Bytte til ny mobiltelefon
Det har aldri vært enklere å bestille, bruke og bytte mobiltelefon.
- Gå til nettbutikken vår.
- Velg mobilen du vil ha.
- Velg abonnementet du vil ha.
- Avtalen aksepterer du digitalt etter en kredittsjekk, og så sendes mobilen til deg.
For å inngå en MobilBytte-avtale må du enten være eller bli ice-kunde. Du kan endre abonnement når du vil, og det er ingen binding på mobilabonnementet.
MobilBytte kan kombineres med alle våre mobilabonnement unntatt iceJunior og Prøv oss.
Etter 12 måneder har du tre valg:
- Oppgradere til ny mobiltelefon og inngå en ny Mobilbytte-avtale.
- Betale ut restverdien av mobilen og beholde den.
- Fortsette nedbetalingen som avtalt. Når mobilen er ferdig nedbetalt er den din.
Finansiering av MobilBytte
Med MobilBytte fra ice betaler du en rente- og gebyrfri månedspris for mobiltelefonen.
Hvorfor har jeg fått to gjenpartsbrev? Hvorfor har jeg blitt kredittsjekket?
For å få innvilget en MobilBytte-avtale må du akseptere å bli kredittsjekket. MobilBytte finansieres av ice / Lyse Tele og kredittsjekk er rutine.
Slik bytter du mobiltelefonen din
MobilBytte-kunder kan bytte inn den gamle mobilen i en helt ny allerede etter 12 måneder. På denne siden kan du lese mer om hvordan du klargjør den gamle mobilen din før du bytter den inn.
Slik bestiller du ny mobil og fornyer Mobilbytte-avtalen din:
- Gå til vår nettbutikk.
- Velg mobilen du vil ha.
- Velg «Bytte inn MobilBytte-telefon» og legg i handlekurv.
- Logg inn på Min Side. Velg «opprett bruker» om du er ny kunde.
- Bekreft mobilen du skal returnere.
- Gjør en tilstandsvurdering av din gamle mobil.
- Motta ny mobil i posten.
- Klargjør den gamle mobiltelefonen din for retur.
- Send den gamle telefonen tilbake i esken du har fått fra oss.
For å inngå MobilBytte-avtale, må du være eller bli ice-kunde og tegne et abonnement med oss.
Vi gjør oppmerksom på at det vil bli foretatt en ny kredittsjekk ved bytte av mobil.
Huskeliste for retur av mobil
Mobilen du skal bytte inn må returneres i løpet av 14 dager. Lader og annet tilbehør trenger du ikke å returnere.
- Fjern SIM-kort og minnekort, hvis du har det.
- Slett alt av innhold og data som er lagret på mobilen.
- Deaktiver kodelås.
- Skru av alle stedstjenestene som Find my iPhone, Find my Mobile osv.
- Nullstill mobilen tilbake til fabrikkinnstillinger.
- Pakk mobilen trygt slik at den ikke blir skadet på veien tilbake til oss.
- Sett på returseddelen og lever esken hos Posten eller ved Post i butikk. Husk å få kvittering for innlevert pakke.
OBS! Husk å ta en sikkerhetskopi av innholdet før du sletter noe, så du ikke mister viktig data og bilder.
Du får full oversikt over din MobilBytte-avtale på Min Side og i ice-appen. Har du ikke lastet ned appen ennå? Det anbefaler vi at du gjør - der finner du viktig og nyttig info.
Eierskifte for din gamle mobil
Hva må jeg passe på før jeg returnerer min gamle telefon?
Nå gjør mobilen din et eierskifte
ice-kunder som har MobilBytte har samtykket til at mobilen som byttes inn blir overført til vår logistikkpartner Modino. Det betyr at det er Modino som overtar eierskapet til den gamle mobiltelefonen din.
Er det skader på den gamle mobilen du bytter, vil dette påvirke den forventede verdien på mobiltelefonen.
Normal slitasje - som slitasje på lakk, farge eller knapper - går fint. Hvis telefonen og skjermen har riper eller er knust, må du melde fra om skade. Selv om mobilen er skadet kan du likevel bytte den - du vil da bli fakturert en avgift for å kompensere for lavere standard. Hvis du har Mobilforsikring vil forsikringen dekke dette, og du må kun betale egenandel.
Når du selger den gamle mobilen din til Modino, blir dette regulert av Kjøpsloven. Det er fordi du som selger regnes som en forbruker, mens kjøperen – Modino – er et foretak. I Kjøpsloven heter det at risikoen går over på kjøperen når mobiltelefonen er «levert som avtalt eller i samsvar med §6 eller §7». Risikoen går altså over til kjøper når du leverer mobilen på Posten/Post i butikk.
Vær oppmerksom på at du allikevel kan bli holdt ansvarlig i enkelte tilfeller: for eksempel hvis det skulle vise seg at du ikke har pakket inn mobiltelefonen på en forsvarlig måte når du returnerer den. Et godt tips er å kunne dokumentere at mobiltelefonen faktisk er levert, for eksempel i form av en kvittering fra Posten/Post i butikk.
Din gamle mobil får nytt liv
Når du returnerer mobiltelefonen din er det viktig at du først tar en sikkerhetskopi - så du ikke mister verdifullt innhold og gode minner. Du kan også være helt trygg på at vi følger sikre rutiner for nullstilling: Absolutt alt gammelt innhold er slettet før mobilen får en ny eier.
Når den gamle mobilen din er mottatt hos oss, selges den som brukt til noen andre. Fint for alle!
Om tilstanden til mobiltelefonen er slik at den ikke kan gjenbrukes, vil den resirkuleres i henhold til gjeldende lover og regler. Dermed får mobilen din et nytt liv uansett hvilken tilstand den leveres inn i.