3G-nettet er stengt – hva betyr det for deg?
Det eldre 3G-nettet har blitt faset ut, for å kunne gi bedre dekning og mobilkapasitet til både 4G og 5G. Dersom du har en mobiltelefon uten støtte for 4G-Tale, vil dette kunne påvirke din mobiltjeneste.
Hva betyr dette egentlig for meg?
Mange vil ikke merke noe forskjell, men dersom du har en mobil uten støtte for 4G og 4G-Tale er det viktig å være klar over at det er en forskjell.
Med en 4G-mobil uten støtte for 4G-Tale:
- Du vil fremdeles kunne bruke mobildata via 4G-nettet
- Du vil fremdeles kunne ringe og sende SMS, men vil kunne oppleve dårligere lydkvalitet og at det tar lenger tid før det ringer i andre enden.
Med en 3G-mobil uten støtte for 4G:
- Du vil ikke kunne bruke mobildata i områder hvor 3G-nettet er stengt.
- Du vil fremdeles kunne ringe og sende SMS, men vil kunne oppleve dårligere lydkvalitet og at det tar lenger tid før det ringer i andre enden.
Med utstyr som bruker mobildata:
- Dersom utstyret ikke støtter 4G vil du heller ikke kunne bruke mobildata.
Utstyr kan for eksempel være viltkameraer og oppringt varmeovn på hytta.
Om du har en mobiltelefon uten 4G-Tale anbefaler vi at du bytter til en telefon med støtte for dette. Alle mobiltelefoner i vår nettbutikk støtter 4G og 4G-Tale, og du kan lese mer om 4G-tale her.
Hvorfor ble 3G-nettet stengt?
Mobilen brukes i dag til det meste, og etter hvert som behovet for data har økt, må også mobilnettet tilpasses våre behov.
I ice har vi bygget Norges tredje mobilnett, ice+, som er et rent datanett med 4G og 5G. Selv om mange i dag ringer via 4G-nettet, såkalt 4G-Tale (også kalt VoLTE), leier vi også nett av Telenor i de få områdene hvor vi ikke har egen ice+ dekning, blant annet via 3G-nettet. Nå som Telenor har stengt ned 3G-nettet i Norge, blir du som ice-kunde også berørt av dette.
Er du usikker på noe?
Vi skjønner godt at det kanskje ikke er lett å forstå hva dette faktisk betyr i hverdagen. Du er alltid velkommen til å ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 21 00 00 00 eller chat!