Mangel på konkurranse har kostet norske forbrukere dyrt i mange år. Forbrukerrådet slo faktisk nylig fast at nordmenn har betalt opp mot hele 40 prosent mer for mobiltjenester enn naboene våre i Skandinavia.
En stor del av grunnen er at Norge bare har hatt to mobilnett, men nå har ice investert flere milliarder kroner og bygget sitt eget moderne mobilnett.
– Og da kan vi virkelig utfordre konkurrenentene våre når det gjelder priser, bindingstid og datamengde, sier Reynir Johannesson, som er kommunikasjonsdirektør i ice.
- Veldig mye penger
En undersøkelse gjennomført av den britiske telekomregulatoren Ofcom, viser at den samfunnsøkonomiske gevinsten for Norge kan bli på flere milliarder kroner årlig ved å gå fra to til tre mobilnett.
– Det kommer blant annet gjennom økt konkurranse, bedre vilkår for forbrukerne og et fokus på mer innovasjon når det gjelder de ulike aktørenes tjenester, fortsetter Johannesson.
Den britiske rapporten er basert på tall hentet inn fra 25 europeiske land over fem år.
– Rapporten viser at en aktør som tar opp kampen med de store, som ice gjør, kan påvirke prisene i veldig stor grad. Vi snakker om en prisreduksjon på hele ni til 20 prosent. Og siden telekombransjen i Norge omsetter for et tosifret milliardbeløp blir det veldig mye penger.
ice bedrift har abonnementer, skreddersydd for små og mellomstore bedrifter. Små og mellomstore bedrifter har ikke samme tilgang til abonnement med store datapakker uten binding. Denne type virksomheter utgjør hele 99 prosent av alle bedrifter i Norge, og Johannesson sammenligner små og mellomstore bedrifter med vanlige forbrukere.
– Det gjelder både med tanke på at de mangler den forhandlingskraften mange store selskaper har, men at de samtidig har stor makt fordi de kan bytte mobiloperatør. Da kan bedriftene få kostnadsreduksjoner med én gang. Det handler ikke om at de gjør en investering som kanskje lønner seg om noen år, sier Johannesson.
For Kragerø Elektriske har overgangen til å bli ice-kunde vært en kjempesuksess.
Sørlandsbedriften med rundt 30 ansatte leverer alle typer elektrotjenester til både privatkunder og bedriftsmarkedet.
– Mange av oppdragene våre rekker vi bare med båt, og da er vi avhengige av god dekning. Det får vi med ice, sier Grunde Olsen, som driver Kragerø Elektriske sammen med broren Henning.
Halverte kostnadene
For Kragerø Elektriske er det riktignok ikke bare dekningen som er viktig. De ansatte er avhengige av å være tilgjengelige til enhver tid for at de ikke skal gå glipp av oppdrag. Derfor bruker bedriften sentralbordløsningen Bedriftsnett.
– Vi halverte kostnadene våre da vi byttet fra fasttelefon til Bedriftsnett, sier Grunde med et smil.
Bedriftsnett kan brukes på PC, og finnes også som app for mobil og nettbrett.
– Da kan de som sitter på sentralbordet sette over til hvem det måtte være. Og kan ikke vedkommende ta telefonen, ringer det hos oss andre slik at vi kan svare i stedet.
For Grunde er det spesielt tre ting som imponerer ham med ice.
– Det er de lave prisene, den gode dekningen og at de har fantastisk service, sier han.
Allerede klargjort for 5G
Tilbake hos ice forteller Reynir Johannesson at selskapet har investert mer enn fem milliarder kroner i sitt eget mobilnett.
– Det er helt avgjørende for å sikre konkurransekraft på lang sikt. Med eget mobilnett unngår vi å måtte betale dyr leie av mobilnett hos de andre operatørene.
Ice er også langt fremme når det gjelder lynraskt 5G-nett. Sammen med Nokia bygger de for fremtiden, og store deler av mobilnettet er allerede klargjort for 5G.
– Når det gjelder kvalitet på nett er Norge faktisk helt i verdenstoppen. Konkurransen mellom oss og de andre aktørene her i landet er ikke NM. Det er faktisk VM, avslutter Johannesson.