Etter 50 år med vellykket drift vet Solberg Bil at god kundekommunikasjon er en soleklar nøkkel til å overleve. Det innebærer å være tilgjengelig på telefon, og å ha oversikt på ubesvarte anrop slik at de kan ringe tilbake så fort som mulig – og det kan de med ice sin bedriftsløsning.
Solberg Bil er en familiebedrift som i dag eies av Ole Solberg, sønn av grunnlegger Pål Solberg som startet den suksessfulle bilforhandleren og verksted på 70-tallet i Skien og Notodden. Vi har snakket med Eric Lomme, daglig leder i Solberg bil, for å høre hva han mener er nøkkelen til deres lange suksess.
Løsningsorientert, serviceinnstilt og fremoverlent
Èn av årsakene til dette er den gode bedriftsløsningen de har hos ice. Den gjør at få, eller ingen kundehenvendelser går tapt og åpner opp for et nærere forhold til kundene.
- Det at vi har en smartere bedriftsnettløsning, gjør at arbeidshverdagen fungerer bedre i 2020. Selv om vi er en av de største Ford-forhandlerne i Norge, liker vi å se på oss selv som en liten og nær bedrift. Kunden skal føle at de blir sett med en gang de kommer inn til oss, og at kunden skal bli hørt når de ringer. Vi skal være løsningsorienterte, serviceinnstilte og fremoverlente. Det er viktig for oss, sier Eric.
En tilpasning Solberg Bil gjorde var å hjelpe kunder som ikke ønsket å oppsøke butikken på grunn av pandemien. De kunne få service på bilen ved å bestille henting, så de slapp å møte opp fysisk.
Full kontroll på alle innringere
Solberg Bil vil ha en brukervennlig sentralbordtjeneste som er enkel å forstå og lære seg. Samtidig er de opptatt av å bruke en leverandør som er like tilgjengelige, serviceinnstilte og fremoverlente som dem selv.
- Vi er godt fornøyd med både tjeneste, servicen og prisen hos ice. Om vi skulle trenge noe, er det bare å ringe vår lokale Smartkom forhandler og det blir fikset med en gang. Det er en totalpakke vi er veldig glade for, forklarer Eric.
En annen tjeneste Solberg Bil er veldig fornøyd med, er loggen. Her kan de enkelt se hvor mange telefoner som blir besvart daglig, og hvem som er raske til å svare – noe som kommer godt med på å alltid kunne utvikle kundeservicefokuset de har.
- Systemet er ekstremt lett og intuitivt å bruke. Du kan følge loggene og se at kundetelefoner blir besvart – og hvem som svart. Slik får jeg målt pulsen på bedriften og innsikt på hvilke ansatte som er på ballen og hvor det er forbedringspotensial, sier Eric.
Likevel er det funksjonen som viser hvem som har ringt med navn og nummer, og som gjør det mulig å følge opp kundene som eventuelt ikke kom igjennom. Eric mener det er en funksjon de ikke kunne vært foruten.
- Hvis det er ubesvarte anrop, kan vi se det og følge opp eventuelle kundehenvendelser vi gikk glipp av. Det er jo det som er viktigst for oss, sier Eric.