Reklamasjon
Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget, eller burde oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok tingen (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.
Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Av bevishensyn anbefaler vi at reklamasjonen sendes oss skriftlig.
Dersom det foreligger en mangel ved tingen og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende mangelsbeføyelser:
- Under visse forutsetninger velge mellom retting eller omlevering
- Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig (forutsetning at varen er i samme stand og mengde, § 51). Hvis kriteriene for heving av kjøpet er i henhold til reklamasjonsreglene i Forbrukerkjøpsloven, skal avtalt beløp og eventuelle frakter refunderes innen 14 dager fra varen er registrert mottatt oss
- Kreve erstatning
Hvis selgerens retting eller omlevering vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke tingen (vi tolker det slik at dette løper fra tingen er kvittert inn til Modino sitt serviceverksted) har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.
En mobiltelefon vurderes å være utenfor garanti ved følgende forhold:
- Når den er væskeskadet
- Ved slag- eller mekanisk skade
- Ved uautorisert inngrep i mobiltelefonen
- Når telefonen ikke har gyldig kjøpskvittering/garantibevis
- Hvis telefonen er programmert med virusinfisert programvare
Dersom telefon som blir sendt inn på service faller utenfor garanti vil det bli gitt ett prisoverslag for reparasjon som må aksepteres av kunde før reparasjon igangsettes.
Dersom du ikke ønsker telefonen reparert kan vi returnere denne til deg mot ett behandlingsgebyr + frakt.
Dersom du ønsker at serviceverkstedet skal skrote telefonen vil ikke det medføre ekstra kostnader for deg.
Lånetelefon
Vi tilbyr lånetelefon på forespørsel iht. til norsk lovverk dersom det tar lenger tid enn 7 virkedager å få tilsendt mobiltelefon ferdig reparert.
Dersom du ønsker å bestille lånetelefon, ber vi deg ta kontakt med vår samarbeidspartner Modino på telefon 33 22 01 21.
Åpent alle hverdager 08:00-17:00 (lørdag og søndag, helligdager holde de stengt).