Som på høyfjellet, trenger Røde Kors Hjelpekorps god dekning i bynære strøk for å opprettholde god kommunikasjon under søk og redningsaksjoner. Arbeidsverktøyene er i stor grad nettbaserte, og er avhengige av raskt internett for at oppdraget skal kunne gjennomføres på en god måte.
Helt siden Norges Røde Kors ble opprettet i 1865, to år etter Røde Kors ble stiftet, har organisasjonen rukket å bli verdens største humanitære bevegelse og er den den største frivillige aktøren i redningstjenesten i Norge.
Organisasjonen har riktignok forandret arbeidsmetoder underveis og, i nyere tid, tatt i bruk internett som et viktig arbeidsverktøy i prosessene sine.
- Vi bruker mobilt bredbånd fra ice i søk. Dette bruker vi egentlig til alt, og det brukes like mye i, som utenfor, bynære strøk, sier Narve Eek Opsal i Røde Kors avdeling Søndre Buskerud.
Hele prosessen er nettbasert
Fra varslingen går ut til mannskapene i Kongsberg, tar det ikke lang tid før de står klare til å bistå i søk og redningsoppdrag. Med nettbaserte alarmsystemer og hjelpetjenester som er avhengige av internett og dekning for å fungere, måtte Røde Kors finne en leverandør som fungerte.
- Hele prosessen er nettbasert. Det starter med at vi får en melding fra politiet hvor de sier hva saken dreier seg om og hva de trenger av ressurser. Deretter varsler vi mannskapene våre om hva vi trenger av bistand, sier Opsal, og fortsetter:
- Når alle er samlet på stasjonen vår, reiser vi samlet ut til koordineringspunket til politiet. Der blir vi etter hvert oppdatert på hvor vi kan bistå, sier Opsal.
Etter at Hjelpekorpset har mottatt alt de trenger av informasjon for å bistå i en aksjon må de planlegge hva de trenger av utstyr. Etter fotmannskaper, snøscootere og båter er klargjort tar mannskapene med seg verktøyene de bruker for å kommunisere med internt.
- Utenom mennesker og framkomstmiddel, er alle arbeidsverktøyene våre nettbaserte. Kartverket og andre kartløsninger, redskaper for kommunikasjon, varslingssystemer og andre loggføringsverktøy er alle nettbaserte, så vi er helt avhengige av å ha en god leverandør, sier Opsal.
Bruker ice der kommunalt nett ikke er godt nok
Når Røde Kors gjennomfører søk bruker de mobilt bredbånd fra ice for hjelpe til så godt de kan i forskjellige typer aksjoner.
- Vi bruker mobilt bredbånd i søkene, og det bruker vi egentlig til alt. Mobilt Bredbånd bruker vi både et stykke utenfor sivilisasjon og i bynære strøk. Når vi har hatt aksjoner i bynære strøk er det gjerne kommunale nettverk tilgjengelige, og de gangene det ikke er bra nok bruker vi ice parallelt, fastslår Opsal.
Om det er redningsaksjoner i skogen eller montering av mobile overvåkningsverktøy, vil ice Bedrift sørge for at internett og dekning ikke er en utfordring du støter på i arbeidshverdagen.