ice.net ice.net

Dekningskart

Her kan du sjekke hvordan dekningen er der du skal på nett. ice.net jobber ustanselig for å gi kundene våre best mulig dekning, enten det er på fjellet, på sjøen eller i byen.

Sjekk din dekning

Skriv inn postnummer til venstre eller bruk kartet nedenfor.
Du kan bevege deg rundt ved å klikke og dra i kartet.
Velg funksjon i verktøymenyen.
Geografisk
dekning
Bolig-
dekning
Hytte-
dekning
Usikker på dekningen? Ring oss for en analyse Bestill nå
Dekningskartet er basert på databeregninger, det kan derfor finnes lokale områder der den faktiske dekningen avviker fra beregningen på grunn av spesielle forhold i terreng eller andre faktorer. Bruk av retningsantenne vil forbedre dekning og gi høyere hastighet.

Signalforbedring og antenner

Som regel trenger ikke våre produkter ekstra signalforsterkning. Men Norge er ett kupert land, og noen ganger vil du oppleve bedre hastighet med noen enkle grep. Med våre antenner kan du forbedre signalet ditt betydelig.

Dekningsnytt

ice.net arbeider kontinuerlig med å utvide og forbedre nettet vårt i områder vi vet våre kunder ønsker mer kapasitet, høyere hastighet og bedre dekning.

Signalforbedring og antenner

Denne siden er for deg som har en R90 Wi-Fi router fra ice.net og ønsker å lære mer om signalforbedring. Her vil vi gi deg instruksjoner for hvordan du kan bruke routerens brukergrensesnitt til å undersøke dens signalforhold, samt noen tips til hvordan forbedre dette.

Del 1 – Forberedelse
Hvordan logge seg på routeren
Bruk en datamaskin og koble deg til din router via Wi-Fi eller nettverkskabel og åpne en nettleser. Tast inn 192.168.0.1 i adresselinjen og trykk Enter. Du vil bli bedt om å oppgi brukernavn og passord, disse er begge «admin» dersom du ikke har endret dette tidligere. Når dette er gjort er du pålogget routerens brukergrensesnitt.

Menyen «Network Information» gir deg informasjon om routerens signalmottak.

Carriers

  • Kunder med R90 router og Revisjon B vil observere at deres router kan kommunisere med tre carriers (kanaler) samtidig. Dette gir økte hastigheter sammenlignet med Revisjon A der routeren kun kommunisere med én carrier. En R90 router med Revisjon B vil likevel kommunisere med kun én carrier dersom signalforholdet er meget svakt eller når routeren registrerer lite trafikk fra brukeren. Her følger en kort forklaring på de funksjonene under «Network Information» som er viktige for deg:
  • Network RSSI: Dette tallet beskriver styrken på signalet som routeren mottar. Jo nærmere dette tallet beveger seg mot -0, jo sterkere er signalet.
  • Ec/Io: Dette tallet beskriver forholdet mellom signal og støy. En Ec/Io på -0 er det optimale forholdet uten støy, Ec/Io på -10 vil antyde mye støy på signalet

  • signalforbedring
       
  • < -111 - - - - - - - - - - Dårlig signal
  • -95 til -100 - - - - - - - Svakt signal
  • -90 til -95 - - - - - - - -Lavt signal
  • -80 til -89 - - - - - - - -Medium signal
  • -70 til -79 - - - - - - - -Bra signal
  • >-70- - - - - - - - - - - -Sterkt signal

Del 2 – Instruksjoner for optimalisering av signalforhold

  • Ved å observere Network RSSI og Ec/Io mens man beveger seg rundt i eller utenfor sin bolig vil man etter hvert finne den optimale plasseringen til routeren. Husk at man ønsker å få Network RSSI og Ec/Io så nærme -0 som mulig. I tillegg bør man kjøre hastighetstester for å kontrollere effekten av forbedringen i signalforholdet. Testen på www.speedtest.net er godt egnet til dette.
  • Et vanlig tips for å forbedre signalet er å plassere routeren i et vindu og gjerne så høyt som mulig i boligen man oppholder seg.
  •    
  • Antennetype - - - - - - - - Forbedret signal (i dBi)
  • Retningsantenne - - - - - - 10,00
  • Bil-antenne - - - - - - - - 5,15
  • Båt-antenne - - - - - - - - 3,00
  • Bordantenne til USB - - - - 2,15

Bruk av ekstern antenne

  • Ved å observere Network RSSI og Ec/Io mens man beveger seg rundt i eller utenfor sin bolig vil man etter hvert finne den optimale plasseringen til routeren. Husk at man ønsker å få Network RSSI og Ec/Io så nærme -0 som mulig. I tillegg bør man kjøre hastighetstester for å kontrollere effekten av forbedringen i signalforholdet. Testen på www.speedtest.net er godt egnet til dette.
  • Et vanlig tips for å forbedre signalet er å plassere routeren i et vindu og gjerne så høyt som mulig i boligen man oppholder seg.

Info om antenner

Vi tilbyr våre kunder et utvalg kvalitetsantenner tilpasset de mest vanlige brukssituasjonene for mobilt bredbånd fra ice.net. Disse antennene kan bestilles via Min Side eller vårt kundesenter på tlf 08200.

ice.net på hytta

Mange hytteeiere lever med Norges vanskelige men vakre geografi, og i mange tilfeller er dekningsforholdene særdeles vanskelige. Mange av våre kunder har dermed valgt å supplere med en panelantenne på hytta for å få god dekning og dertil den beste opplevelsen av våre produkter.

Placeholder

ice.net i campingvogna eller bobilen

Ferdes du i områder med spesielt vanskelige dekningsforhold kan du komplettere ditt bredbånd med en antenne. Både magnetfotantenne og den vi kaller båtantenne (avbildet) vil forbedre signalet og stabiliteten på tjenesten for en optimal opplevelse.

Placeholder

ice.net i båten

Seiler du i områder med spesielt vanskelige dekningsforhold kan du komplettere ditt bredbånd med en antenne. Vår båtantenne (avbildet) vil forbedre signalet og stabiliteten på tjenesten for en optimal opplevelse.

Placeholder

ice.net i bilen

Når du ferdes i bil stilles det høye krav til mottak av signaler og det kan være nyttig å supplere med en magnetfotantenne. Denne vil sikre optimal signalstyrke også der nettsignalene er svake.

Placeholder

Dekningsnytt

Vi i ice.net tilbyr våre kunder overlegen dekning, og vi arbeider derfor mye med å forbedre nettet vårt. Vi jobber kontinuerlig med å utvide og forbedre vår tjeneste i områder vi vet våre kunder ønsker mer kapasitet, høyere hastighet og bedre dekning.

Her kan du sjekke om vi har gjort eller planlegger forbedringer i områder der du bruker tjenesten:

Kundeservice

Du kan ringe oss på:
08200

Hverdager: 09:00 - 17:00
Lørdag: 09:00 - 15:00
Stengt søndag og helligdager

Mest stilte spørsmål

Hvor kan jeg sjekke min faktura?

Du kan se alle dine faktura under Faktura på Min Side. Her finner du en oppsummering, betalingsstatus og du kan få tilsendt faktura som PDF.

Hvor høy hastighet kan jeg få?

Hastigheten varierer i forhold til den teoretiske hastigheten på 9,3 Mbit/s som er maksimal med den teknologien vi bruker i dag. Du vil i praksis oppleve makshastigheter opp mot 8 Mbit/s. Dette varierer fordi mobilt bredbånd er en delingstjeneste der avstand til sender, antall aktive brukere, tid på døgnet, bevegelse og bygningsmasse er forhold som spiller inn. Eksterne antenner kan bidra til å forbedre signalene og dermed øke hastigheten merkbart. Eksterne antenner kan bestilles på Min Side.

Hva koster de ulike abonnementene?

Priser for bedrifter finner du her
Priser for privatkunder finner du her

Hvilken teknologi benytter ice.net?

Vi benytter det gamle NMT-nettets frekvensbånd på 450 MHz. Fordelen med å bruke frekvenser på rundt 450 MHz i stedet for de høyere frekvensene på rundt 2000 MHz (som blir brukt av UMTS-systemer i Norge) er at en mye større dekning kan nås fra betydelig færre basestasjoner. Vi benytter ikke det gamle NMT-nettets basestasjoner.

Hva inngår i abonnementet?

Mobilt bredbånd fra ice.net er en ren internettaksesstjeneste. E-postadresse og hjemmesideplass inngår ikke. Vi har to typer modem med ulike abonnementsformer. Modemene er enten et USB-modem for én bruker, eller en WLAN-router med trådløst internett som gir deg muligheten for flere brukere. Vi har abonnementsformer som er tilpasset våre kunders bruksmønster. Vi har standard månedsabonnement, med og uten avtaletid, eller ukesabonnement. Våre produkter har for tiden konkurransedyktig maksgrense på 8 GB (gjelder fra 11. mars 2013). Se mer om produktene og abonnementene her på våre hjemmesider, eller kontakt vårt kundesenter.

Personvern og sikkerhet

Personvernloven
ICE Norge AS bruker varemerket ice.net i all sin kommunikasjon. ice.net’s behandling av personopplysninger skjer i samsvar med Personvernloven.

Cookies - informasjonskapsler
En cookie er en liten tekstfil/informasjonskapsel som blir lagret på din harddisk av nettstedet du besøker. Filen inneholder informasjon og blir blant annet brukt til å støtte deg som bruker og gjør det mulig for oss å tilpasse nettsidene til dine behov. Det medfører ingen sikkerhetsrisiko for deg, og gjør at vi kan tilby deg en tjeneste som virker best mulig.

Du finner mer informasjon om personvern og personvernrelaterte saker på blant annet internettsidene til Datatilsynet og Trygg bruk, et tverreuropeisk EU-støttet prosjekt som arbeider med å øke kunnskapen om Trygg Bruk av Internett for barn og unge.

Kontaktskjema

Emne:

Merk! Gjelder henvendelsen din endring av abonnement, eller oppsigelse ta kontakt med oss på 08200. Vi gjør oppmerksom på at oppsigelse via kontaktskjema, e-post eller faks ikke er gyldig jmf våre vilkår.

Er du kunde?

Kundekategori:

Har du sendt et spørsmål til oss så svarer vi så fort som mulig. Sjekk at e-postadressen din er korrekt. Haster det, anbefaler vi at du ringer.

* = Obligatorisk felt