Sikkerhetsbrudd på arbeidsplassen kan ha alvorlige konsekvenser: Bedriften kan miste viktig data, og det kan svekke tilliten fra kunder og samarbeidspartnere. Har du kontroll på din bedrift sitt sikkerhetsarbeid?
Din bedrift sin sikkerhet starter med et bevisst forhold til temaet. Snakk om sikkerhet, skap en åpenhetskultur, og lag gode rutiner, for å gjøre jobben til svindlerne vanskeligere.
For å komme i gang med konkrete tiltak kan dere stille følgende spørsmål:
Fire viktige spørsmål å stille seg for å unngå svindel
Er din bedrift bevisst på skillet mellom jobb og privatliv?
Har dere tydelige retningslinjer?
Har de ansatte gode rutiner?
Kjenner dere til ulike former for svindel?
Du kan lese mer om disse punktene i teksten nedenfor
1. Er din bedrift bevisst på skillet mellom jobb og privatliv?
Når vi både lever og jobber på digitale flater, er det fort gjort at forskjellen mellom privatliv og det profesjonelle liv viskes ut. For eksempel om du bruker jobbmailen din til å sende private e-poster – eller omvendt. Det samme gjelder hvilke e-postadresser som er knyttet til hvilke applikasjoner.
På jobb har du gjerne en IT-ansvarlig eller tredjepart som sørger for at systemer og applikasjoner er sikkerhetsoppdaterte. I tillegg er det regler for flerfaktorautentisering og jevnlige passordbytter. Privat er vi vanligvis ikke like flinke.
2. Har dere tydelige retningslinjer for å unngå svindel?
Hva kan du helt konkret bruke jobbmailen din til? Kan du bruke den til å melde deg på nyhetsbrev eller laste ned rapporter for eksempel? Det er viktig med tydelige retningslinjer som alle ansatte kjenner godt.
Tips: Lag retningslinjer for bruk av pc eller mobil på reise.
Kan ansatte ta med pc-en til utlandet?
Lag prosedyre for hva man gjør om uhellet skulle være ute.
Om pc-en eller mobilen blir stjålet må dette anmeldes til politiet. I tillegg må den ansatte gi beskjed til arbeidsgiver så raskt som mulig.
Mange arbeidsplasser har pc-er som er flåtestyrte, og det vil si at det kan sendes en «kill switch»-kommando som gjør at alt sensitivt innhold automatisk slettes fra maskinen i slike tilfeller.
3. Har de ansatte gode rutiner for å unngå svindel?
Unngå svindel ved å lage gode rutiner! Her er noen tips til de ansatte:
Rydd i gamle apper
Ikke koble til åpne WiFi-nettverk, bruk heller mobilnett.
Oppdater programvare jevnlig, og innstaller oppdateringer med en gang de kommer!