Fra miniputt til utfordrer i mobilmarkedet
I løpet av noen få hektiske år har ice gått fra å være nærmest uten kunder til å ta store markedsandeler fra mobilgigantene. Slik var den dramatiske veksten til et av Norges mest unike selskaper.
I løpet av noen få hektiske år har ice gått fra å være nærmest uten kunder til å ta store markedsandeler fra mobilgigantene. Slik var den dramatiske veksten til et av Norges mest unike selskaper.
Å utfordre et duopol, der to aktører nærmest eier markedet og setter vilkårene, er ingen liten oppgave. Man må satse hardt og kanskje til og med være litt gal for å forsøke noe slikt.
Men det er nettopp det ice-sjef Eivind Helgaker og resten av selskapet har gjort de siste årene. Det har ført til 28 strake kvartaler med vekst.
- Vi har bygget vår eget nett, og har også rett mentalitet og de riktige menneskene for å klare det. Vi har en unik reise bak oss, og en veldig spennende reise foran oss, sier Helgaker.
Eventyret begynte da Helgakers tidligere leder ble konsernsjef i ice. Han ønsket noen til å bygge opp virksomheten i Norge.
– Det var i 2009 og tilbudet virket kjempespennende. ice satt med unik teknologi, og behovet for data og tilgang til internett var voksende. ice hadde ikke mange kunder, men her kunne jeg være med å bygge noe nytt.
Etter fire år som leder i et selskap som kun solgte tilgang til mobilt bredbånd på internett, spilte Helgaker og ice høyt da de ville bli mobilaktører. En unik frekvensauksjon ga ledelsen sjansen til å by på rettigheter som ga innpass til mobilmarkedet. Veien dit var dyr, og ikke minst hemmelighetsfull.
Helgaker ler godt når han forteller om taktikken som ble lagt for å sikre de viktige frekvensene. For at de andre aktørene ikke skulle fatte mistanke, opprettet ice et nytt og ukjent selskap, Telco Data, med en daglig leder som ikke hadde tilknytning til ice.
– Vi var ekstremt forsiktige så det ikke skulle spres noen rykter. Det var bare jeg og et par andre som kjente til prosessen. Det ville være krise for noen av de andre aktørene om de tapte auksjonen og dermed mistet rettigheter, så vi ville ikke vise dem at det kom en konkurrent fra siden.
Auksjonen ble avgjort med hemmelige bud, og da alle konvoluttene var åpnet sto ice igjen som én av vinnerne.
Prislappen: mer enn 700 millioner kroner.
Det vellykkede budet ble starten for ice som mobiloperatør. De siste årene har selskapet brukt flere milliarder kroner på å bygge et eget mobilnett, det tredje mobilnettet som er etablert.
– Med bare to aktører ville Norge fortsatt vært annerledeslandet på en negativ måte. Norske myndigheter er helt tydelige på at det minimum må være tre aktører med egne nett for å sikre skikkelig konkurranse.
Helgaker forteller at et økt fokus på teknologiske løsninger, mer inkludert data i abonnementer og ikke minst lavere pris er fordelene når det er flere aktører på markedet.
Nå som Lyse har kjøpt ice, vinner kundene enda en gang! Lyse og ice er begge viktige utfordrere i sine markeder, og dette var en av likhetene som gjorde at selskapene fant hverandre.
- Lyse var gjennom Altibox først ute med fiberbredbånd til privatmarkedet i Norge. Med fiber på den ene siden og mobil på den andre, møtes selskapene for å skape Norges råeste 5G-nett, fortsette å rulle ut fiber og fast trådløst bredbånd over hele landet. Lyse og ice er rett og slett en svært god match.
Både ice og Altibox-partnerskapet har passert 700.000 kunder på hver sin side og allerede investert milliarder i nye nett. Sammen besitter ice og Lyse landsdekkende digital infrastruktur og en tredjedel av mobilfrekvensene for både 4G og 5G. Det legger til rette for satsing som vil komme forbrukere, bedriftene, industrien og offentlig sektor til gode.
– Ice har jobbet med Nokia i mange år. Det fungerer bra og kundene er fornøyde, med Nokia har vi allerede bygget ett av verdens beste-, og Norges mest stabile nett. Vi har ingen tvil om at dette vil fortsette når vi nå skal utvide og bygge nasjonalt 5G-nett, sier Mette Olsen Killingberg, utrullingssjef i ice.
Avtalen går over fem år, og gjelder oppgradering og utbygging av både 4G- og 5G-mobilnettet til ice, så vel som tilrettelegging for fast trådløst bredbånd. 3200 basestasjoner skal oppgraderes, og rundt 3900 nye basestasjoner skal rulles ut.
Med et partnerskap som dette, vil kundene igjen stå som vinnere. Investeringsbeslutningene er gjort og arbeidet for enda bedre dekning er i gang.