Foreldreguide: Slik unngår du uforutsette kjøp i spill og apper
Har du fått et ukjent trekk på kortet, og så funnet ut at barna har kjøpt noe i et spill? Sammen med Barnevakten har vi samlet tips til hvordan du unngår at det skjer igjen.
Har du fått et ukjent trekk på kortet, og så funnet ut at barna har kjøpt noe i et spill? Sammen med Barnevakten har vi samlet tips til hvordan du unngår at det skjer igjen.
Vi har alle hørt historier om foreldre som sitter med store regninger etter at barna har kjøpt innhold i spill, eller meldt seg på dyre abonnementstjenester. Det kan være snakk om alt fra hundrelapper til mange tusen kroner.
I noen tilfeller blir ikke trekkene på kortet oppdaget hvis det bare dreier seg om småbeløp, men over tid kan det faktisk bygge seg opp til å bli store summer. Men hva kan du gjøre?
Spill, særlig gratisspill, er utrolig gode på å overtale gamere til å kjøpe ting i spillet. Det kan være vanskelig nok for voksne å motstå fristelsen av å trykke på «kjøp»-knappen, og enda vanskeligere for barn. Barna forstår kanskje ikke alltid at det går penger ut fra foreldrenes lommebok, eller hvor store summer det handler om.
Mange apper er også satt opp slik at å kjøpe i appen skal gå så raskt og smidig som mulig. Så barna kan handle ved et uhell, rett og slett!
Hvis barna har kjøpt tjenester uten å spørre, har du ikke alltid krav på å få pengene tilbake – selv hvis det har skjedd ved et uhell. Hvis du har lagt inn kortet på mobilen, kan det sammenlignes med å gi barna en hundrelapp å handle i butikken for. Og det har de jo lov til, så hvorfor ikke på nett?
Når du trykker på «kjøp»-knappen, sier du ofte fra deg angreretten din, men det kan fortsatt være en utvei.
Dersom uhellet har vært ute, kan det lønne seg å ta kontakt med appbutikken for å prøve å få pengene igjen. Både Apple og Google Play har refusjonsskjema, og hvis det ikke fungerer, kan du ta kontakt med utviklerne av appen direkte. I mange tilfeller får du, om du er litt ydmyk og forklarer situasjonen, deler eller hele kjøpesummen tilbakeført.
Det kan også være enklere å få refusjon hvis appen eller spillet ikke fungerer som det skal. Da har du nemlig krav på pengene tilbake eller retting av produktet.
Før du gjør noe annet, kan du lage barna en egen «barnebruker» som du administrerer. Du kan lage en bruker uansett om barna bruker mobil eller nettbrett.
Aktiver begrensninger for kjøp på iPhone:
Aktiver begrensninger for kjøp på android:
Psst! Visste du at som ice-kunde, kan du administrere alt fra innholdstjenester til databruk i ice-appen? Du kan gjøre det for alle abonnementene du er juridisk eier for!