Bytte SIM-kort
Du har kanskje mottatt et SIM-kort fra oss i posten, kjøpt et på Power, eller fått et gratis i en av våre ice-butikker? Dette SIM-kortet er tredelt og kan knekkes opp i både Mini-, Micro og Nano-SIM, alt ettersom hvilken størrelse din mobil bruker.
- Trykk ut SIM-kortet av plastholderen. Husk å sjekke hvilken type SIM-kort din telefon bruker!
- Sett SIM-kortet inn i SIM-kortluken.
- Slå på telefonen og følg veiledningen.
- Tast inn PIN-koden som du finner på baksiden av plastkortet. Merk at enkelte telefoner kaller skjermlåskoden for PIN-kode. Dette er en kode du har valgt selv, og denne endres ikke av at du setter inn nytt SIM. Dersom telefonen spør etter SIM-PIN vil det spesifiseres hvor mange forsøk som gjenstår.
- Telefonen er klar til bruk!
Se dine SIM-kort på Min Side.
Er du usikker på hvordan du skal ta ut gammelt eller sette inn nytt SIM-kort? Vi anbefaler at du ser i telefonens brukerveiledning eller besøker support-sidene på produsentens hjemmeside.
Ved mistanke om feil på SIM-kort
Før du kontakter kundeservice:
Får du feilmeldingen "sett inn SIM" eller "SIM mangler", sjekk om ditt SIM-kort er korrekt satt inn i telefonen.
- Slå telefonen helt av og på igjen. Alle telefoner er som en datamaskin, og for å fungere optimalt er det innimellom nødvendig med en omstart.
Virker SIM-kortet i en annen telefon?
- Ved å sjekke dette kan vi utelukke eventuelle feil på telefonen din.
Kontakt kundeservice slik at vi kan kontrollere om SIM-kortet er aktivt i våre systemer
- Dette kan du gjøre via chat på våre nettsider eller på 21 00 00 00.
- Du kan også selv sjekke status på ditt SIM-kort ved å logge inn på Min Side
- Trykk deg inn på «SIM-kort, PIN og PUK».
- Her vil du se ditt SIM-nummer. Sjekk at dette stemmer med nummeret som står på det fysiske SIM-kortet.
- Her kan du også bestille erstatnings-SIM – samt aktivere nytt SIM-kort.
PIN- og PUK-kode
Du finner PIN- og PUK-koden din på Min side eller i ice-appen.
Husk at du også finner PIN- og PUK-koden på baksiden av plastkortet som SIM-kortet var festet til da det ble levert.
Min Side
For å finne PIN- og PUK-kode på våre nettsider, må du først logge inn på Min Side. Fra oversikten velger du nummeret du trenger PIN- og PUK-kode til. I delen “Om abonnementet” finner du en liste over funksjoner for abonnementet. Her velger du “SIM-kort, PIN og PUK”.
Er du selv bruker av det aktuelle nummeret, kan du klikke på “Vis PIN og PUK” for å få frem kodene. Er du eier, men ikke bruker av nummeret, må du verifisere deg med BankID før du kan få se kodene.
ice-appen
I ice-appen finner du PIN- og PUK-kode ved å trykke på følgende:
- Administrer abonnement.
- SIM, PIN og PUK.
- Deretter finner du en oversikt over PIN og PUK på den neste siden.
SIM-kortet mitt er blokkert
Om SIM-kortet ditt er blokkert trenger du PUK-koden som du finner på baksiden av plastkortet som SIM-kortet var festet til da det ble levert. Du finner også PUK-koden på Min Side eller i ice-appen.
Dersom du har tastet feil PUK-kode for mange ganger blir SIM-kortet sperret og det må bestilles et nytt SIM-kort. Dette kan gjøres følgende steder:
- Min Side
- ice-appen
- Kundeservice
- Eller du kan hente et nytt SIM-kort på nærmeste Power, Elkjøp eller ice-butikk.
Hvordan endrer jeg PIN-koden på iPhone?
Følg disse stegene for å endre PIN-koden på din iPhone:
- Gå til innstillinger.
- Velg mobilnett.
- Velg SIM-PIN-kode.
- Velg endre PIN-kode.
Her kan du endre PIN-kode, eller slå den av og på. Du må først oppgi nåværende PIN-kode før du velger ny.
Hvordan endrer jeg PIN-koden på Android?
Følg disse stegene for å endre PIN-koden på din Android-telefon:
- Gå til innstillinger.
- Velg låseskjerm og sikkerhet.
- Velg andre sikkerhetsinnstillinger.
- Velg angi SIM-kort lås.
- Velg «endre PIN-kode for SIM-kort».
For å endre SIM-koden din velger du "Endre PIN-kode for SIM-kort". Du må først oppgi nåværende PIN-kode før du velger ny. Denne må du også bekrefte ved å trykke ok.