ice.net ice.net

Kundeservice Mobil

Her finner du løsninger på ofte stilte spørsmål. Kontakt gjerne vårt kundesenter eller spør oss på Facebook hvis du ikke finner det du leter etter.

Ofte stilte spørsmål

Jeg ønsker å bruke personsvar / talemeldinger, hvordan gjør jeg dette?

Ice.net har felles personsvarnummer (+47) 47919191 som gjelder for samtlige kunder. Har du fått nytt SIM-kort etter 1. juni skal du benytte personsvarnummer (+47) 46510000. Ved å ringe nummeret fra din egen telefon vil du komme rett til din private talepostkasse. For å aktivere og lese inn en personlig talemelding vennligst følg menyvalgene som blir opplest. Tastevalgene for dette er; 3, 1, 1, *, 2. Hvis du ønsker veiledning ta kontakt med Kundeservice på telefon 08200.

Hva skjer når jeg har brukt opp min datakvote?

Dataen tilbakestilles ved den første hver måned, det vil si at du starter hver måned med blanke ark. Når du har brukt opp din datakvote kan du bestille enten 1 eller 3 GB data.

Bestilling av mer data kan gjøres på følgende måter:

  • Via Min Side
  • Via vår ice.net app
  • SMS - skriv «DATA 1GB» eller «DATA 3GB» og send til 08200.
  • Ring Kundeservice på 08200

Hvorfor er første faktura høyere enn forventet?

Månedsavgiften på ditt nye mobilabonnement faktureres forskuddsvis. Første faktura inkluderer derfor tiden fra du ble kunde til faktura ble sendt ut, samt månedsavgiften for denne måneden. Fakturabeløpet på første faktura vil derfor være høyere enn en månedsavgift. På fremtidige fakturaer vil du faktureres en månedsavgift per faktura. Se eksempel her. Under abonnementssammendrag kan du se for hvilken periode fakturaen gjelder for.

Hvordan kan jeg sperre mobilen min som har blitt mistet/stjålet?

Dersom mobilen din er mistet eller stjålet anbefaler vi at du sperrer abonnementet så raskt som mulig. Kontakt vår Kundeservice på telefon 08200 så kan vi hjelpe deg.

Vi har en døgnåpen sperretjeneste som kan kontaktes på telefon 08200 etter at Kundeservice er stengt.

Telefonen min er sperret, jeg har tastet feil PIN-kode, hva gjør jeg?

Hvis PIN-koden til SIM-kortet er tastet inn feil tre ganger blir SIM-kortet sperret, og man kan ikke ringe eller bruke mobildata. For å åpne telefonen igjen må PUK-koden tastes inn. Du finner PUK koden på Min Side eller i Min Side-appen, og du kan også få den ved å ringe Kundesenteret på 08200 eller via vårt kontaktskjema.

På de fleste mobiltelefoner tastes PUK-koden inn direkte. Det er imidlertid noen mobiltelefoner som krever følgende inntastning: ** 05 * PUK-kode 1 * ny PIN-kode * gjenta ny PIN-kode #

Hvordan kan jeg få eFaktura eller AvtaleGiro?

Med e-faktura får du fakturaen ferdig utfylt rett i din nettbank. Det eneste du behøver å gjøre for å gjennomføre betalingen er å godkjenne. Det tar i underkant av en ukes tid fra du aktiverer eFakturaen til den fungerer, gjør derfor følgende innstillinger i god tid før fakturautsendelse.

Automatisk bestilling av eFaktura via din nettbank

  • Når du skal betale en regning fra ice.net i din nettbank, velg ja til eFaktura. Din neste faktura vil nå komme direkte til nettbanken din.

Manuell bestilling av eFaktura via din nettbank

  • Logg inn i nettbanken din og finn frem til valget som heter eFaktura.
  • Her kan du registrere eFaktura-avtalen og du bruker ditt kundenummer hos ice.net som referanse. Kundenummeret står på fakturaen din fra ice.net.
  • Følg videre anvisningene til din bank.

Det er per i dag ikke mulighet til å benytte seg av avtalegiro, men vi jobber med å få dette tilgjengeliggjort. Inntil videre kan du benytte deg av eFaktura hvis du ønsker det.

Hvem har rett til å bestille eller gjøre endringer i bedriftsabonnementet?

Som ansatt har du oversikt over ditt eget abonnement, og som daglig leder har du den overordnede oversikten over bedriftsabonnementet. Ved bestilling av nye abonnement må daglig leder eller en med signaturrett i din bedrift ringe oss. Trenger du administratortilgang send oss en mail på bedrift.mobil@ice.net. Ved spørsmål ta kontakt med Kundeservice på telefon 08200.

Jeg ønsker å avslutte mitt abonnement, må jeg betale bruddgebyr?

Avtalebinding: Ved 24 måneders avtalebinding koster det kr 3000,- eks moms per nummer å avslutte et abonnement. Dette gjelder uavhengig av hvor lang bindingstid du har igjen. Ønsker du å bytte til et privatabonnement gjelder det samme bruddgebyret.

Utkjøpsbinding: Kjøpte vi ut din bindingstid fra din forrige operatør så vil bruddgebyret være tilsvarende det beløpet vi kjøpte det ut for. Ved 24 måneders binding koster det kr 1200,- eks moms og ved 36 måneders binding koster det kr 3000,- eks moms.

Telefonbinding: Har du kjøpt telefon med et abonnement fra oss er det en binding på 1 eller 2 år. Bruddgebyret vil være tilsvarende det du mangler å betale for telefonen.

Problemer med Apps (VG, Facebook, Pokemon Go etc.)?

Enkelte av våre kunder har opplevd veldig langsom datatrafikk på apper som VG, Facebook, Pokemon Go, og også andre apper har vært berørt. Feilen er rettet og du skal ikke lenger oppleve treg datatrafikk når du benytter disse appene.

Viderekobling

Viderekobling betyr at du setter over alle samtaler fra ditt mobilnummer til et annet nummer, eller til mobilsvar. Viderekobling kan aktiveres via Min Side.

Viderekobling koster det samme som ordinære samtalepriser. I alle abonnement med inkludert tale, eller til interne nummer for de med løpende priser, vil det derfor ikke koste ekstra å viderekoble telefonen til et vanlig fast- eller mobilnummer og telefonsvarer.

Viderekobler du derimot til et spesialnummer (800-nummer eller femsifret nummer) vil det påløpe kostnader, med mindre nummeret du viderekobler til er gratis å ringe. Viderekobler du til utland gjelder egne satser.

Nye prisplaner

Jeg har abonnement som nå er utgått, kan jeg nå kjøpe nye abonnement fremover?

Det er ikke mulig å ha en kombinasjon av gamle og nye abonnement. Eksisterende kunder kan fortsatt bestille abonnement på gammel portefølje, men ønsker din bedrift abonnement fra ny portefølje må alle bedriftens abonnement endres til de nye abonnementene. Bindingstiden vil da overføres og du kan ikke flytte tilbake til gammel portefølje når du først har byttet til nye abonnement.

Hvilke fordeler vil mitt selskap få ved å bytte til nye abonnement?

På ny abonnementsportefølje vil vi løpende lansere nye tjenester som kun vil være tilgjengelige på de nye abonnementene. Ekstra datakvoter er rimeligere på ny portefølje (1 GB for 79 kr og 3 GB for 179 kr).

Det nye 1 GB abonnementet vil være gunstig for noen få av mine ansatte. Jeg ønsker å endre noen av våre 2 GB-abonnement til 1 GB. Hvordan går jeg frem?

Din bedrift kan bytte til de nye abonnementene, men alle bedriftens eksisterende abonnement må da overføres til ny portefølje. Eventuell bindingstid videreføres.

Kan min bedrift bytte til ny portefølje selv om vi har bindingstid?

Ja, men bindingstid videreføres da i henhold til avtaletid.

Bindingstiden vår er på vei til å gå ut. Jeg vil gjerne fortsette som kunde til samme pris, men uten binding, kan jeg det?

Kampanjeprisen gjelder i bindingsperioden. Når denne utgår, reguleres prisen i henhold til avtalen, eller bedriften bytte til ny portefølje til veiledende priser uten binding.

Må jeg ha Mobil Bedrift på ny portefølje?

Nei, Mobil Bedrift kan kjøpes ved siden av, hvis bedriften har behov for det. Hvis abonnementet skal være tilgjengelig som en del av sentralbordløsningen til bedriften, må abonnementet være tilknyttet Mobil Bedrift.

Min Side

Min Side

Som kunde hos ice.net har du tilgang til Min Side hvor du enkelt kan få full oversikt over ditt kundeforhold med oss. Du må ha et aktivt abonnement for å benytte deg av tjenesten.

Min Side kan du:

  • Få oversikt over ditt abonnement og dine tjenester
  • Sjekke ditt forbruk samt se detaljer vedrørende ditt abonnement
  • Endre dine kontaktopplysninger
  • Kjøpe ekstra datakvoter
  • Legge til utlandspakker
  • Laste ned dine fakturaer

Ny kunde / Glemt passord / Endre passord

Gå inn på Min Side. Er du ny kunde eller har glemt passordet ditt så trykk på «glemt passord». Tast deretter inn telefonnummeret ditt og du vil få tilsendt et passord på SMS. Bruk dette passordet når du logger inn første gang. Du kan også ringe vår Kundeservice på 08200 og vi kan hjelpe deg med å opprette et midlertidig passord.

Når du er inne på Min Side kan du endre passord ved å gå inn på «personopplysninger».

Faktura

Ny kunde

Er den første fakturaen din høyere enn forventet? Månedsavgiften på ditt nye mobilabonnement faktureres forskuddsvis. Første faktura inkluderer derfor tiden fra du ble kunde til faktura ble sendt ut, samt månedsavgiften for denne måneden. Fakturabeløpet på første faktura vil derfor være høyere enn en månedsavgift. På fremtidige fakturaer vil du faktureres en månedsavgift per faktura. Under abonnementssammendrag kan du se for hvilken periode fakturaen gjelder for.

Kvartalsvis faktura

Det er ikke mulig å få en kvartalsvis faktura.

Endre fakturaadresse

For bedriftskunder må daglig leder i din bedrift eller noen med administratortilgang gjøre dette. Endring av adresse kan enkelt gjøres på Min Side.

Fakturakopi

I et bedriftsabonnement har dere forskjellige tilganger avhengig om du er administrator eller bruker. Er du administrator finner du fakturakopi på Min Side.

E-faktura

Med e-faktura får du fakturaen ferdig utfylt rett i din nettbank. Det eneste du behøver å gjøre for å gjennomføre betalingen er å godkjenne. Det tar i underkant av en ukes tid fra du aktiverer e-fakturaen til den fungerer, gjør derfor følgende innstillinger i god tid før fakturautsendelse.

Automatisk bestilling av e-faktura via din nettbank

  • Når du skal betale en regning fra ice.net i din nettbank, velg ja til e-faktura. Din neste faktura vil nå komme direkte til nettbanken din.

Manuell bestilling av e-faktura via din nettbank

  • Logg inn i nettbanken din og finn frem til valget som heter e-faktura.
  • Her kan du registrere eFaktura-avtalen og du bruker ditt kundenummer hos ice.net som referanse. Kundenummeret står på fakturaen din fra ice.net. Se eksempel her.

Avtalegiro

Det er per i dag ikke mulighet til å benytte seg av avtalegiro, men vi jobber med å få dette tilgjengeliggjort. Inntil videre kan du benytte deg av eFaktura hvis du ønsker det.

Digipost

Dersom du har valgt papirfaktura hos oss og samtidig har aktivert Digipost vil fakturaen sendes til din digitale postkasse i stedet for per post. Husk at fakturaen fortsatt må legges til betaling i nettbanken, med mindre du har aktivert avtalegiro. For å lese mer om Digipost og hvilke banker som tilbyr tjenesten, klikk her.

Bestill e-postfaktura

E-postfaktura er helt identisk med vår papirfaktura. Forskjellen er at du får e-postfakturaen tilsendt rett i mailboksen din i stedet for tradisjonell postforsendelse. Fakturaen blir sendt i pdf-format, og er derfor enkel å skrive ut eller videresende. Endring til e-postfaktura gjøres enten ved å kontakte kundeservice på 08200, gjennom vårt kontaktskjema, eller ved å sende en e-post til bedrift.mobil@ice.net.

Innholdstjenester

Innholdstjenester er en betegnelse som omfatter alle varer eller tjenester som er kjøpt via mobil. Eksempler på dette kan være nummersøk, parkering og kjøp av spill. Når du har mottatt en SMS fra en slik tjenestetilbyder skal det stå en beskrivelse på hvordan du stopper tjenesten i meldingen. Dersom du har kjøpt en innholdstjeneste vil dette være synlig i fakturaen du mottar fra ice.net.

Priser spesialnummer

Klikk her for å se vår fullstendige prisliste.

MVA.

Alle priser for bedrift er eksklusiv moms.

Abonnement

Ulike typer SIM-kort

SIM-kortet du mottar fra ice.net er et 3-delt kort som passer til de ulike mobiltelefonene i markedet. Press enkelt ut den størrelsen du trenger på SIM-kortet til din mobil.

Forventet hastighet og dekning

Vi tilbyr en teoretisk nedlastningshastighet på 50 Mbit/s uavhengig av abonnementstype, men hvilken hastighet du oppnår påvirkes av flere faktorer:

  • Avstand til basestasjon
  • Antall brukere som er koblet opp mot samme basestasjon
  • Tidspunkt på døgnet
  • Hvilken telefon du benytter
  • Topografiske forhold (fjell, daler, skog)
  • Bygningsmasse (stål, betong, skjermet glass)

ice.net tilbyr alle nett-teknologier på alle abonnementer uten ekstra kostnader. Det vil si 2G, 3G, 3G+ og 4G.

Fryse abonnement

Ønsker du å fryse ditt abonnement? Kontakt Kundeservice på telefon 08200 for å se hva dine muligheter er.

Bestille, endre eller si opp et bedriftsabonnement

Som ansatt har du oversikt over ditt eget abonnement, men som daglig leder har du den overordnede oversikten over bedriftsabonnementet. Ved bestilling av nye abonnement må daglig leder eller en med signaturrett i din bedrift ringe oss. Trenger du administratortilgang send oss en mail på bedrift.mobil@ice.net. Ved spørsmål ta kontakt med Kundeservice på telefon 08200.

Gjenåpning av abonnement

For å gjenåpne et abonnement trenger vi å se en gyldig kvittering på at det skyldige beløpet er betalt. En gyldig kvittering kan f.eks. være et bilde av transaksjonen i nettbanken. Det koster kr 250 å gjenåpne et abonnement. Ring vår Kundeservice på telefon 08200 eller send en mail til bedrift.mobil@ice.no

Bestille SIM-kort og tvilling/trilling-kort

For å bestille SIM-kort kan du ta kontakt med Kundeservice på 08200 eller besøke en ice.net forhandler.

Forventet dataforbruk

Hvor mye data kan du bruke?

1 GB / 1000 MB data tilsvarer:

  • 2000 e-poster med vedlegg
  • 50 000 e-poster uten vedlegg
  • 1800-2000 nettavissider
  • 10 timer radiostreaming/Spotify/Wimp

10 MB data tilsvarer:

  • 20 e-poster med vedlegg
  • 500 e-poster uten vedlegg
  • 18-20 mobile nettsider sider
  • 6 minutters radiostreaming/Spotify/wimp

Sperre uønskede kostnader

Ønsker du å aktivere en sperre på abonnementet ditt kan dette gjøres ved å kontakte Kundeservice på 08200. Vi kan sperre følgende tjenester:

  • Mottak av innholdstjenester
  • Samtaler til utland
  • Teletorg

Sperre ved tap av mobil

Dersom mobilen din er mistet eller stjålet anbefaler vi at du sperrer abonnementet så raskt som mulig. Kontakt vår Kundeservice på telefon 08200 så kan vi hjelpe deg. Vi har en døgnåpen sperretjeneste som kan kontaktes på telefon 08200 etter at Kundeservice er stengt.

Jeg ønsker å avslutte mitt abonnement, må jeg betale bruddgebyr?

Avtalebinding: Ved 24 måneders avtalebinding koster det kr 3000,- eks moms per nummer å avslutte et abonnement. Dette gjelder uavhengig av hvor lang bindingstid du har igjen. Ønsker du å bytte til et privatabonnement gjelder det samme bruddgebyret.

Utkjøpsbinding: Kjøpte vi ut din bindingstid fra din forrige operatør så vil bruddgebyret være tilsvarende det beløpet vi kjøpte det ut for. Ved 24 måneders binding koster det kr 1200,- eks moms og ved 36 måneders binding koster det kr 3000,- eks moms.

Telefonbinding: Har du kjøpt telefon med et abonnement fra oss er det en binding på 1 eller 2 år. Bruddgebyret vil være tilsvarende det du mangler å betale for telefonen.

Nedlastinger

Eierskifteskjema

Her kan du laste ned eierskifteskjema. Husk at begge parter involvert må signere for at eierskifte skal være gyldig. Det må også fremgå om nåværende eller ny juridisk eier skal overta bindingstid og eventuelt bruddgebyr.

Personvernopplysninger

Behandling av personopplysninger

Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson, for eksempel navn, adresse, telefonnummer og epostadresse. Behandling av personopplysninger vil ifølge personopplysningsloven si enhver bruk av personopplysninger, som for eksempel innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering eller en kombinasjon av slike bruksmåter.

Behandlingsansvarlig

ICE Communication Norge AS er behandlingsansvarlig, og våre kunder skal være trygge på at vi behandler personopplysninger innenfor gitte rammer og i samsvar med gjeldende lover / forskrifter, samt Datatilsynets konsesjon til å behandle slike opplysninger.

ice.net’s behandling av personopplysninger

De personopplysninger som innhentes er nødvendige for at selskapet skal kunne administrere abonnementet, oppfylle selskapets avtaleforpliktelser og forøvrig kundenes ønsker. Opplysningene vil kunne bli benyttet i markedsanalyser. ice.net forbeholder retten til å senere implementere statistisk måling og analyse for å forbedre abonnementets funksjonalitet. Slik informasjon vil i utgangspunktet ikke inneholde identifiserbare personlige opplysninger. Dersom unntak fra dette vil forekomme når ice.net implementere analyseverktøy i abonnementet, vil disse vilkår oppdateres med konkret informasjon om eventuelle unntak. Personopplysningene kan for de nevnte formål også utleveres til selskap/organisasjoner ice.net samarbeider med, så vel innenfor som utenfor EØS- og EU-området. Dersom ice.net har opplysningsplikt overfor offentlig myndighet, vil opplysninger bli overlevert i henhold til myndighetenes krav. Opplysningene vil også kunne bli benyttet til å gi kunden informasjon om selskapets/samarbeidsorganisasjonens tjenester forøvrig.

Innsyn og retting

I henhold til personopplysningslovens § 18 har man krav på innsyn i de opplysninger som er registrert. Innsyn kan fås ved å sende en skriftlig henvendelse til Kundeservice. Dersom registrerte opplysninger er feil eller ufullstendige kan du kreve disse rettet i henhold til personopplysningslovens § 27.

Oppbevaring og sletting

I henhold til personopplysningslovens § 28 skal opplysninger slettes dersom disse ikke lenger er nødvendig ut fra det formålet de ble lagret for. ice.net lagrer personopplysninger om kunder i henhold til den enhver tid gjeldende lovgivning.

Innstillinger for mobil

Manuelle innstillinger for iPhone

De aller fleste får tilsendt oppsett for aktivering av MMS og Internett automatisk. Dersom dette ikke skjer, eller noe feiler kan du følge prosedyren under.

Slik går du fram for å sette opp data og MMS-meldinger på iPhone:

  • Gå til Innstillinger.
  • Velg Mobilnett.
  • Velg Mobildatavalg.
  • Velg Tale og data, sjekk at LTE (4G) er aktivert, da kan du motta 4G-dekning
  • Gå tilbake til Mobildatanettverk.

Fyll inn følgende:

MOBILDATA

Under MOBILDATA skal APN-feltet være fylt inn med ice.net og de andre feltene skal være blanke.

MMS

For å sette opp MMS-innstillinger skal du fylle ut:

  • Gå ned til MMS-fanen og fyll inn feltene:
  • APN: mms.ice.net
  • MMSC: mms
  • MMS-proxy: 10.10.10.10
  • Slå av og på telefonen for å implementere endringene

De andre feltene her skal være blanke. Skulle det ikke fungere, velg «Nullstill innstilinger» og fyll inn feltene igjen. Hvis MMS ikke fungerer etter du har vært i utlandet eller du har oppgradert telefonen din, kan du måtte legge inn innstillinger for MMS på nytt. Vi jobber med å finne en løsning, så innstillingene oppdateres automatisk. NB! Dette gjelder også hvis du har oppgradert til iOS 10.

Her kan du se hvordan det ser ut på telefonen.

I UTLANDET

I utlandet må «Dataroaming» aktiveres hvis du ønsker å bruke mobildata. Her kan du se hvordan det ser ut på telefonen.

DELT INTERNETT

APN-feltet skal fylles inn med ice.net
De andre feltene skal være blanke.

Manuelle innstillinger for Android

De aller fleste får tilsendt oppsett for aktivering av MMS og Internett automatisk. Dersom dette ikke skjer, eller noe feiler kan du følge prosedyren under.

Slik går du fram for å sette opp data og MMS-meldinger på Android-telefoner: (Det vil være variasjoner i fremgangsmåten, og du vil finne en nøyaktig veiledning for din telefonmodell i brukerveiledningen til din telefon).

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Velg Tilgangspunktnavn

Fyll inn følgende:

MOBILDATA
  • Navn: ice.net
  • APN: ice.net
  • APN-type: default,supl
MMS

Velg «Legg til» og fyll inn følgende:

  • Navn: mms.ice.net
  • APN: mms.ice.net
  • Brukernavn: mms
  • MMSC: http://mms
  • MMS-proxy: 10.10.10.10
  • MMS-port: 80
  • APN-type: mms

De andre feltene skal være blanke.

Når du er i utlandet, kan det hende at innstillingene slettes og de må tastes inn på nytt hvis du ønsker å sende MMS i utlandet. Vi jobber med å finne en løsning, så innstillingene oppdateres automatisk.

Hvis du har problemer med å legge inn innstillingene, forsøk å sende en SMS til 8530 med kodeord: ALL. Da vil du få tilsendt konfigurasjonsmeldinger og kan installere mobildata og MMS. Bemerk at det ikke er alle telefoner som støtter denne tjenesten.

Her kan du se hvordan det ser ut på telefonen.

Manuelle innstillinger for Windows phone/(Windows Phone 10)

Windows Phone 10

Slik går du frem for å sette opp data og MMS-innstillinger på Windows Phone 10.

Manuelt oppsett av data:

  1. Gå til hovedmeny, velg Innstillinger
  2. Velg «Nettverk og trådløst»
  3. Velg «Mobiltelefon og SIM-kort»
  4. Velg SIM-innstillinger
  5. Velg «Legg til internett APN» i feltet «APN» fyller du inn: ice.net (hvis det ikke allerede ligger der).
  6. For å sikre at du har data husk å huke av for «Bruk dette tilgangspunktet for APN For LTE….» og «Bruk denne profilen»

Manuelt oppsett av MMS:

  1. Gå tilbake til «SIM-innstillinger»
  2. Velg «Legg til MMS-APN» i feltet «APN» fyller du inn: mms.ice.net (hvis det ikke allerede ligger der).
  3. Velg «rediger MMS-APN»
  4. I feltene «Profilnavn» og «APN» fyller du inn: mms.ice.net
  5. I feltet «proxy server» fyller du inn: 10.10.10.10
  6. I feltet «proxy port» fyller du inn: 80
  7. I feltet «MMSC» fyller du inn: http://mms/
  8. I feltet «MMSC port» fyller du inn: 80
Windows Phone 8.1

Slik går du frem for å sette opp data og MMS-innstillinger på Windows Phone 8.1.

Manuelt oppsett av data:

  1. Gå til hovedmeny, velg Innstillinger
  2. Velg «mobilnettverk + SIM-kort»
  3. Aktiver «Manuelt Internett APN»
  4. Velg «rediger internett-APN»
  5. I feltet «APN» fyller du inn: ice.net

Manuelt oppsett av MMS:

  1. Gå tilbake til «Mobilnettverk + SIM-kort»
  2. Velg «rediger MMS-APN»
  3. I feltene «Profilnavn» og «APN» fyller du inn: mms.ice.net
  4. I feltet «WAP gateway» fyller du inn: 10.10.10.10
  5. I feltet «Port for WAP gateway» fyller du inn: 80
  6. I feltet «MMSC» fyller du inn: http://mms/
  7. I feltet «MMSC port» fyller du inn: 80
Windows Phone 8.0

Slik går du frem for å sette opp data og MMS-innstillinger på Windows Phone 8.0.

Manuelt oppsett av data:

  1. Gå til Innstillinger
  2. Velg Tilgangspunkt
  3. Velg +
  4. I feltet «Navn på tilgangspunktnavn» fyller du inn: ice.net

Manuelt oppsett av MMS:

  1. Gå til Innstillinger
  2. Velg Tilgangspunkt
  3. Velg +
  4. I feltet «Navn på tilgangspunktnavn for MMS» fyller du inn: mms.ice.net
  5. I feltene «Profilnavn» og «APN» fyller du inn: mms.ice.net
  6. I feltet «proxy server» fyller du inn: 10.10.10.10
  7. I feltet «proxy port» fyller du inn: 80
  8. I feltet «MMSC-adresse» fyller du inn: http://mms/

PIN/PUK-kode og operatørlås

PIN og PUK

PIN-koden og PUK-koden finner du på baksiden av plastkortet som SIM-kortet var festet til når det ble levert.

Dersom du har tastet feil PIN-kode tre ganger blir SIM-kortet blokkert og krever PUK-kode. PUK-koden finner du på Min Side. Du kan også få tilsendt PUK-kode ved å kontakte Kundeservice på telefon 08200 eller via vårt kontaktskjema. På de fleste mobiltelefoner tastes PUK-koden inn direkte. Det er imidlertid noen mobiltelefoner som krever følgende inntastning: ** 05 * PUK-kode 1 * ny PIN-kode * gjenta ny PIN-kode #

Operatørlås

De fleste mobiltelefoner kommer uten operatørlås. Vi gjør derimot oppmerksom på at enkelte mobiltelefoner fremdeles kan være låst til en operatør selv om bindingstiden er over. Dersom dette gjelder din mobiltelefon, må den låses opp for at ditt nye SIM-kort skal virke. De fleste operatører har enkle steg-for-steg beskrivelser for dette på sine hjemmesider.

For å låse opp mobiltelefonen trenger du mobiltelefonens IMEI-nummer. Dette nummeret finner du under Innstillinger eller ved å taste *#06# på mobiltelefonen.

Dersom du trenger hjelp er du velkommen til å ringe vårt Kundesenter på 08200 eller ta kontakt via vårt kontaktskjema.

Veiledninger og sikkerhet

Håndter mobiltelefonen som om den er et bankkort

Hva taper du hvis du mister mobiltelefonen? Håndter den som det hadde vært et bankkort og ta følgende forhåndsregler:

  • Pass på telefonen - ha den gjerne på et fast sted - lomme / veske hvor du vil merke at noen prøver å ta den.
  • Installer sletteprogramvare. Hvis mobilen blir borte så kan dataene fjernes. Android har flere app'er som kan benyttes og iPhone har funksjonaliteten i iCloud.
  • Ha alltid passord eller PIN på mobiltelefonen
  • Ikke lån bort mobilen eller la den ligge uten tilsyn

Ta sikkerhetskopi av mobiltelefonen

For å sikre at du ikke mister verdifull informasjon dersom mobilen blir borte, så lønner det seg å benytte en skytjeneste til ekstern lagring. Blant de mest kjente er Dropbox, det norske Jotta eller Icloud for Iphone. Alternativt kan du sikkerhetskopiere telefonen til PC-en.

Phishing

Det er viktig å gjøre det du kan for at dine personopplysninger ikke kommer på avveier. Oppgi derfor aldri personlig informasjon til ukjente og ALDRI passord eller PIN koder til noen, selv om de utgir seg for å være offentlig myndighet, politi eller lignende.

Ikke la deg lure av svindlere som prøver å få tak i informasjon. Passord og PIN-koder er personlige, og skal ikke gis til andre.

Husk - hvis det er for godt til å være sant - så er det som regel det!

Faresignaler som kan tyde på ID-tyveri

  • Du mottar kopi av kredittsjekk som er ukjent
  • Du mottar varsel om adresse endring
  • Bankkonto utskrift eller faktura fra kredittkort som inneholder ukjente transaksjoner

Vær kritisk til hvilke apper du laster ned

  • Sjekk hva appen får tilgang til på telefonen. Ikke la for eksempel et spill få tilgang til kontaktene, kalenderen og din plassering
  • Husk å lukke apper etter at de er i bruk
  • Hent apper kun fra App Store eller Google Play, og ikke noe annet med mindre du er helt sikker på hva du gjør.

Skru av det trådløse nettverket når det ikke brukes

  • Du blir ikke tilkoblet til uønskede nettverk
  • Noen app'er og programmer kommuniserer i bakgrunnen og hvis du er på et åpent nett vil kunne se all datatrafikken din
  • Du sparer strøm

Passordbeskyttelse på våre nettsider

Bruk et passord som er enkelt å huske for deg men vanskelig for andre å gjette. Lag gjerne et ord, en setning eller sang som er lett å huske men forskjellig fra de andre passordene du har

Personsvar ved ikke svar

Denne veiledningen gjelder kun bedriftskunder uten Mobil Bedrift.

Hvordan aktivere viderekobling til personsvar

  • Tast **61*47919191# etterfulgt av ringetast.

Hvordan deaktivere viderekobling til personsvar

  • Tast ##002# etterfulgt av ringetast.

Etter at ringekommandoer er utført vil status på aktivering/ de-aktivering av personsvar vises et kort øyeblikk i displayet/skjermen.

Nummer til talepostkasse

Nummeret du ringer for å sette opp din talepostkasse, samt lytte på mottatte beskjeder, er (+47) 47919191

Utland

Priser for utland

Klikk her for å se vår fullstendige prisliste.

Reiser du mye til og fra utlandet?

Med utlandspakke fra ice.net får du full kontroll til, fra og i utlandet. Inkludert: SMS/ Tale til, fra og i EU, SMS/ Tale til, fra og i verden. Gå til Min Side eller kontakt vår Kundeservice på 08200 for mer informasjon og bestilling.

Kostnadskontroll

Unngå uheldige overraskelser på telefonregningen

Ditt abonnement blir automatisk sperret for datatrafikk i utlandet ved forbruk over 500 kr inkl. mva. Du vil motta en SMS når denne kvoten er brukt opp. Hvis du ønsker å oppheve sperren følger du bare instruksjonene i meldingen.

Tips om mobilbruk i utlandet

Skal du reise til utlandet? Her har vi samlet nyttige tips og informasjon om bruk av mobil i utlandet.

Nyttig huskeliste:

  • Sjekk priser før du reiser – og unngå uheldige overrasker.
  • Husk din PIN- og PUK-kode.
  • Sett valg av operatør (søkemodus) til Automatisk.
  • Har du problemer med dekningen, slå av og på mobiltelefonen. Problemer med mobildata eller MMS, se om innstillingene på telefonen er korrekt her.
  • Skal du ringe et norsk nummer fra utlandet må du alltid taste +47 før nummeret.
  • Lagre viktige telefonnummer og meldinger. Når mobiltelefonen din skifter til et utenlandsk mobilnett kan anropsloggen bli slettet. Noter deg også nummeret til Kundeservice fra utlandet.

Innstillinger for mobildata og MMS ved retur fra utlandet

Hvis du har problemer med mobildata eller MMS når du kommer tilbake til Norge, kan du måtte legge inn innstillingene på nytt. Du ser hvordan her.

Vi jobber kontinuerlig med å optimere vår tjeneste i utlandet og reisende som har vært i Italia, Nederland og De Arabiske Emiratene vil beholde mobildata og MMS-innstillinger ved retur til Norge. I løpet av første kvartal 2017 vil dette gjelde de fleste land hvor vi har utenlandstrafikk.

Viktig for deg som bor eller befinner deg ved landegrenser

For at du alltid skal ha best mulig dekning vil mobilen din automatisk koble seg til det nettet som har de sterkeste signalene i området du befinner deg i. Om du reiser eller bor nær grenser mot andre land (både i Norge og i andre land) kan det hende at mobilen kobler seg til mobilnettet i det andre landet (dette kalles roaming). I og med at priser for mobilbruk varierer mellom landene er det viktig å være klar over at dette kan føre til uventede kostnader.

Hva kan du gjøre?

Om du bor eller beveger deg i områder nær landegrenser bør du være bevisst på hvilken operatør du er koblet til. Dette ser du i displayet på telefonen din. Hvis telefonen veksler veldig med hvilken operatør den kobler seg mot så kan du låse den til ice.net.

Velkomst-SMS med priser når du er i utlandet

Når vi registrerer at mobiltelefonen din har koblet seg på et annet nettverk enn i Norge sender vi deg en gratis informasjons-SMS med priser for det aktuelle landet.

For å stoppe og starte tjenesten

Om du ikke ønsker å motta tekstmelding fra ice.net når du er i utlandet, send kodeord STOP til 75025. For å starte tjenesten igjen sender du kodeord START til 75025.

Problemer med tjeneste i utlandet?

Har du problemer med mobildata i utlandet, les mer her.

Har du problemer med ingen tjeneste i utlandet, les mer her.

Fant du ikke det du lurte på?
Still et spørsmål

Kontakt oss

Om du ikke finner noe svar på dine spørsmål er du velkommen til å kontakte vårt kundesenter som gjerne vil hjelpe deg.

Kontakt

SMS-tjenester

ICE bruker SMS på flere måter i dag, og her kan du lese om tjenester du kan bruke til daglig. I fremtiden vil det komme flere tjenester, og informasjon oppdateres fortløpende her.

Hurtigsøk på dekning
Nå kan du sjekke din ICE dekning der du er til enhver tid eller dit du planlegger å reise. Du trenger ikke å være kunde for å bruke tjenesten. Du vil motta prosentvis anslag på geografisk dekning og husstandsdekning. I de områder vi har hyttedekning vil du også motta informasjon om dette.

Send <DEKNING> til 08200
Sender du kodeordet DEKNING til 08200 vil tjenesten automatisk finne ut postnummeret du befinner deg på da du sendte meldingen, og returnere informasjon om vår dekning. Dette er nyttig når du vil vite dekning akkurat der du er, og når du ikke vet postnummeret der du befinner deg. Tjenesten koster 3,-. Tjenesten fungerer for kunder av Telenor, Telia og Tele2. De som er kunder hos andre operatør må brukes tjenesten med postnummer under.

Info om mobil posisjonering:
Mobil posisjonering er en tjeneste som er etablert i det norske markedet og som muliggjør å lokalisere hvor et SIM-kort er lokalisert. Ved mobil posisjonering får man informasjon om hvor et SIM-kort er lokalisert utifra hvilken basestasjon du som kunde var registrert på når du sende inn din melding til 08200. I tettbebygde strøk har man en relativt god dekning av basestasjoner og resultatet vil normalt ha en nøyaktighet på noen hundre meter. I områder hvor det er langt mellom teleoperatørenes basestasjoner vil nøyaktigheten på resultatet normalt ligge på et par kilometer. Mobil posisjonering kan ikke gjennomføres uten samtykke fra deg som benytter SIM-kortet, det betyr at Ice Norge ikke kan gjennomføre en posisjonering mot ditt SIM-kort uten at du først har sendt inn kodeordet DEKNING til 08200. Ice Norge vil gjennomføre ett posisjoneringsførsøk for hver gang du sender inn kodeordet.

Send <DEKNING + POSTNUMMER> til 08200
Sender du kodeordet DEKNING og et postnummer, f.eks DEKNING 2630, vil tjenesten returnere informasjon rundt vår dekning på gitte postnummer eller nærmeste registrerte postnummer i våre systemer. Husk å legge inn et mellomrom mellom dekning og postnummeret (eks: Dekning 1440). Denne tjenesten er nyttig til å sjekke dekning dit du planlegger å reise. Tjenesten er koster 1,-. Tjenesten fungerer helt uavhengig av operatør og telefontype.

Send <FORBRUK> til 08200 For å sjekke ditt forbruk kan du logge deg på Min Side eller sende en SMS med kodeord FORBRUK til 08200.

Send <KVOTE> til 08200

Har du brukt mer enn inkludert forbruk i løpet av en måned har du sikkert opplevd redusert hastighet. Vi har nå lansert muligheten for å sikre samme hastighet ved å kjøpe ekstra forbruk. Dette kaller vi kvotekjøp. Våre kvoter er på 1, 3, 5 og 10 GB og er priset til 89, 199, 249 og 399 kroner. Dersom kvoten ikke er oppbrukt ved månedsskiftet vil den kunne forbrukes ved behov på et senere tidspunkt. Sender du kodeordet KVOTE til 08200 vil tjenesten veilede deg gjennom kvotebestilling.

Driftsinformasjon

Skriv et postnummer i feltet over for å søke i driftsinformasjon.

Kundeservice

Du kan ringe oss på:
08200
Mobil
Hverdager: 07:00 - 19:00
Mobilt bredbånd
Hverdager: 08:00 - 20:00
Lørdag: 08:00 - 16:00

Personvern og sikkerhet

Personvernloven
ICE Norge AS bruker varemerket ice.net i all sin kommunikasjon. ice.net’s behandling av personopplysninger skjer i samsvar med Personvernloven.

Cookies - informasjonskapsler
En cookie er en liten tekstfil/informasjonskapsel som blir lagret på din harddisk av nettstedet du besøker. Filen inneholder informasjon og blir blant annet brukt til å støtte deg som bruker og gjør det mulig for oss å tilpasse nettsidene til dine behov. Det medfører ingen sikkerhetsrisiko for deg, og gjør at vi kan tilby deg en tjeneste som virker best mulig.

Du finner mer informasjon om personvern og personvernrelaterte saker på blant annet internettsidene til Datatilsynet og Trygg bruk, et tverreuropeisk EU-støttet prosjekt som arbeider med å øke kunnskapen om Trygg Bruk av Internett for barn og unge.