Dårlig dekning eller hastighet med Mobilt Bredbånd?
Hastigheten og dekningen du opplever kan avhenge av flere forhold. Antallet brukere på nettet, området du befinner deg i, og hvor ruteren er plassert kan ha betydelig innvirkning. Dekningen kan også bli redusert av tykke og ugjennomtrengelige vegger.
Dekningskartet vårt gir deg en oversikt over hvordan dekningen kan være. Dekningen er basert på teoretiske signaler og kan derfor variere noe fra de faktiske forholdene.
Ting som kan påvirke dekningen og hastigheten på Mobilt Bredbånd:
- Hvilken frekvens signalene går gjennom (450 MHz, 800 MHz, eller 1800 MHz).
- Om du har ruteren inne eller ute.
- Avstand til nærmeste basestasjon.
- Hvor mange som er tilkoblet samme basestasjon som deg.
- Hvor mange enheter som er tilkoblet din ruter.
- Naturen kan skape problemer for dekningen. Både dårlig vær, tett skog, fjell og andre naturelementer kan redusere dekningen.
- Tykke vegger (mur, betong, med mer).
- Om du bruker ekstern antenne.
- Andre trådløse elementer kan forstyrre signalene.
Høy trafikk på senderen
Høy trafikk på senderen som ruteren din er koblet opp mot kan føre til lavere hastighet, fordi mobilt bredbånd er en delingstjeneste. Dette er typisk fra klokken 17 til 23 om kvelden, og rundt ferietider som påske og sommerferie.
Månedlig forbruksgrense
Alle kunder har en månedlig forbruksgrense, og hastigheten din vil reduseres hvis du går over grensen. Du kan gå inn på Min Side og sjekke om dette er årsaken til at du opplever lavere hastighet. Hvis du ofte overskrider din månedlige forbruksgrense kan kjøp av en ekstra datapakke, eller en oppgradering av abonnementet, være løsningen for deg.
Har du dårlig dekning?
Prøv å plassere ruteren andre steder i huset eller hytten. Tykke vegger kan påvirke signalene ruteren mottar. Andre trådløse elementer kan også forstyrre signalet.
Anbefalt plassering av ruteren er i nærheten av et vindu, med utsikt til nærmeste basestasjon. Du kan sjekke vårt dekningskart for å finne ut hvor den sterkeste basestasjonen står i forhold til din adresse. Trykk på ruter og legg inn din adresse for å få opp riktig dekning.
Signalbarene på ruteren din gir deg en god pekepinn på hvor god dekningen er.
En ekstern antenne kan også hjelpe med å forbedre dekningen din. Du kan lese mer om våre antenner her.