Lurer du på noe?
Vi har samlet de oftest stilte spørsmålene om:
Skulle du likevel ha flere spørsmål, kan du kontakte oss på 21 00 00 00.
Mitt kundeforhold
1. Hva skjer med mitt kundeforhold?
Kundeforholdet ditt blir automatisk flyttet over til ice i januar. Du trenger ikke foreta deg noe som helst, og Vipps-abonnementet ditt vil fungere helt frem til du er flyttet over til ice. Hos ice vil du få et tilsvarende abonnement som det du har i dag og SIM-kortet vil bli sendt god tid i forveien.
Du vil bli holdt oppdatert om alt som skal skje, og du kan fortsette å forholde deg til Vipps sin kundeservice frem til du får informasjon fra ice om flytting av ditt kundeforhold.
2. Jeg har fortsatt penger igjen på min utlandskonto, hva skjer med disse?
Pengene vil overføres tilbake på kortet av Vipps i løpet av januar.
3. Kan jeg si opp eller overføre abonnementet til en annen operatør?
Ja, vi har ingen bindingstid, men ved oppsigelse refunderes ikke allerede innbetalte tjenester. Vi anbefaler deg uansett å prøve ice med velkomstgaven du får ved overføringen. Du står du fritt å endre senere om det likevel ikke skulle passe for deg.
4. Vil det være endringer på måten jeg betaler for mobilabonnementet og tjenester på?
Ja, du går fra et forhåndsbetalt abonnement til et etterskuddsbetalt abonnement. Har du spørsmål til faktura fra ice finner du mer informasjon her.
Fra ice får du faktura med forfall mot slutten av måneden.
5. Kan jeg endre abonnement etter jeg har blitt ice-kunde?
Endrer du abonnement i ice-appen eller på ice.no kan du miste velkomstpakken du får av ice. Har du behov for en annen abonnementsløsning enn den du har fått i dag, anbefaler vi deg å heller ta kontakt med vår kundeservice for å komme frem til en god løsning. Du kan kontakte oss på chat eller på 21 00 00 00.
6. Vil jeg fortsatt kunne betale med Vipps?
ice tilbyr per i dag ikke betaling med Vipps, men jobber med å finne en løsning for dette. Inntil videre kan du velge eFaktura, som også dukker opp i Vipps om du har aktivert dette i appen.
Første faktura blir tilsendt kostnadsfritt per post om du ikke har aktivert eFaktura. Vi anbefaler at du aktiverer "alltid eFaktura” i din nettbank allerede nå, så mottar du automatisk første faktura rett i din nettbank.
7. Jeg er under 18 år og har et abonnement hos Vipps
Siden ice sender faktura for betaling av abonnementet, kreves det etter norske regler en juridisk eier for deg som er under 18 år. Derfor må du som er under 18 år, finne noen som kan stå som eier av mobilabonnementet ditt. Det kan være noen i familien, eller andre nære og kjære over 18 år. Den nye eieren av mobilabonnementet må ringe kundesenteret til Vipps på telefon: +47 22 48 28 00 og bekrefte at de er ny eier i løpet av desember.
Når vi har ny eier av mobilabonnementet ditt på plass, trenger du ikke å gjøre noe mer. Vi flytter kundeforholdet ditt til ice, og ice sender nytt SIM-kort i posten når alt er klart.
Vipps tilbakebetaler også det du har betalt inn på utenlandskonto, men ikke brukt opp – og hvis du har betalt for mye på mobilregningen din i januar.
8. Jeg har opparbeidet meg vennerabatt hos Vipps, hva vil skje med denne?
Vennerabatten vil ikke bli med videre, men du får en veldig gunstig oppstartspakke og rimelige abonnementspriser fremover vi håper du blir fornøyd med.
9. Hva skjer med dataen jeg har spart opp hos Vipps?
Den oppsparte dataen blir dessverre ikke med over til ice. Vi forstår at mange har spart opp og satt pris på dette, men funksjonen var rett og slett unik for Vipps Mobil.
Som kunde hos ice vil du få en god velkomstpakke i tillegg til mange andre gode tjenester ice tilbyr sine kunder. Velkomstpakken inkluderer:
- Kostnadsfritt abonnement fra overføringen i januar og ut februar
- Dobbel data til og med juli
Du vil bli flyttet over på et abonnement med minst like mye data som tidligere, til samme eller lavere pris. Du får dobbel data ut juli, maks. tilsvarende størrelsen på abonnementet ditt. Dette får du den første i hver måned.
Når perioden for dobbel data er ferdig i august, vil data du ikke har brukt av abonnementet dit i løpet av en måned, rulles over til neste. Dette kaller vi Data Rollover. Da bruker du først oppspart data, så data fra abonnementet ditt. Så er du sikker på at dataen du har igjen på abonnementet alltid vil flyttes over til neste måned.
PS. Med ice er det mulig å dele oppspart data med andre ice-kunder. Det nye abonnementet ditt inneholder også en rekke andre attraktive tjenester som ikke var tilgjengelige gjennom Vipps Mobil.
10. Jeg har Data-SIM i dag, vil jeg beholde dette?
Ja. Om du i dag har et data-SIM hos Vipps vil dette være med over til ice. Du vil motta et ekstra SIM-kort du kan bruke som data-SIM. Dette vil bli sendt separat.
Oppkjøpet og overføringen
1. Hvilke fordeler får jeg ved overføringen til ice?
Vi ønsker å gjøre overgangen til ice til en positiv opplevelse. Derfor har ice gleden av å tilby deg:
- Første månedsavgift betales først i mars
- Dobbel data ut juli
- Prisvinnende kundeservice
- Tilgang til et bredt utvalg av abonnement, tjenester og telefoner
- Alle dine behov dekket via min side eller ice-appen
2. Kan jeg prøve ice en periode og si opp?
Ja, ice har på lik linje med Vipps, ingen bindingstid.
3. Når vil overføringen fra Vipps til ice skje for meg?
I starten av januar sender vi ut SIM-kort med informasjon om overføringsdatoen som vil skje i løpet av januar, med mulighet til å endre om dagen eller tidspunktet ikke passer.
Vi vil holde deg oppdatert med når overføringen vil skje. Du vil få god tid og du trenger ikke foreta deg noe som helst selv.
4. Kan jeg overføre abonnementet allerede nå?
For å dra nytte av fordelene med overføringen er det ikke mulig å overføre på nåværende tidspunkt. Når du har fått beskjed om overføringsdato fra ice kan denne endres i ice-appen med noen dager om det ikke passer, alternativt kan du kontakte ice-kundeservice om du har behov for ytterligere hjelp.
5. Hvilken informasjon sender Vipps til ice, og hvorfor?
For at ice skal kunne fortsette å tilby deg tjenester, må enkelte opplysninger om deg overføres. Det innebærer navn, type abonnement, kontaktdetaljer (adresse, mobilnummer og e-postadresse) og kryptert fødselsnummer for sikker identifisering. Du kan være trygg på at ice behandler dine data på samme måte som Vipps.
Du har rett til å benytte deg av dine rettigheter etter GDPR artikkel 21 og du kan ta kontakt på e-post personvern@vipps.no dersom du har innsigelser mot overføringen.
6. Må jeg bytte SIM-kort når jeg går over til ice?
Ja, dette fordi ice har egne SIM-kort. Vipps sine tjenester kommer til å virke akkurat som før frem til du må bytte SIM-kort. ice vil gi informasjon i god tid, om når og hva du skal gjøre og tenke på når overføringen skjer.
Du vil motta mer informasjon i perioden desember til januar, og trenger ikke å foreta deg noe nå.
Vi anbefaler deg også å lese vår kom i gang-side.
7. Beholder jeg BankID på mobil når jeg overføres til ice?
Nei. Bankene har besluttet at BankID på mobil skal erstattes med app, enten BankID-appen eller bankens egen app (SpareBank 1 og Nordea). Appene er helt gratis å bruke, og vi anbefaler at du laster ned og tar i bruk appen som tilbys av din bank.
NB! Bruker du BankID på mobil er det den du identifiserer deg med for å få den nye BankID-appen. BankID-appen må du derfor laste ned og ta i bruk før det nye SIM-kortet fra ice aktiveres. Gjør det allerede i dag!
8. Hvorfor kan jeg ikke beholde BankID på mobil når jeg overføres til ice?
BankID på mobil fases ut til fordel for en enklere og sikrere BankID-hverdag. Utfasingen av gammel løsning startet 01.09.2022, og du kan laste ned den nye appen i App Store eller Play Store. Du kan lese mer om den nye appen på www.bankid.no
Du bruker BankID på mobil når du identifiserer deg for å få den nye BankID-appen. BankID-appen må du derfor ta i bruk før det nye SIM-kortet fra ice aktiveres. Gjør det allerede i dag!
9. Kan jeg endre adresse for levering av SIM-kort?
Vi sender SIM-kortet til din folkeregistrert adresse. Om du ikke befinner på denne adressen må du kontakte ice kundeservice.
Du kan også hente et nytt SIM-kort gratis i ice-butikkene på Gulskogen, Ski, Storo, Strømmen eller Sandvika storsenter.
SIM-kort er også tilgjengelig hos Narvesen, 7-Eleven, Elkjøp og Power. På disse stedene må du betale for SIM-kortet (mellom 50 kr og 200 kr). Hvis du kontakter ice sin kundeservice i etterkant, vil du bli refundert dette beløpet på neste faktura.
10. Jeg skal flytte og trenger få oppdatert adressen min
Vi oppdater din adresse med det som er registrert i folkeregistret når abonnementet overføres til ice, men noen ganger kan det ta tid før folkeregistret blir oppdatert. Om du nylig har flyttet, eller flytter i løpet av januar kan du ta kontakt med ice sin kundeservice for å oppdatere denne.
11. Hva skjer med Vipps-appen fremover?
Ingenting! Vipps-appen som betalingsløsning fortsetter akkurat som før og vi tror du fremover vil ha stor glede av denne. Det er kun mobilsatsningen som nå avvikles.
Produkter og tjenester
1. Hvilke tjenester og priser vil jeg få hos ice?
Vipps-kunder vil bli tatt imot hos ice på en skikkelig måte. ice ønsker at kundene skal føle seg «hjemme» og er opptatt av en god kundeopplevelse. Alle Vipps-kunder får gratis månedsavgiften ut februar og dobbel data ut juli når de tar i bruk abonnementet hos ice. I tillegg til velkomstgaven får uansett alle kunder hos ice blant annet:
- Ingen overfakturering som betyr at det er ingen overpris på mobildata når inkludert datamengde er brukt opp
- Prisvinnende kundeservice
- Gode selvbetjeningsløsninger på Min Side og i ice-appen
- Data Rollover og Rollover Deling som lar deg dele oppspart data med andre ice-kunder
- Inkludert bruk i EU/EØS og utlandspakker for deg som reiser utenfor EU
- Fri bruk av tale, SMS og MMS
- Gunstige abonnement til de under 29 år og barn
ice har også tilleggstjenester som Data Frihet, Data- og Tvilling-SIM og iceTrygg du som kunde kan dra nytte av.
2. Har ice 4G-tale?
4G-tale er tilgjengelig for alle med en telefon som støtter dette. Les mer om 4G-tale og hvilke telefoner som støtter det her.
3. Får jeg 5G?
Alle med en 5G kompatibel telefon hos ice har tilgang til 5G der det er tilgjengelig. Du kan lese mer om ice sin 5G utrulling her.
4. Har ice WiFi-tale?
WiFi-tale er tilgjengelig for alle med en telefon som støtter dette. Les mer om WiFi-tale og hvilke telefoner som støtter det her.
5. Kan jeg kjøpe ny mobil hos ice?
Det kan du! Du kan alltid finne gode tilbud på telefoner i vår nettbutikken eller i en av våre ice-butikker. Vi tilbyr betaling med kort, Vipps og Klarna – i tillegg til en MobilBytte-ordning du kan lese mer om her.
Tjenesten til ice
1. Hvordan kan jeg vite at dekningen er like god som den jeg har i dag?
Som kunde hos ice får du dekning i vårt splitter nye 4G og 5G-mobilnett, og kan være trygg på at du har et av verdens beste, og Norges mest stabile mobilnett.
ice startet å bygge eget mobilnett i Norge i 2015, og er nå landets tredje største operatør med eget nett. Mobilnettet dekker allerede 99,6% prosent av befolkningen. Omtrent halvparten av basestasjonene er allerede klargjort for 5G. I områder hvor ice ikke har dekning vil du få dekning via Telenors mobilnett.
Du kan lese mer om ice sin dekning og se dekningskartet her.
2. Kan jeg ringe gratis i EU/EØS?
ice sine mobilabonnement lar deg bruke telefonen din uten ekstra kostnad når du oppholder deg i EU/EØS-land! Du kan med andre ord ringe, sende SMS og MMS og bruke mobildata i EU og EØS, uten å bekymre deg for regningen. Du kan også ringe og sende SMS internt i EU/EØS uten ekstra kostnad.
ice inkluderer Færøyene og Storbritannia (unntatt Jersey, Guernsey og Isle of Man) i sin EU sone.
I tillegg kan du kjøpe utenlandspakker som inkluderer Data, Tale og SMS i land utenfor EU her.
3. Kan jeg bruke abonnementet mitt utenfor EU/EØS?
Ja, ice tilbyr ulike pakker som du kan bruke til og i land utenfor EU/EØS. Se detaljer om utlandspriser her.