Hos ice finner du abonnement til hele familien, og nå lanserer vi enda flere abonnement med ekstra lave priser til barn og unge! Samler du flere på en faktura, får du automatisk ekstra digital trygghet med forsikring mot ID-tyveri, Nettslett og Trygg Netthandel.
Netthandelen har skutt til værs den siste tiden på grunn av mange faktorer, men størst av alt på grunn av smittevern og stengte butikker. Handelen på norske nettbutikker økte med nesten 40 prosent i fjor, og var opp 80 prosent i februar i år sammenlignet med 2020. En undersøkelse utført av GroupM viser at kun 22 prosent mener det har blitt tryggere å handle på nett under pandemien (Kampanje.com).
Fant ikke varen i fysisk butikk
Vi i redaksjonen har tatt oss en prat med Mette. Hun har erfart å ha problemer med en dyr netthandel, og å ikke få hjelp når det ikke gikk som det skulle. Mette ble sendt rundt i ring fra nettbutikk til leverandør, da ingen ville ta på seg ansvaret. Dette er hennes historie.
– Vi hadde nettopp flyttet til nybygd hus, så vi trengte et nytt kjøleskap som stod i stil til resten av kjøkkenet. Designet på kjøkkenet var lagt opp for å kunne ha et side-by-side-kjøleskap, men de lokale butikkene hadde det ikke i fargen vi trengte. Derfor bestemte vi oss for å handle på nett.
– Jeg måtte lete litt rundt, men landet til slutt på en nettside som solgte det spesifikke merket vi ønsket, i fargen sort. Dette er noen år siden nå, så det var ikke så mange valgmuligheter for hvordan man skulle betale for seg. I dag finnes det jo løsninger som lar deg betale når du først får varen, forteller Mette. Nettsiden tilbød heller ikke faktura, så da ble det å betale hele beløpet med kort der og da. Totalen ble på 17 900 kr.
Raskt og enkelt ble fort og gærent
– Vi trengte å få kjøleskapet raskt levert, noe nettbutikken gikk god for at de skulle klare. Da pakken ble levert så virket alt til å være i orden. Siden det var snakk om et svært kjøleskap, som også måtte kobles til riktig med vannforsyning da det er isbit-integrert, så ventet jeg med å åpne pakken til mannen min kom hjem. Da fikk vi oss en uhyggelig overraskelse, forteller Mette.
– Det var to store bulker i kjøleskapet, en per dør. Bulkene var på akkurat samme sted som håndtakene, så vi tenkte at kjøleskapet må ha veltet. Hvis det har stått i innpakningen en stund, så er det ingen som ser at det sendes et produkt med skader. Første tanken som slo meg, var at det her kom til å bli ett evig mas å få orden i.
– Jeg fikk helt rett i den tanken, for jeg tok kontakt med nettbutikken umiddelbart. Der var de helt forvirret over at det kunne være skade på kjøleskapet. Nettbutikken hadde aldri opplevd noe lignende før, og stilte seg uforståelige til hele situasjonen, forteller Mette. De var utrolig ubehjelpelig og ba meg ta kontakt direkte med produsenten.
Mye frem og tilbake
De fleste produsenter med kjente navn produserer en god del mer enn bare kjøleskap. Kun det å starte en dialog tar evigheter, for de skal ha alt av informasjon for å vite spesifikt hvilket produkt det gjelder. Da vi endelig landet på riktig produkt og hva som hadde skjedd, så ble jeg bare sendt tilbake nettbutikken. Det var ikke noe de kunne gjøre, da det var nettbutikken som hadde solgt meg varen, forteller Mette.
– Da nettbutikken fikk høre dette, så begynte de å spørre om jeg hadde tatt kontakt med transportselskapet. Men da hadde jeg fått nok. Det er ikke forbrukers ansvar å måtte håndtere feil på varer som blir levert. Jeg fikk til slutt et svar på at nettbutikken ville dekke produsentens kostnader for å bytte ut dørene for oss.
– Det gikk jo bra til slutt, men man får følelsen av at hvis man slutter å purre, så tar de ikke initiativet selv. Hele opplevelsen gjorde meg veldig frustrert. Jeg som kunde måtte gjøre all jobben, og ble bare sendt rundt i ring. Man kan trygt si at jeg nå tenker meg ekstra om før jeg bestiller dyre ting på nett, forteller Mette. Å ha en tjeneste som Trygg Netthandel er jo gull, for da får du råd fra eksperter hvis det blir noe tull med leveransen.
Noen tips til å gjøre netthandelen litt tryggere
- Vit hvem du handler hos! Ta en ekstra runde for å se hvordan andre har opplevd å handle i nettbutikken.
- Velg den beste betalingsmåten! Selv pålitelige leverandører kan gjøre feil, og da er det greit å ikke ha brukt store summer på varer som ikke dukker opp.
- Sammenlign alltid priser! Hvis du har fått århundrets «deal», så kan det være for godt til å være sant.
Hvis uhellet er ute
Dersom varer du kjøper på nett ikke kommer frem, har skade eller du opplever problemer med reklamasjon får du hjelp til å ta saken videre. Ta en titt på vår trygghetspakke.
Trenger du hjelp og rådgivning? Slik kontakter du HELP.
Har du appen? Informasjon om hvordan du enkelt kan ta kontakt med HELP ligger tilgjengelig i ice-appen.