkerhetssjefen her i ice, Erik Haugland.
– Svindelforsøk for å skaffe seg økonomiske fordeler har eksistert i alle år – og kommer dessverre aldri til å forsvinne, sier Erik Haugland, sikkerhetssjef i ice.
De angriper like gjerne bedrifter som privatpersoner. Derfor råder Haugland alle bedriftsledere om å ha et bevisst forhold til hvordan beskytte bedriften fra digitale angrep.
– Men metodene endrer seg hele tiden, og i dag skjer det meste på nett, legger han til. Spørsmålet er: Hvordan kan vi unngå å bli lurt av stadig mer utspekulerte svindlere? Haugland understreker viktigheten av å starte med de ansatte.
– Mye handler om å kjenne sine egne svakheter. Man hopper gjerne over gjerdet der det er lavest, og derfor har vi alle et ansvar for å være på vakt – både som privatpersoner og som ansatte, forklarer han og ramser opp en rekke ulike løsninger:
Slik beskytter du bedriften mot digitale trusler
Start med de ansatte o Gi jevnlig opplæring i hvordan svindelforsøk kan oppdages og håndteres. o Husk: Bedriften er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd.
Lag en tydelig sikkerhetspolicy o Bruk sterke passord og totrinnsverifisering. o Sørg for oppdatert programvare og god tilgangskontroll.
Bruk tekniske sikkerhetstiltak o Installer brannmurer og antivirusprogrammer. o Ta regelmessige sikkerhetskopier av kritisk informasjon.
– Denne typen tiltak bidrar til at bedriften din kan stå imot stadig mer sofistikerte angrep fra hackere og nettsvindlere, sier Haugland.
Bruker KI-verktøy mot svindel
Et av de aller største sikkerhets-løftene vi har gjort de siste årene, er å ta i bruk kunstig intelligens i kampen mot svindel. Dette skjer gjennom samarbeidet med den norske aktøren Utel, som bruker KI-teknologi til å identifisere og stanse svindelforsøk i sanntid.
– Teknologien bidrar til å identifisere, analysere og håndtere svindelforsøk før de forårsaker betydelig skade. Dette er et felt vi vil videreutvikle og spisse enda mer fremover, sier Haugland.
Administrerende direktør i Utel, Monica Jill Vaksdal, sier at Norge er langt fremme på dette området:
– Første steg mot internasjonal suksess innen forebygging av svindel er å bevise at teknologien vår fungerer her hjemme. Vi er glade for at et selskap som ice tar i bruk løsningen vår for å bekjempe en stadig større utfordring.
… også svindlerne har sine egne «høytider»? I Black Week alene stanser vi rundt to millioner svindel-SMS. Meldingene er ofte skreddersydd med rabatter og tidsbegrensede tilbud – akkurat når folk er mest i «klikkemodus».
Nasjonalt samarbeid mot spoofing
I tillegg til nye teknologiske verktøy samarbeider vi tett med resten av bransjen og er en del av den nasjonale ekspertgruppen mot digital svindel, ledet av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og Økokrim.
– Etter at vi gikk sammen mot spoofing av norske numre, er dette så å si ikke-eksisterende. Det har vært en stor suksess, sier Haugland.
Hva er spoofing? Spoofing er at svindleren forfalsker visningsnummeret som dukker opp på telefonen din, slik at det ser ut som noen andre ringer.
Gjennom samarbeidet utveksles informasjon mellom mobiloperatørene. Dermed kan svindelforsøk fra kaprede numre stoppes – ikke bare hos én operatør, men på tvers av hele bransjen.
– Dette gjør det mye vanskeligere for svindlere å lykkes, men de vil alltid forsøke å finne nye metoder. Derfor må vi alle være skeptiske til henvendelser vi mottar på ulike plattformer, understreker Haugland.
Haugland har bakgrunn fra kontraterror, kontraetterretning og som stabssjef i PST. Erfaringen har han tatt med seg i rollen som sikkerhetssjef i ice.
– Å sørge for trygghet for mer enn 1 million mobilkunder er et stort ansvar. Vi har en helhetlig tilnærming til sikkerhet – alt henger sammen med alt. Vi lever av kundenes tillit, samtidig som myndighetene stoler på oss i krisekommunikasjon og nødetater, sier han.
Som tidligere leder av det nasjonale cybersikkerhetssenteret vet han hvor viktig telekom-sektoren er for nasjonen.
– Derfor tenker vi sikkerhet i alt vi gjør: fra valg av partnere og hvem vi ansetter, til hvordan vi bygger kultur i hele organisasjonen – fra resepsjonen til de som installerer infrastruktur ute i felt, sier Haugland.
Siden 2022 har ice vært en del av Lyse-konsernet, som har utviklet kritisk infrastruktur gjennom elektrifisering og digitalisering i mer enn hundre år. Med godt over 2000 ansatte besitter konsernet bred erfaring og spisskompetanse på sikkerhetsfeltet. Sammenslåingen av selskapene har ikke hatt noen praktiske konsekvenser for kundene, men én ting er helt sikkert:
– Vi står enda sterkere på sikkerhet, slår han fast.