Slik har bytte av mobiloperatør gjort livet lettere for Norges store skiskytterstjerne
Johannes Thingnes Bø (27) er klar for en ny vinter der jakten på gull og verdenscup-triumfer står i sentrum. For en med over 200 reisedøgn i året er det viktig med et mobilabonnement som ikke svikter.
– Mobilen er det første og siste som tas i bruk i løpet av dagen. Viktigheten av å være tilgjengelig og opplyst rundt jobb, idrett og privatliv er på et annet nivå enn før, sier skiskytterstjernen Johannes Thingnes Bø.
27-åringen og resten av lagkameratene på skiskytterlandslaget er avhengige av å ha et mobilabonnement som fungerer, akkurat som «vanlige» arbeidstakere. Både når det gjelder dekning og datamengde.
– Mobiltelefonen er det som holder logistikken i orden. Derfor er det viktig med god dekning og mye mobildata, sier Thingnes Bø.
– Matcher vårt DNA
I fjor inngikk Norges Skiskytterforbund og mobiloperatøren ice et samarbeid, som fortsetter den kommende sesongen. Det betyr mye med slik forutsigbarhet for forbundet, spesielt foran en sesong som på grunn av coronautbruddet er preget av mye usikkerhet.
– Den forutsigbarheten bidrar ice med, noe jeg og hele Skiskytter-Norge er stolte av. Vi håper å ha dem på lag i mange sesonger til, og er sikre på at samarbeidet gir konkurransefortrinn for begge parter, sier forbundets generalsekretær Morten Djupvik.
Han sier ice er en samarbeidspartner som passer skiskytterne perfekt.
– ice er en utfordrer og det passer oss bra! Vi liker også å pushe grenser og stadig finne innovative løsninger som gjør at vi presterer enda litt bedre. Vi kjenner oss igjen i måten de tenker på, og vårt DNA matcher godt med deres, sier Djupvik.
Siden skiskytterforbundet byttet til bedriftsabonnement hos ice, har de spart drøyt 25 prosent sammenlignet med hva de pleide å bruke på telefoni. Ice har lansert abonnement for små og mellomstore bedrifter, som tidligere var forbeholdt større selskaper med forhandlingsmuskler.
– Og det vi sparer kommer veldig godt med i en tid det er fokus på å kutte kostnader, sier Djupvik.
Bruker mye data
Som småbarnsfar er det godt for Thingnes Bø å kunne holde kontakt med familien selv om avstanden kan bli stor. Facetime blir ofte løsningen når han er på samlinger og under sesongens mange renn.
– Da er viktigheten av data enorm. WiFi i Europa ligger langt etter Norge, og jeg deler som regel internett fra mobilen for å få den hastigheten og kvaliteten som ønskes, sier han.
Og som de fleste andre, bruker Johannes også mobilabonnementet til helt vanlige fritidsaktiviteter.
– Topp mobilsignal
Nå som verden ser helt annerledes ut enn bare for noen måneder siden på grunn av coronautbruddet, er tilgjengelighet ekstremt viktig. For Thingnes Bø og lagkameratene betyr det blant annet at færre journalister dekker dem der rennene er, og at intervjuer gjerne må gjøres over telefon.
– Uten telefon og abonnement fra ice blir den velkjente kabalen vanskelig å fullføre. ice har uten unntak hatt topp mobilsignal i alle områder vi reiser i, både i inn- og utland, forteller Thingnes Bø.
Trygghet med mobilen
VM- og OL-vinneren forteller at han før overgangen til ice har slitt med både mobilsignal og mobildata under reising i utlandet, noe som kunne føre til lange perioder uten å ha kontakt med de hjemme og lange dager på samling uten mulighet for å kunne strømme musikk, film og sport.
– På reiser har jeg alltid lagret musikk og podcaster så det kan spilles offline, men jeg husker aldri å gjøre det før jeg går om bord i flyet. Likevel rekker jeg å laste ned før take off og flymodus, sier Johannes, som legger til at mobilen også gir trygghet under trening.
– På trening har jeg alltid med telefon. Det er for min egen og andres sikkerhet i tilfelle noe skulle skje, avslutter han.