Jobb smartere og stress mindre
Mobilen gjør det mulig å jobbe hvor som helst – men også vanskelig å logge av. Hvordan skaper du balanse når jobben bare er et sveip unna? Her får du tipsene som hjelper deg å jobbe smartere og stresse mindre.
Mobilen gjør det mulig å jobbe hvor som helst – men også vanskelig å logge av. Hvordan skaper du balanse når jobben bare er et sveip unna? Her får du tipsene som hjelper deg å jobbe smartere og stresse mindre.
I en tid hvor mobilen aldri forlater hånden, jobbvarsler tikker inn døgnet rundt og hybridkontor har blitt den nye normalen, er det lett å føle at du alltid er «på». Da er det ekstra viktig å sette rammer og innføre gode vaner.
Heldigvis finnes det enkle og effektive grep som kan hjelpe deg å ta tilbake fokuset, finne rytmen i arbeidshverdagen – og ikke minst, logge av med god samvittighet:
Work/life-balanse handler ikke om å jobbe mindre, men om å jobbe smartere – og sette tydelige grenser.
Det er fristende å svare på e-poster eller Teams-meldinger sent på kvelden, men vær klar over at det du gjør, ofte blir normen for kollegaene dine (spesielt om du er leder!). Ved å være tydelig på når du er tilgjengelig og når du ikke er det, signaliserer du at det er greit å logge av.
Mange velger nå å ha én jobbtelefon og én privat mobil. Det gjør det lettere å fysisk legge bort (eller legge igjen!) jobbtelefonen etter arbeidstid – og gjør det enklere å faktisk være til stede i fritiden. Så lenge du ikke laster ned Teams eller Outlook i et svakt øyeblikk da.
Sett på autosvar etter arbeidstid, bruk tidsstyrte meldinger eller SmartSMS. Med Bedriftsnett kan du sette deg som utilgjengelig etter jobb, så slipper du at det ringer når du tar deg en velfortjent pause.
Bruker du jobbtelefonen din utenfor jobb? Da bør du lese dette!
I følge Medietilsynet sjekker vi mobilen i snitt over 150 ganger om dagen. Det er ikke rart fokuset glipper. Men det finnes heldigvis tiltak som hjelper – uten at du trenger å koble deg fullstendig av.
Å skrive ned dagens oppgaver gir deg ikke bare bedre oversikt – det bidrar også til en følelse av kontroll og mestring når du krysser av det som er gjort. Prøv å starte dagen med en enkel liste over 3–5 prioriterte oppgaver.
De fleste app-varsler kan faktisk vente. Skru av push-varsler fra apper som ikke krever umiddelbar respons – og vurder om du egentlig trenger å få varsling på både e-post, Slack og Teams samtidig.
Både iPhone og Android har innebygde «fokus-modus» som lar deg tilpasse hvilke apper og kontakter som får slippe gjennom i ulike deler av dagen. Sett opp et fokus for arbeid og et for fritid.
Test 90/20-metoden: 90 minutter med fullt fokus, etterfulgt av 20 minutters pause. Pomodoro-teknikken er også populær, og er perfekt for deg som sliter med prokrastinering:
Det holder ikke bare å si at du skal logge av. Du må faktisk gjøre det. Her er noen grep som fungerer:
Legg inn tid til skjermfrie pustepauser i kalenderen. Kanskje et gåmøte uten telefon? Eller bare fem minutters stillhet etter lunsj?
Behandle fritiden din som et viktig møte: Blokker tid i kalenderen til hobbyer, trening eller tid med familien.
Fortell kolleger og kunder når du er tilgjengelig – og når du ikke er det. Bruk gjerne tekniske verktøy for å støtte det opp, sette deg som utilgjengelig i ice Bedriftsnett-appen.
Lykke til!
Hvordan kan du som leder bidra til en enklere og mer balansert arbeidshverdag? Les her!
Ring oss på 21 00 00 00 eller fyll inn kontaktinfoen din, så ringer en av våre rådgivere deg tilbake.