Se for deg et Norge uten mobilnett i noen timer, et par dager eller i ukesvis. Kanskje går tankene til en hverdag hvor du må klare deg uten Facebook eller Instagram på farten, men dette er bare toppen av isfjellet, mener kommunikasjonsdirektør i Ice, Reynir Johannesson
- Oppetiden og kvaliteten på dagens mobilnett er så høy at vi stoler på at de er tilgjengelige for oss døgnet rundt. Bruken øker, og samfunnets avhengighet til digital infrastruktur blir dermed større for hvert år som går. Paradoksalt nok er det altså det at mobilnettene er så bra, som har gjort oss sårbare for eventuell nedetid, sier Reynir Johannesson, kommunikasjonsdirektør i Ice.
Prøv å sette mobilen i flymodus
Johannesson sier at du selv kan teste hvordan et stengt mobilnett umiddelbart ville endret hverdagen din: - Prøv å sette mobilen din i flymodus. Da blir den fort mer en klokke og notatblokk, i stedet for det fantastiske verktøyet vi bruker hver eneste dag. Du må plutselig se på rutetabellene på busstoppet uten å vite om bussen er forsinket, og risikere at hverdagen blir mye mer uforutsigbar. Betalingsløsninger vil være nede eller ikke like tilgjengelige, og du kan bare glemme løsninger som for eksempel Vipps, sier han.
Ville rammet nesten alle bransjer
En hverdag uten Facebook, app for bussbilletten og Vipps er kjipt, men utilgjengelige mobilnett kunne også ført til langt mer alvorlige konsekvenser. - Det ville rammet tilnærmet alle bransjer. Det inkluderer tjenester innen helse og omsorg, transport- og logistikk, betalingsløsninger og alarmtjenester. Et fullstendig bortfall av mobilnett ville ført til at vi ikke kunne satse like stort på digitalisering, vi hadde mistet mange populære og ikke minst kritiske tjenester, og det ville resultert i økte utgifter for offentlig sektor, næringsliv og folk flest, slår han fast.
Ikke nok med kun to mobilnett
Mange tjenester som kobler seg til nettet ved hjelp av bredbånd og fiber, bruker mobilnett som reserveløsning. Her til lands er vi mer sårbare enn de fleste er klare over. - Norge var det siste landet i Europa med kun to landsdekkende mobilnett. Resten av Europa har minst tre, og det samme er standarden i Asia og Nord-Amerika. De to etablerte mobilnettene Norge har samme utstyrsleverandør, og med feil fra den ene leverandøren vil rundt 90 prosent av mobilkundene i Norge kunne miste dekningen. Det er derfor Ice nå bygger et tredje nett med Nokia som leverandør. Dette er viktig med tanke på sikkerhet og beredskap, sier Johannesson og gir et eksempel: Dersom alle bruker kun ett mobilnett og de går ned, er det norske samfunnet i krise. Men om kundene fordeler seg jevnt på tre nett, så vil 66 prosent av landets innbyggere og næringsliv kanskje ikke merke det. - Det vil alltid være noe nedetid, og som regel er det kun små lokale utfall grunnet strømbrudd eller kabelbrudd. Men det kan også være tilfeller der det er menneskelige feil, systemfeil, sabotasje eller naturen som river ned infrastruktur med vind, flom, ras eller snøskred. Derfor er det viktig at vi bygger opp infrastruktur som gjør at færrest mulig har nedetid samtidig, sier kommunikasjonssjefen.
I tillegg til at det er viktig å spre kunder på forskjellige mobilnett, er det altså viktig at nettverkene bygges med utstyr fra forskjellige leverandører. - Dersom en spesifikk utstyrsleverandør enten rammes av angrep, får en feil som sprer seg i flere nett eller samfunnet midlertidig mister tillit til den produsenten, så vil de mest kritiske tjenestene kunne flyttes til et annet nett med en annen utstyrsleverandør, sier Reynir Johannesson. - Med et tredje nett får vi også en helt ny mulighet til å skru sammen reserveløsninger, der du kan være primærkunde i ett nett, og ha en backupløsning i et annet. Dermed sikres du en helt utmerket oppetid. Dette har stor betydning for eksempel for bedrifter som selger mye over telefon, har en vakttelefon som alltid må være tilgjengelig eller er avhengig av gode kriseløsninger. Nedetid kan fort bety økonomiske tap, avslutter han.
Ice bygger Norges nye og moderne mobilnett for å gi deg dekningen og hastigheten du trenger til lav pris.
Ice-kunder har 99,6 prosent befolkningsdekning, som består i hovedsak av Ice sitt eget nett, men selskapet leier også nasjonal dekning av Telia mens utbyggingen pågår.
Det nye nettet klargjøres for 5G, og Ice har investert milliardbeløp i frekvenstillatelser for både 4G og 5G.
Ice-kunder kan surfe i et stabilt nett som er rangert som et av verdens beste mobilnett, og få HD-tale uansett hvem de ringer til i Norge.