ice.net ice.net

Problemer med tjenesten i utlandet?

Får du ikke ringt eller sendt SMS fra utlandet? Eller har du problemer med mobildata? Slå av og på telefonen, vent i noen minutter og se om problemet er løst. Om ikke, følg instruksjonene under for å sikre at du har rette innstillinger. Finner du ikke svar på det du søker, er du velkommen til å ta kontakt med vårt kundesenter.

Ingen tjeneste

Veiledning – Ingen mobiltjenester i utlandet - Android

Hvis du opplever at du ikke har tjeneste i utlandet kan du prøve å endre innstillingene på SIM-kortet slik at kortet aktiveres i utlandet.

Finn ikonet for SIM-menyen, den heter ice.net

Velg Internat. Roaming

Velg Modus

Velg Manuell

Aktiver Roamingnett

NB! Vær oppmerksom på at det er viktig å sette SIM-programmet tilbake til «Hjemmenett», eller at du velger «Automatisk» i roaming-menyen. Gjør du ikke det, vil du ikke ha tjeneste i Norge.

Veiledning – Ingen mobiltjenester i utlandet - iPhone

Hvis du opplever at du ikke har tjeneste i utlandet kan du prøve å endre innstillingene på SIM-kortet slik at kortet aktiveres i utlandet.

Gå til innstillinger og velg Telefon

Velg Sim-programmer

Velg Internat. Roaming

Velg Modus

Velg Manuell

Velg Roamingnett

NB! Vær oppmerksom på at det er viktig å sette SIM-programmet tilbake til «automatisk» når man returnerer til Norge. Gjør du ikke det, vil du ikke ha tjeneste i Norge.

Problemer med mobildata i utlandet

Har problemer med mobildata i utlandet, men kan ringe og sende SMS

Det kan være flere årsaker til dette, det første som kan være lurt å sjekke er innstillinger for mobildata. Dette oppsettet er varierende fra telefon til telefon, velg din telefontype og legg inn de korrekte innstillingene hvis disse mangler.

Automatisk oppsett av APN-innstillinger - Android

Har du problemer med mobildata i utlandet, må du sjekke at APN-innstillingene er korrekte. Gjør følgende:

Gå til "Innstillinger" og velg "Mobilnett"

Aktiver dataroaming for bruk av mobildata i utlandet, ekstra kostander kan påløpe

Velg "Tilgangspunktnavn"

Slett alle APN innstillinger som ligger her fra før

Deretter kan du sende SMS med kodeord ALL til 8530, du vil få tilsendt innstillinger for mobildata og MMS, og kan installere disse automatisk.

Hvis dette ikke fungerer må du legge inn innstillinger manuelt.

Manuelt oppsett av Mobildata og MMS - Android
  1. Gå til "Innstillinger"
  2. Velg "Mobilnett"
  3. Aktiver dataroaming (det vil ikke påløpe ekstra kostander når du befinner deg i Norge, deaktiver derfor denne i utlandet hvis du vil unngå ekstra kostnader for bruk av mobildata.)
  4. Velg "Tilgangspunktnavn"

    Mobildata

  1. Velg "Legg til" og fyll inn følgende:
  2. Navn: ice.net
  3. APN: ice.net
  4. APN-type: default,supl

    MMS

  1. Gå ned til MMS-fanen og fyll inn i feltene:
  2. Navn: mms.ice.net
  3. APN: mms.ice.net
  4. Brukernavn: mms
  5. MMSC: http://mms
  6. MMSC-proxy: 10.10.10.10
  7. MMSC-port: 80
  8. APN-type: mms
  9. De andre feltene skal være blanke.

Sony

Gå inn i hovedmenyen, og finn «Innstillinger» og velg «Mer», og deretter «Innstillinger for mobilnett». Velg tilgangspunktnavn for å til apn for mobildata og mms. Husk å velge å lagre innstillingene.

LG

OBS: APN type: default, supl
Uten dette fungerer ikke mobildata og mms samtidig. Dette gjelder også en del HTC telefoner.

OBS: kan gjelde flere Android-telefoner vi ikke har testet med.

Manuelt oppsett av Mobildata og MMS - iPhone

Slik går du fram for å sette opp mobildata og MMS-meldinger på iPhone:

Gå til "Innstillinger" og velg "Mobilnett"

Velg "Mobildatavalg" (Før du går videre, sjekk at LTE (4G) er aktivert under "Tale og data". Da kan du motta 4G-dekning.)

Aktiver Dataroaming hvis du er i utlandet

Velg "Mobildatanettverk"

Fyll inn følgende felt under Mobildata

APN: ice.net

Fyll inn følgende felt under MMS

APN: mms.ice.net
MMSC: mms
MMS-proxy: 10.10.10.10

Etter at innstillingene for MMS er lagt inn må iPhone restartes. (Av og på med flight mode vil ikke fungere for alle). Når du returnerer til Norge må du sjekke at innstillinger for MMS ligger i telefonen, hvis ikke må de legges inn igjen.

    International Roaming Debug

  1. Verifiser at International Roaming applet står i «automatisk» modus. Hvis ikke -> Sett i automatisk modus.
  2. Sjekk sponsor IMSI status i roaming applet. Hvis ikke «Roamingnett aktivt» velg manuell modus og sett «Roamingnettverk».
  3. Når alt over er gjort, restart telefonen og søk manuelt etter nettverk. Når man er koblet til bør man velge «automatisk modus» igjen.
  4. Hvis IMSI-status er korrekt – «Roamingnett aktivt», den tilkoblingsproblemer kan være resultat av tregt nettverkssøk.
  5. Slå av 4G i telefonen kan redusere søketid.

Manuelt oppsett av Mobildata og MMS - Windows Phone 8.0

Slik går du fram for å sette opp mobildata og MMS-meldinger på Windows Phone 8:

Gå til "Innstillinger" og velg "Tilgangspunkt"

Under "tilgangspunkt", trykk +

I feltet: "APN for Internett" legges også inn: ice.net

I samme meny, tilgangspunkt, kan man også velge å legge til apn for MMS. Innstillingene som over.

Manuelt oppsett av Mobildata og MMS - Windows Phone 8.1

Slik går du fram for å sette opp mobildata og MMS-meldinger på Windows Phone 8.1:

Gå til "Innstillinger" og velg "mobilnettverk + simkort"

Velg "Manuelt Internett APN" slik at dette er på

Velg "redigert internett APN" og legg inn: "ice.net"

I samme meny, kan man også velge å legge til apn for MMS. Innstillingene som over.

Manuelt oppsett av Mobildata og MMS - Windows Phone 10

Slik går du fram for å sette opp mobildata og MMS-meldinger på Windows Phone 10:

Gå til "Innstillinger" og velg "Nettverk og trådløst"

Velg "Mobiltelefon"

Velg "SIM-kort" og deretter "SIM-instillinger"

Velg "Tilgangspunkt for Internett"

Legg inn: "ice.net"

Husk: Huk av for at man skal bruke tilgangpunkt (APN) for LTE

I samme meny, tilgangspunkt, kan man også velge å legge til tilgangspunkt for MMS. Innstillingene som over.

Kundeservice

Du kan ringe oss på:
21 00 00 00
Mobil og Mobilt bredbånd
Hverdager: 08:00 - 20:00
Lørdag: 08:00 - 16:00

Personvern og sikkerhet

Personvernloven
ICE Norge AS bruker varemerket ice.net i all sin kommunikasjon. ice.net’s behandling av personopplysninger skjer i samsvar med Personvernloven.

Cookies - informasjonskapsler
En cookie er en liten tekstfil/informasjonskapsel som blir lagret på din harddisk av nettstedet du besøker. Filen inneholder informasjon og blir blant annet brukt til å støtte deg som bruker og gjør det mulig for oss å tilpasse nettsidene til dine behov. Det medfører ingen sikkerhetsrisiko for deg, og gjør at vi kan tilby deg en tjeneste som virker best mulig.

Du finner mer informasjon om personvern og personvernrelaterte saker på blant annet internettsidene til Datatilsynet og Trygg bruk, et tverreuropeisk EU-støttet prosjekt som arbeider med å øke kunnskapen om Trygg Bruk av Internett for barn og unge.

Kontaktskjema

* Henvendelsen gjelder:

* Emne:

Er du kunde?

Kundekategori:

Har du sendt et spørsmål til oss så svarer vi så fort som mulig. Sjekk at e-postadressen din er korrekt. Haster det, anbefaler vi at du ringer.

* = Obligatorisk felt