iceFamilie – ekstra digital trygghet for deg og dine
Vi legger flere og flere digitale spor, og de aller fleste har masse privat informasjon om seg lagret på nett. Men hva skjer når denne informasjonen kommer på avveie?
Vi legger flere og flere digitale spor, og de aller fleste har masse privat informasjon om seg lagret på nett. Men hva skjer når denne informasjonen kommer på avveie?
Hos ice finner du abonnement til hele familien, og vi har flere abonnement med ekstra lave priser til barn og unge! Samler du flere på en faktura, får du også automatisk vår trygghetspakke inkludert uten ekstra kostnad!
Som en aktør som selger mobilabonnement og data, er det også naturlig å jobbe med løsninger som gjør det trygt å bruke mobilen. Derfor inkluderer vi nå en trygghetspakke i iceFamilie – en forsikring som gir økt digital trygghet med tilgang til rådgivning og advokathjelp! Tjenesten inkluderer:
Har noen åpnet en bankkonto i ditt navn, tatt opp lån eller misbrukt ett av dine betalingskort? Da får du hjelp av advokat gjennom vår forsikringspartner HELP.
Få advokathjelp gjennom vår forsikringspartner HELP om du opplever netthets, eller ønsker veiledning og råd dersom noen har publisert bilder av deg uten din tillatelse.
Dersom varer du kjøper på nett ikke kommer frem, har skade eller du opplever problemer med reklamasjon får du hjelp til å ta saken videre. I tillegg dekker forsikringen også dersom barn under 10 år gjør feilkjøp av/i app.
ice redaksjonen har tatt en liten prat med Benedicte; en firebarnsmor som holder tritt med barnas digitale hverdag. Her er noen av hennes tanker rundt hvordan vår trygghetspakke kan hjelpe henne og familien hvis uhellet først skulle være ute.
I den digitale verden kan det virke enkelt å dele meningene dine med din sosiale krets, dele private bilder med noen du stoler på, eller å slenge ut en rask kommentar uten å helt tenke seg om før det er sendt. Det er lett å glemme at når noe ligger på nettet, så forblir det der.
Benedicte har aldri opplevd at barna har vært i konflikter på nett, men har fått med seg at ting har blitt sagt på skolen som får henne til å sperre opp øynene.
– Netthets-greiene har hittil ikke truffet oss, heldigvis, men barna har fortalt mye om ting som skjer mellom andre på skolen. Dani (11) er ikke helt i den alderen enda hvor det er så mye drama, men jeg har hørt en del historier fra Naima (14).
Nettslett er definitivt noe jeg tenker er en relevant tjeneste for Naima sin aldersgruppe og oppover, forteller Benedicte. Når de begynner på ungdomsskolen så er det mye som skjer, og det kan til tider bli endel drama. Nå foregår mye digitalt og derfor vanskeligere å oppdage for oss foreldre. Ting sprer seg jo raskt, man kan dele et bilde og plutselig har "alle" sett det.
– Jeg vet at på Naimas skole så har det vært tilfeller av å spre bilder på snap, hvor en gutt ble truet med å få nesa brukket for penger. Det er visst vanlig nå til dags. De skal virke kule og ‘tøffe’ seg litt foran gjengen.
Klassene og trinnene har fellesgrupper på sosiale medier for å holde kontakt, men det lages også mange små grupper hvor noen ikke får være med. Det kan fort bli mye ekskludering og baksnakking på nett. Det er nok mange som synes det er enklere å si stygge ting på nett, så det er også en forskjell fra før i tiden.
Når man først blandes opp i situasjoner hvor noen har hetset og spredt bilder, så kan det fort bli veldig emosjonelt. Man ender opp med å ikke tenke klart. Da er det bra å kunne lene seg på en nøytral part gjennom trygghetspakken i iceFamilie. Noen profesjonelle som er eksperter i det de driver med, og som ikke er involvert med følelser i prosessen.
– Vi voksne kan fort bli litt barn selv når problemene blir veldig personlige, så en tredjepart hjelper nok mye på å roe det hele ned.
Ofte blir ting snakket om i forskjellige settinger, som når vi sitter rundt bordet og spiser eller de forteller om ting som har skjedd på skolen. Jeg har ellers også funnet på å slenge ut en kommentar når det blir aktuelt. «Du må aldri dele nakenbilder!» og lignende, forteller Benedicte med et smil.
– Vi snakker ganske åpent her i hjemmet om hva som er greit og ikke greit. Å ta én enkeltprat om nettvett og hva man burde passe på når man er på nett kan fort bli litt kunstig. Jeg må mene det for å ytre det. Når det kommer ut av det blå uten at ungene har vært involvert, så blir det fort bare rart.
Vi lever et veldig ‘family life’, med to små på tre og fire, så med to eldre unger attpåtil så er det ikke mye tid eller overskudd til å følge med på mobilen til barna, forteller Benedicte
– Det fungerer litt som et tillitssystem, for det er ikke sånn at man rekker over alt man egentlig burde. Da oppleves det godt å vite at du kan få en hjelpende hånd gjennom trygghetspakken i iceFamilie.
Det er ikke bare nettslett som er relevant i denne sammenhengen, noen ganger ønsker man å handle litt, og det kan fort bli litt tråkig. Hva gjør du hvis pakken din ikke kommer frem, er ødelagt, eller du må krangle om reklamasjonsretten? Med trygghetspakke i iceFamilie i ryggen så slipper du alt det maset, og kan heller la de profesjonelle ta seg av det.
Benedicte har selv opplevd en pakke her og der som ikke har klart å komme frem, og at man ikke kan finne tid til å løse det.
Det er ikke bare mannen min eller jeg som bestiller ting på nett, forteller Benedicte. Det hender at Naima også kommer med en liste og spør; «kan jeg kjøpe disse tingene?», og da sier jeg greit, men at hun må betale det selv. Da kan trygghetspakken fort bli nyttig når det er flere i familien som handler ting på nett.
– Det er selvfølgelig sånt som kan skje når man bestiller varer på nett, men man kan fort bli litt stressa mens man prøver å løse problemet. Da kan jeg forestille meg at det er en supertrygghet å ha sånn hjelp i bakhånd. Det er ikke alltid man har tid til å deale med det i en hektisk hverdag.
ID-tyveri har blitt mer vanlig med årenes løp, og påvirker langt flere enn man skulle trodd. En undersøkelse utført av Respons Analyse på vegne Skatteetaten og Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), viser at over 100.000 som bor i Norge har opplevd å bli utsatt for ID-tyveri (Skatteetaten).
Benedicte har ikke personlig opplevd å bli utsatt for ID-tyveri, og det samme vil gjelde de aller fleste. Det betyr likevel ikke at man ikke bør tenke på forebyggende nettvaner.
Noen enkle og gode tips til å forebygge ID-tyveri:
Hvis uhellet likevel først skjer og dine personlige opplysninger er på avveie, kan du få hjelp gjennom trygghetsfordelene med iceFamilie. Gjennom vår forsikringspartner HELP vil du få både rådgivning og hjelp av advokater som er eksperter på nettopp slike saker.
Ønsker du å være på den trygge siden? Finn ut av hvordan du kan få trygghetsfordelene inkludert i iceFamilie.
Trenger du hjelp og rådgivning? Slik kontakter du HELP.
Har du appen? Informasjon om hvordan du enkelt kan ta kontakt med HELP ligger tilgjengelig i ice-appen.