Bytte til ny mobiltelefon
Det har aldri vært enklere å bestille, bruke og bytte mobiltelefon.
- Gå til nettbutikken vår.
- Velg mobilen du vil ha.
- Velg abonnementet du vil ha.
- Avtalen signeres digitalt etter kredittsjekk, og mobilen sendes til deg.
For å inngå MobilBytte-avtale, må du være eller bli ice-kunde. Du kan endre abonnement når du vil, og det er ingen binding på mobilabonnementet.
MobilBytte kan kombineres med alle våre mobilabonnement untatt iceJunior og Prøv oss.
Etter 18 måneder har du tre valg:
- Oppgradering til ny mobiltelefon og inngåelse av ny Mobilbytte-avtale.
- Utbetale restverdien av telefonen og beholde den.
- Fortsette nedbetalingen i inntil 12 måneder til. Da avsluttes avtalen, og telefonen er din.
Finansiering av MobilBytte
Med MobilBytte fra ice betaler du kun en lav månedspris for mobiltelefonen, og både skjerm- og skadeforsikring er inkludert i prisen.
Hvorfor står det Ekspress Bank på fakturaen?
Ekspress Bank NUF er vår finansieringspartner for MobilBytte. Du forholder deg derimot kun til ice, og kredittavtalen er helt rente- og gebyrfri. Nedbetalingen blir håndtert gjennom månedsbeløpet for MobilBytte på ice-fakturaen.
Vårt samarbeid med en profesjonell finansieringspartner som Ekspress Bank betyr at vi i ice kan fokusere på det vi er best på: Å bygge Norges nye mobilnett, lansere løsninger som gir deg mye data for pengene og være den raskest voksende mobiloperatøren i Europa.
Hvorfor har jeg fått to gjenpartsbrev? Hvorfor har jeg blitt kredittsjekket to ganger?
Samarbeidet med Ekspress Bank gjør at du blir kredittsjekket for et forbrukslån, og vil få to gjenpartsbrev – ett fra ice og ett fra Ekspress Bank. I tillegg vil du måtte svare på noen spørsmål om deg selv og signere en kontrakt på telefonbeløpet, noe som gjennomføres med BankID. Dette gir trygghet både for deg og for oss.
Slik bytter du mobiltelefonen din
Som MobilBytte-kunde kan du etter 18 måneder bytte inn din gamle mobil og få en helt ny telefon. På denne siden kan lese mer om hvordan du klargjør din gamle mobil for et nytt liv.
Slik bestiller du ny mobil og fornyer Mobilbytte-avtalen din:
- Gå til vår nettbutikk.
- Velg mobilen du vil ha.
- Velg «Bytte inn MobilByttetelefon» og legg i handlekurv.
- Logg inn på Min Side. Velg «opprett bruker» om du er ny kunde.
- Bekreft mobilen du skal returnere.
- Gjør en tilstandsvurdering av din gamle mobil.
- Motta ny mobil i posten.
- Klargjør den gamle mobiltelefonen din for retur.
- Send den gamle telefonen tilbake i esken du har fått fra oss.
For å inngå MobilBytte-avtale, må du være eller bli ice-kunde og tegne et abonnement med oss.
Vi gjør oppmerksom på at det vil bli foretatt en ny kredittsjekk ved bytte av mobil.
Huskeliste for retur av mobil
Mobilen du skal bytte inn må returneres i løpet av 14 dager. Lader og annet tilbehør trenger du ikke å returnere.
- Fjern SIM-kort og minnekort, hvis du har det.
- Slett alt av innhold og data som er lagret på mobilen.
- Deaktiver kodelås.
- Skru av alle stedstjenestene som Find my iPhone, Find my Mobile osv.
- Nullstill mobilen tilbake til fabrikkinnstillinger.
- Pakk mobilen trygt slik at den ikke blir skadet på veien tilbake til oss.
- Sett på returseddelen og lever esken hos Posten eller ved Post i butikk. Husk å få kvittering for innlevert pakke.
OBS! Husk å ta en sikkerhetskopi av innholdet før du sletter noe, så du ikke mister viktig data og bilder.
Du får full oversikt over din MobilBytte-avtale på Min Side og i ice-appen.
Eierskifte for din gamle mobil
Hva må jeg passe på før jeg returnerer min gamle telefon?
Nå gjør mobilen din et eierskifte
Når du som kunde benytter deg av ice sitt MobilBytte-program, samtykker du til at mobilen du bytter inn blir overført til vår logistikkpartner Modino. Dette betyr at Modino overtar eierskapet til den gamle mobiltelefonen din.
Er det skader på din gamle mobil vil dette påvirke den forventede verdien på mobiltelefonen. Dette kan enkelt løses ved å opprette en forsikringssak under selve bytteprosessen, hvor du kun blir belastet for gjeldende egenandel.
Når du selger den gamle mobilen din til Modino, blir dette regulert av Kjøpsloven. Det er fordi du som selger regnes som en forbruker, mens kjøperen – Modino – er et foretak. I Kjøpsloven heter det at risikoen går over på kjøperen når mobiltelefonen er «levert som avtalt eller i samsvar med §6 eller §7». Risikoen går altså over til kjøper øyeblikket du leverer mobilen på Posten eller ved Post i butikk.
Vær oppmerksom på at du likevel kan bli holdt ansvarlig i enkelte tilfeller, for eksempel om det skulle vise seg at du ikke har pakket mobiltelefonen på en forsvarlig måte når du returnerer den. Et godt tips er å kunne dokumentere at mobiltelefonen faktisk er levert, for eksempel i form av en kvittering fra Posten eller Post i butikk.
Din gamle mobil får nytt liv
Når du returnerer mobiltelefonen din er det viktig at du først tar en sikkerhetskopi, så du ikke mister verdifullt innhold og gode minner. Du kan uansett være helt trygg på at vi følger sikre rutiner for nullstilling, og du kan være sikker på at absolutt alt gammelt innhold er slettet før mobilen får en ny eier.
Når mobilen er returnert til oss, videreselger vi din gamle mobiltelefon. Telefonen får et nytt liv hos personer som ellers ikke har mulighet til å kjøpe ny mobiltelefon i stedet for at den blir lagt i en skuff og glemt.
Om tilstanden til mobiltelefonen er slik at den ikke kan gjenbrukes, vil den resirkuleres i henhold til gjeldende lover og regler. Dermed får mobilen din et nytt liv uansett hvilken tilstand den leveres inn i.