I 2025 fases 2G-nettet ut
Vær oppmerksom på at mobiltelefonen din kan benytte 4G til datatrafikk, men 2G for tale. Da vil den vise "E," "EDGE" eller "GPRS" rett etter at du har gjennomført en samtale. Da har du en telefon som vil rammes av at 2G-nettet slukkes.
Hvordan påvirker dette deg som ice-kunde?
I ice har vi mobilnettet ice+, et rent datanett med 4G og 5G. Selv om de fleste i dag ringer via 4G-nettet, leier vi også nett av Telia der vi ikke har ice-dekning, blant annet via 2G-nettet. Derfor kan du som ice-kunde bli påvirket, selv om vi ikke har eget 2G-nett.
Siden ice leier 2G nett av Telia, kan nedstegningen starte allerede i november 2024.
Vi vil legge til rette for at overgangen skjer så smidig som mulig, gjennom kartlegging og informasjon. Utfasingen av 2G vil kunne få konsekvenser for alle som leverer eller bruker utstyr kun benytter 2G-nett i dag.
Hvordan vil slukkingen av 2G-nettet påvirke meg?
Hvis du har utstyr som er avhengig av 2G-nettet, må du bytte ut dette til lignende utstyr som støtter 4G eller 5G. 2G benyttes i dag til tale, SMS og det som kalles maskin-til-maskin kommunikasjon.
I tillegg er det også en del eldre mobiltelefoner som bare støtter 2G. Hvis du er usikker på om din telefon kun støtter 2G, kan du gå innom din nærmeste ice-butikk, eller ta kontakt med vår kundeservice på chat eller telefon 21 00 00 00.
Hvordan vet du hvilket nett du er tilkoblet?
Mobilen din forteller deg ganske enkelt hvilket nett du er koblet på.
- Er du på 2G-nett, vil du som regel se «E», «EDGE» eller «GPRS»
- Er du på 4G-nett, vil du som regel se «4G» eller «LTE»
- Er du på 5G-nett, vil du som regel se «5G»
Hva bør du gjøre?
Vi anbefaler deg å undersøke om dine enheter har støtte for 4G og/eller 5G. Dersom du har enheter som kun har støtte for 2G, vil de ikke fungere når nedstengningen er gjennomført. Ved spørsmål kan du ta kontakt med din utstyrsleverandør.
Dersom du skal kjøpe nytt utstyr, bør du undersøke og forsikre deg om at det virker for 4G og/eller 5G.
Er du usikker på noe?
Vi skjønner godt at det ikke er lett å forstå hva dette faktisk betyr i hverdagen. Du kan alltid kontakte oss via vår kundeservice på 21 00 00 00 eller via chat.
Bytt til en mobiltelefon med 4G-Tale og få krystallklar lydkvalitet og bedre dekning. Alle mobiltelefoner i vår nettbutikk har støtte for 4G og 4G-Tale.