Da Steinsenteret Åsane Sand og Singel flyttet inn i nye, energieffektive lokaler viste det seg at mobildekningen innendørs ble elendig, uansett operatør. Med den effektive minibasestasjonen SmartCelle var problemet løst.
Steinsenteret Åsane Sand og Singel har sitt hovedkontor på Nyborg i Bergen. På 4000 kvadratmeter finner kundene alt de trenger til hus, hage og utemiljø, inkludert et enormt drive in-lager. Der kan kundene kjøre rett inn og laste bilen full med alt de trenger. Bedriften har også filialer i Os og Fana. I tillegg til butikkene består Åsane Sand og Singel av flere avdelinger.
– Vi har en egen avdeling som driver med import av varer fra hele verden, i hovedsak granittprodukter som vi selger videre til forbrukere og større prosjekter. I prosjektmarkedet har vi blant annet levert varer til den nye terminalen på Flesland, Festplassen, Jernbanestasjonen i Arna og Bybanen, forteller daglig leder Roald Toppe. Åsane Sand og Singel har om lag 90 ansatte, inkludert sjåfører.
Finner dekning automatisk
Åsane Sand og Singel holder til i et nytt, moderne og energieffektivt bygg. De har en etasje selv, og leier ut kjelleretasjen på 5200 kvadratmeter. I løpet av 2023 skal det også investeres i solceller på taket. Det er en typisk utfordring for mange moderne bygg at økte energikrav gir tette bygg som dermed har dårligere innendørsdekning, fordi de gode isolerende egenskapene samtidig stenger mobilsignalene ute.
– Da vi flyttet inn her oppdaget vi raskt at mobildekningen i området var dårlig uansett operatør. Det var et stort problem for oss – vi er avhengig av å holde kontakt med kunder og sjåfører, og kunne ikke leve med ustabil dekning på jobb, forklarer Toppe.
ice kom raskt på banen og foreslo å installere en basestasjon på taket av bygget som sikrer best mulig dekning for hele området. Inne i de nye lokalene til Åsane Sand og Singel plasserte ice minibasestasjonen SmartCelle, en enkel og rimelig løsning som sikrer topp innendørsdekning til enhver tid. SmartCelle er rett og slett en egen minibasestasjon som fungerer helt uavhengig av mobildekningen i nærheten, og mobiltelefonene finner automatisk dekning.
– Etter at vi fikk SmartCelle har vi aldri hatt problemer med mobildekningen i lokalene. Tidligere fikk jeg stadig kommentarer fra ansatte om at mobilnettet vårt var dårlig – de oppdaget raskt når 4G tale ikke ble koblet inn. Siden vi fikk på plass SmartCelle har jeg ikke hørt noe om det, sier han.
Fornøyd med kundeservicen
Åsane Sand og Singel har også skaffet seg sentralbordtjenesten fra ice Bedrift.
– Den fungerer på tvers av våre tre lokasjoner, slik at hvis noen ikke tar telefonen ett sted blir innringeren koblet videre til hovedkontoret. Det sikrer at de som ringer til oss alltid får svar, sier Toppe. For Åsane Sand og Singel er det viktig med en mobiloperatør som tar vare på kundene, og er tilgjengelig for å bistå uansett problem og tidspunkt.
– Jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen vi har fått fra ice. Jeg har ringt min kundekontakt både seint og tidlig – til og med i helger – med alle mulige dumme spørsmål og alltid fått hjelp. Jeg setter stor pris på en leverandør som ikke bare setter opp et produkt og så overlater brukeren til seg selv, men som er tilgjengelig også i ettertid, sier Toppe.
– Vi er så avhengig av mobiltelefonen i hverdagen, og kan ikke risikere at ting ikke fungerer i vår bransje. Derfor betyr det mye for oss å vite at vi har en trygg og tilgjengelig operatør i ryggen som alltid svarer når vi tar kontakt, sier Roald Toppe.