Foreldreguide: Slik unngår du uforutsette kjøp i spill og apper
Hilde, redaksjonen
Publisert 25. mars 2021
Spill og apper kan være morsomt og lærerikt for barn, men det er viktig å ta noen forholdsregler for å slippe uventede store summer når mobilfakturaen kommer ved månedsslutt. Barnevakten gir noen gode tips til å unngå høye og uforutsette kjøp i spill og apper.
Det å gi barna en mobiltelefon kan sammenlignes litt med å la barna få låne lommeboka ettersom mange smarttelefoner er knyttet opp mot forskjellige betalingsløsninger via bankkort og mobilabonnementet.
Nesten 6 av 10 barn mellom 9 og 18 år har kjøpt innhold i spill for ekte penger, og nesten 4 av 10 har kjøpt noe uten å spørre foreldrene om lov først, i følge Barn og Medier-undersøkelsen fra 2020. .
Derfor kan være smart å sette noen trygge innstillinger for å hindre kjøp av tjenester du ikke har sagt “ja” til i forkant.
Kris Munthe, rådgiver på apper og spill i Barnevakten, gir deg gode tips til hvordan du sikrer deg og familien fra unødvendig pengebruk i spill og apper på mobilen.
Barnevakten er en fri og selvstendig ideell stiftelse som formidler fakta og råd om barn, unge og medier.
Barnevaktens arbeid er forankret i FN´s barnekonvensjon og har samme verdigrunnlag som Norske barnehager og skoler. Barnevakten støtter seg til relevant forskning og har bred erfaringsbasert kunnskap gjennom daglig kontakt med barn, unge og voksne.
Målgrupper: Foreldre, barn, unge og voksne som jobber med barn.
Barnevaktens visjon: Barn og unge skal bruke mediene på en trygg og bevisst måte.
Tips til å hindre unødvendig pengebruk i apper og spill
Vi har hørt historier om foreldre som sitter med store fakturaer etter at barna har kjøpt innhold i spill, eller meldt seg på dyre abonnementstjenester.
Det kan være snakk om alt fra hundrelapper til mange tusen kroner. I noen tilfeller blir ikke slike trekk oppdaget dersom det dreier seg om flere småbeløp, men som over tid faktisk kan bygge seg opp til å bli større summer.
-Hva kan du gjøre om barna har kjøpt tjenester uten å spørre, eller er uvitende om at de har foretatt et kjøp?
-Her byr dessverre jussen på feltet lite trøst. Det er ikke alltid slik at foreldre har krav på pengene tilbake - selv om barna har handlet ved uhell. Har du lagt inn bankkortet på mobiltelefonen – kan det sammenlignes med å gi barna en hundrelapp å handle i butikken for. Og det har jo barna lov til.
-Kan jeg be om pengene tilbake?
-Ofte frasier man seg angreretten i vilkår når man trykker på “kjøpeknappen”. Allikevel er det noen lovreguleringer. Det skal være oppgitt opplysninger omkring kjøpsvilkår, og app-utviklere skal ikke presse på barna til kjøp.
-Vil du anbefale foreldre og foresatte å prøve og få refusjon likevel?
-Ja, det kan lønne seg å ta kontakt med app-butikken og forsøke å be om pengene igjen dersom uhellet har vært ute. Både Apple har refusjonsskjema, og det samme har også Google Play for slike tilfeller. Hvis ikke det funker, kan det være en idè å ta kontakt med app-utvikleren direkte. I mange tilfeller får du, om du er litt ydmyk og forklarer situasjonen, deler eller hele kjøpesummen tilbakeført.
Kjekt å vite om refusjon
Både Apple og Google Play har refusjon på apper.
Apple kan man forsøke å angre på kjøp av apper i inntil 14 dager.
Google Play har 48 timer angrerett.
Merk deg at angreretten omfatter ikke alltid kjøp inne i appene fordi det er en tredjepart involvert. Og noen ganger frasier man retten til å angre på kjøp når appen er tatt i bruk. Men man kan jo forsøke allikevel. I mange tilfeller får man pengene tilbake. Det er bedre enn å ikke gi det et forsøk.
-Er det noen andre råd du ønsker å gi til foreldre om kjøp i apper og spill?
-Snakk med barna om dette! Det er ikke alltid barnas feil at slike kjøp gjennomføres. For det første kan det hende at barna handler ved uhell. For det andre er, særlig gratisspill, helt rå på å mase om kjøp av ulike tilleggstjenester i spillet.
-Hvordan påvirker dette “kjøpsmaset” barn?
-Ofte slenges kjøpeknapper rett mot ansiktet og fristelsen kan bli for stor. Barn investerer tid i disse spillene og de er bygget slik at man får fremgang raskere og andre digitale goder ved å betale for det. Barna forstår kanskje ikke alltid at det går penger ut fra foreldrenes lommebok, ei eller hvor omfattende kjøpesummen kan være. Disse gratisspillene har jo et forvirrende valutasystem med juveler og diamanter som man må være økonomiekspert for å forstå.
Enkle innstillinger for å hindre kjøp i app og spill
-Hva anbefaler du foreldre og foresatt å gjøre for å hindre uønskede utgifter?
- Aller først bør du gi barna en egen «barnebruker» som du som forelder eller foresatt administrerer - uansett om barna bruker mobil eller nettbrett.
Både Apple og Google har egne versjoner av “foreldrekontroll”-funksjoner hvor du kan enkelt sette opp blant annet sperrer for kjøp.
Denne prosessen gjør du kun èn gang, men kan forebygge mange ubehagelige overraskelser både når det gjelder pengebruk og uegna spill - og apper.
Slik aktiverer du foreldrekontroll med iPhone:
Gå til innstillinger og skjermtid-menyen
Velg «slå på skjermtid»
Gå inn på «innhold og personvern»
Gå til «kjøp i itunes og app store»
Velg krev passord til «krev alltid» og «ikke tillatt» på kjøp i app
Slik aktiverer du foreldrekontroll i Android-telefon:
Last ned Family Link-appen til din egen mobiltelefon
Gi barna en egen Google-barnebruker
Family Link-appen, trykk på barnets navn
Velg «administrer innstillinger»
Velg «kontrollere på Google Play»
Velg «godkjenning av kjøp og nedlastinger» og «krev godkjenning for alt innhold»
Flere god råd er:
Dersom barnet har sitt eget mobilabonnement – påse at abonnementet registrert i barnets navn. Dette sperrer for telefonsalg og at nummeret blir oppført i telefonkataloger. Sjekk også at mobiloperatøren har lagt inn sperrer for innholdstjenester, utenlandsnumre, spesialnumre, datakontroll på mobildata osv.
Vær obs på hvor du legger inn kredittkortinformasjonen. Når dette er lagt inn på barnets mobiltelefon, kan de handle så mye de vil, med mindre du har satt opp sperrer for kjøp.
Vær i tillegg obs på om bankkortinformasjonen ligger inne på andre nettsider og nettbutikker som barna har tilgang til. Unngå å velge «husk bankkortinformasjonen» om om det er mulig.
For den som vil helgardere seg: gi barna etiTunes gavekort ellerGoogle Play gavekort for å handle med i stedet for å legge inn bankkort til kjøp av apper. Da har du full kontroll.
Sjekk kjøpshistorikken med jevne mellomrom hvis du vil ha oversikt. Da kan du se alle kjøp som er foretatt. ForApple-produkter. ForGoogle-produkter.
Og dersom uhellet allerede er ute. Forsøk løsningen for å angre på kjøp viaApple ogGoogle. Eventuelt kan du kontakte app-utvikleren direkte. Eller Forbrukerrådet for veiledning og råd